نوشته شده توسط : جعفر

 

گوگل تگ منیجر خدمت بزرگی را به وب مستران و بازاریابان ارائه کرده است. تا چند سال پیش تمام کدهای سایت باید توسط برنامه‌نویس نوشته و پیاده‌سازی می‌شد اما اکنون گوگل تگ منیجر وب مستران را از نوشتن کد بی‌نیاز کرده است.  در واقع با گسترش ابزراهای بازاریابی دیجیتال برای رصد و آنالیز سایت، شما به یک واسطه نیاز دارید که با یکپارچه سازی و ارتباط اطلاعات سایت یا اپلیکیشن با این ابزارها، بتواند مدیریت و آنالیز سایت را برایتان ساده‌تر کند. ابزار گوگل تگ منیجر به شما کمک می‌کند تا ورودی‌های سایت خود را به درستی بررسی کنید تا بتوانید تبلیغات خود را هدفمندتر کنید.

اما ابزارهای بازاریابی مانند گوگل ادوردز یا گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارها هرکدام دارای تگ‌های مختص به خود می‌باشد.

گوگل تگ منیجر ابزاری رایگان است که به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به تغییر در کد سایت ، این تگ‌های بازاریابی را در وب‌سایت و یا اپلیکیشن خود مدیریت کنید.

به طور مثال، اطلاعات سایت با یک منبع اطلاعاتی دیگر  مانند گوگل آنالیتیکس از طریق گوگل تگ منیجر به اشتراک گذاشته می‌شود. وقتی می‌خواهید تگ‌های زیادی را مدیریت کنید نصب گوگل تگ منیجر بسیار به کمک شما می‌آید چرا که همه کدها را در یک محل ذخیره می‌کند.

گوگل تگ منیجر، یک سیستم مدیریت تگ است که به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت و به آسانی کدهای اندازه‌گیری و  قطعات کد مرتبط که به عنوان تگ در سایت یا اپلیکیشن شما شناخته می‌شوند، را بروزرسانی کنید. وقتی کد کوتاه تگ منیجر به پروژه شما افزوده می‌شود،  شما به آسانی و به صورت امن می‌توانید، تگ‌ آنالیز را از طریق یک رابط کاربری ساده بر روی سایت خود فراخوانی کنید. اندازه‌گیری همان چیزی است که به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های بازاریابی خود مانند تبلیغات در گوگل توسط پلتفرم ادوردز را بهینه‌تر کنید.

بعد از نصب گوگل تگ منیجر، وب سایت یا اپلیکیشن شما قادر به برقراری ارتباط با سرورهای گوگل تگ منیجر خواهد بود. بنابراین می‌توانید از رابط کاربری مبتنی بر وب گوگل تگ منیجر برای راه‌اندازی تگ‌ها، ایجاد راه‌حل‌هایی که هنگام وقوع برخی رویدادها باعث شروع به کار تگ‌های شما می‌شوند و ایجاد متغیرها استفاده کنید با این کار  می‌توانید از تگ منیجر برای ساده سازی و خودکار سازی تنظیمات تگ استفاده کنید.

به مجموعه‌ای از تگ‌ها ، محرک‌ها ، متغیرها و پیکربندی‌های مربوطه که در وب‌سایت یا اپلیکیشن نصب شده‌اند، کانتینر گفته می‌شود. یک کانتینر تگ منیجر  می‌تواند جایگزین تمام کدهای مرتبط با تگ شود که به صورت دستی وارد سایت و یا اپلیکیشن کرده‌اید مثل تگ‌های گوگل ادز، گوگل آنالیتیکس، فلولایت و …

آیا نصب گوگل تگ منیجر گوگل تگ منیجر آسان است؟

طبق گفته گوگل:

گوگل تگ منیجر با فراهم کردن امکان نصب تگ‌های وب سایت همه در یک مکان برای بازاریابان و مدیران سایت، به مدیریت تگ به صورت ساده، آسان و قابل اعتماد کمک می‌کند.

طبق گفته آنها گوگل تگ منیجر یک ابزار «ساده» است که هر بازاریاب و مارکتر می‌تواند بدون نیاز به توسعه دهنده وب از آن استفاده کند.

اما برای نصب تگ‌ها، تریگرها و متغیرها به کمی دانش فنی احتیاج دارید.

گوگل تگ منیجر چطور کار می‌کند؟

گوگل تگ منیجر ۳ قسمت اصلی دارد:

تگ، تریگرها (راه‌اندازها) و متغیرها

تگ چیست؟

تگ‌ها قطعه‌هایی از کد یا پیکسل ترکینگ از ابزارهای طرف سوم هستند. این تگ‌ها به گوگل تگ منیجر می‌گویند چه کاری انجام دهد.

نمونه‌هایی از تگ‌های رایج در گوگل تگ منیجر عبارتند از:

  • کد رهگیری (ترکینگ) جهانی گوگل آنالیتیکس
  • کد بازاریابی مجدد ادوردز
  • کد رهگیری کانورژن ادوردز
  • پیکسل‌های فیس بوک

گوگل تگ منیجر چیست - گوگل تگ منیجر چطور کار می‌کند؟

تریگر چیست؟

راه اندازها یا تریگرها راهی برای راه‌اندازی تگی است که تنظیم کرده‌اید. آنها به تگ منیجر می‌گویند چه موقع کاری را که می خواهید انجام دهد، انجام دهد. آیا می‌خواهید تگ‌ها را در نمای صفحه ، کلیک بر روی لینک و یا در شرایطی خاص راه‌اندازی کنید؟

گوگل تگ منیجر چیست - تریگر چیست؟

متغیر چیست؟

گوگل تگ منیجر چیست - متغیر چیست؟متغیر چیست؟

متغیرها اطلاعات اضافی هستند که گوگل تگ منیجر ممکن است برای کار تگ و تریگر نیاز داشته باشد. در اینجا چند نمونه از متغیرهای مختلف آورده شده است.

ابتدایی‌ترین نوع متغیر ثابت که می‌توانید در گوگل تگ منیجر ایجاد کنید، شماره یو ای گوگل آنالیتیکس (شماره آیدی رهگیری) است.

گوگل تگ منیجر چیست - شماره آیدی رهگیری

 

مزایای نصب گوگل تگ منیجر چیست؟

هنگامی که از مرحله یادگیری عبور کردید، کاری که می‌توانید در گوگل تگ منیجر انجام دهید بسیار شگفت‌انگیز است. می‌توانید داده‌های ارسالی به آنالیتیکس را شخصی‌سازی کنید.

می توانید رویدادهای اساسی مانند دانلود پی دی اف، کلیک بر روی پیوند خروجی یا کلیک برای یک دکمه خاص را تنظیم و رهگیری کنید. یا  با نصب گوگل تگ منیجر می‌توانید محصولات و تجارت الکترونیکی پیشرفته پیچیده را رهگیری کنید.

مزایای نصب گوگل تگ منیجر از زبان گوگل

چابکی خود را افزایش دهید

تگ منیجر به شما این امکان را می‌دهد تا تگ‌های خود را برای رهگیری کانورژن، تجزیه و تحلیل سایت، بازاریابی مجدد و موارد دیگر اضافه و به روز رسانی کنید. تقریباً روشهای بی پایانی برای رهگیری فعالیت در سایت‌ها و برنامه‌های شما وجود دارد و طراحی بصری به شما این امکان را می‌دهد که هر زمان که بخواهید تگ‌ها را تغییر دهید.

خیال خود را راحت کنید.

با آسان بودن بررسی ارورها و لود شدن سریع تگ‌ها، این اطمینان حاصل می‌شود که داده‌های مهم ماموریت شما به طور مطمئن و دقیق جمع‌آوری شده است. تیم فناوری اطلاعات از عملکرد روان سایت اطمینان خواهد داشت، بنابراین حتی در تعطیلات شلوغ یا راه‌اندازی یک کمپین جدید همه خوشحال هستند.

در سراسر سازمان خود همکاری کنید.

فضاهای کاری و کنترل‌های دسترسی جداگانه به تیم شما این امکان را می‌دهد که به طور موثر با هم کار کنند، در حالی که آزمایش چند محیطی (multi-environment) به شما این امکان را می‌دهد که در محیط‌های مختلف آن رامنتشر کنید تا اطمینان حاصل شود که کار مطابق انتظار انجام می‌شود.

شرکتهایی که دارای تگ منیچر ۳۶۰ هستند، با دسترسی مشخص به برخی از صفحات، می‌توانند به کاربران بیشتری تگ‌گذاری کنند.

ایجاد تگ‌های گوگل و طرف‌های سوم

با نصب گوگل تگ منیجر می‌توانید تگ‌های خود را در صورت نیاز اضافه کنید و یا تغییر دهید. تگ منیجر از همه تگ‌ها پشتیبانی می‌کند و برای دامنه وسیعی از تگ‌های گوگل و طرف سوم (مثل فیسبوک و…) برای برنامه‌های تحت وب و تلفن همراه الگوهای کلیدی در دسترس را با استفاده آسان ارائه می‌دهد. تگی که نیاز دارید را در لیست نمی‌بینید؟ به راحتی می‌توانید آن را به عنوان تگ سفارشی (شخصی‌سازی شده) اضافه کنید.

مزایای دیگر نصب گوگل تگ منیجر

  • نصب گوگل تگ منیجر ممکن است به سایت شما کمک کند تا بسته به تعداد تگ‌هایی که استفاده می‌کنید سریعتر لود شود.
  • با محصولاتی به غیر از گوگل نیز کار می‌کند.
  • انعطاف‌پذیری برای بازی کردن و آزمایش تقریباً هر چیزی که می‌خواهید، ممکن است.
  • همه کدهای طرف سوم در یک مکان قرار دارند.
  • گوگل تگ منیجر دارای حالت پیش‌نمایش و رفع اشکال است، بنابراین قبل از ایجاد هر کاری مستقیم می‌توانید ببینید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی مفید نیست. این به شما نشان می‌دهد که چه تگی در صفحه اجرا می‌شود. این یک ویژگی بسیار مهم است.

نصب گوگل تگ منیجر چه معایبی دارد؟

۱. شما حتی برای تنظیمات اولیه باید دانش فنی داشته باشید.

اسناد و مدارک مربوط به نحوه نصب گوگل تگ منیجر را از گوگل بررسی کنید. هنگامی که از «راهنمای شروع سریع» عبور کردید، شما را به یک راهنمای دولوپری می‌رساند. برای افرادی که فقط در مارکتینگ تخصص دارند، ممکن است کمی دشوار باشد.

۲. نصب گوگل تگ منیجر یک سرمایه‌گذاری در زمان است.

تا زمانی که کمی دانش فنی نداشته باشید، باید مدت زمان زیادی را برای تحقیق و آزمایش اختصاص دهید. حتی اگر این اختصاص زمان محدود به خواندن چند پست وبلاگ یا شرکت در یک کلاس آنلاین باشد.

۳. برای مشکلات عیب یابی وقت بگذارید.

هنگام تنظیم تگ‌ها، تریگرها و متغیرها نیاز به عیب‌ یابی زیادی وجود دارد. به خصوص اگر به صورت مرتب در تگ منیجر نیستید، فراموش کردن آنچه به تازگی آن را یاد گرفتید بسیار آسان است. برای تگ‌های پیچیده‌تر، شما احتمالاً به توسعه دهنده‌ای نیاز خواهید داشت که از نحوه ساخت وب‌سایت آگاهی داشته باشد.

نصب گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر چیست - نصب گوگل تگ منیجر

برای شروع ، ابتدا باید یک حساب گوگل تگ مینجر ایجاد کنید. برای ایجاد یک حساب کاربری جدید گوگل تگ منیجر به وب سایت رسمی گول تگ منیجر بروید و روی دکمه ایجاد اکانت کلیک کنید.

درست مثل هر محصول دیگر گوگل، می‌توانید از همان حساب گوگل برای نصب تگ منیجر استفاده کنید. بنابراین اگر قبلاً در جیمیل (گوگل ادز، گوگل آنالیتیکس و غیره) لاگ این کردید  به طور خودکار وارد گوگل تگ منیجر می‌شوید. در غیر اینصورت ، ابتدا باید یک حساب گوگل ایجاد کنید.

پس از ورود به سیستم، از شما خواسته می‌شود تا یک حساب جدید گوگل تگ منیجر و یک کانتینر جدید ایجاد کنید.

گوگل تگ منیجر چیست - ساخت حساب جدید گوگل تگ منیجر

حساب گوگل تگ منیجر مانند حساب گوگل آنالیتیکس کار می‌کند و معمولاً برای یک شرکت، بیزینس و یا مشتری است، در حالی که کانتینر معمولاً برای یک وب سایت یا برنامه است. یک کانتینر می‌تواند حاوی تگ‌ها، تریگر ‌ها (محرک) و متغیرهای زیادی باشد.

با این حال، اگر چندین وب‌سایت دارید که متعلق به یک کسب و کار واحد هستند و ساختار آنها بسیار شبیه به یک‌دیگر است (به علاوه ، سیستم ترکینگ آنها مشابه است)، از یک کانتینر در چندین وب‌سایت استفاده کنید.

برای نصب گوگل تگ منیجر از کجا باید کد مخصوص را پیدا کنید؟

پس از ایجاد اکانت گوگل تگ منیجر ، نصب گوگل تگ منیجر راهنمای قدم به قدمی را برای جایگذاری کدها برای شما فعال می‌کند.

گوگل تگ منیجر کد و دستورالعمل‌های دقیق مکانی را برای افزودن آن به وب سایت به شما ارائه می‌دهد. از دو مکان می‌توانید کد مربوطه را پیدا کنید:

۱. با کلیک روی لینک آیدی کانتینر (واقع شده در کنار دکمه‌های انتشار و پیش‌نمایش)

گوگل تگ منیجر چیست - کد مخصوص

۲. یا می‌توانید از ادمین به اکانت برود و سپس به کانتینر و سپس راه‌اندازی گوگل تگ منیجر

Admin > Account > Container > Install Google Tag Manager

گوگل تگ منیجر چیست - راه‌اندازی گوگل تگ منیجر

همه  این گزینه‌ها دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه اینستال کد گوگل تگ منیجر در وب سایت  و قطعه کدی که باید به سایت اضافه کنید باز می‌کند.

گوگل تگ منیجر چیست - اینستال کد گوگل تگ منیجر در وب سایت

کد کانتینر گوگل تگ منیجر را به وب سایت اضافه کنید

دستورالعمل را دنبال کنید و اولین کد (که درون تگ <script> قرار گرفته است) را در جایی بین تگ <head> وب سایت خود قرار دهید. این کد قسمت کلیدی است. این به صفحه شما می‌گوید که کانتینر گوگل تگ منیجر شما را بر روی سایت لود کند، این بدان معنی است که بقیه صفحه می‌تواند لود شدن را ادامه دهد در حالی که گوگل در حال انجام کارهای جادویی است.

در تصویر پایین مثالی برای جای‌گذاری اسکریپت کد گوگل تگ منیجر نشان داده شده‌است.

گوگل تگ منیجر چیست - کد کانتینر گوگل تگ منیجر

کد دوم (noscript)گوگل تگ منیجر باید بلافاصله پس از شروع  تگ <body> قرار گیرد. این کد به عنوان یک نسخه پشتیبان کار می‌کند ، به شما امکان می دهد بدون استفاده از جاوا اسکریپت کاربران را ردیابی کنید. تگ <noscript> به مرورگر می‌گوید اگر کاربر جاوا اسکریپت را فعال نکرده است ، سپس یک نسخه آی‌فریم کانتینر گوگل تگ منیجر را در صفحه اجرا کند.

چرا باید برای نصب گوگل تگ منیجر کد آن  را در قسمت <head> قرار دهید؟

اگرچه این مورد ۱۰۰٪ مورد نیاز نیست، اما توصیه می شود اسکریپت کد گوگل تگ منیجر را در قسمت <head> سایت قرار دهید.

چرا؟ برای ردیابی (ترکینگ) بهتر است. هرچه قطعه کد در صفحه بالاتر باشد سرعت بارگیری آن سریعتر است. در نسخه قدیمی گوگل تگ منیجر ، توصیه می‌شود که قطعه کد را در قسمت body قرار دهید، اما به طور بالقوه کاربرانی که قبل از بارگذاری تگ body صفحه شما را ترک نکرده‌اند (به دلیل سرعت پایین صفحه)، از دست می روند (قابل ردیابی کردن نیستند).

اگر وب سایت شما بسیار سنگین باشد ، ممکن است بیش از چند ثانیه طول بکشد تا گوگل تگ منیجر بارگیری در <body> را آغاز کند، اما در <head> این بخش سریعتر راه اندازی می‌شود، بنابراین می‌توانید بازدید کنندگان بیشتری را جلب کرده و رفتار آنها را ببینید.

این قابلیت می‌تواند شما را قادر به شناسایی درصد ترافیکی که قبل از بارگیری کامل صفحه کاملاً از بین می‌رود، کند.

به یاد داشته باشید، هرچه کدهای رهگیری شما در قسمت کد وب سایت قرار بگیرند، دیرتر راه اندازی می‌شوند.

کانتینر را منتشر کنید

وقتی کد در وب سایت شما قرار گرفت، به حساب گوگل تگ منیجر بروید و کانتینر را منتشر کنید. به خصوص اگر خالی است.

چرا؟ زیرا کانتینر گوگل تگ منیجری که منتشر نشده خطا ایجاد می‌کند ( که در کنسول مرورگر قابل مشاهده است).

تگ تنظیم کنید

خب حالا وقت این است که یاد بگیرید، تگ تنظیم کنید.

این مورد برای ایجاد گزارش‌های عمیق درباره رفتار مخاطبان مفید است، اما اگر تگ‌های خود را به درستی سازماندهی نکنید، می‌تواند ناکارآمد شود.

گوگل توصیه می‌کند از قرارداد نامگذاری زیر استفاده کنید:

نوع تگ – نام برنامه – جزئیات.

به این ترتیب می‌توانید داده‌های مربوط به کمپین‌ها یا صفحات خاص را به درستی شناسایی و جمع‌آوری کنید.

۱. تگ جدیدی در داشبورد گوگل تگ منیجر ایجاد کنید.

گوگل تگ منیجر چیست - ایجاد تگ جدیدی در داشبورد گوگل تگ منیجر

در داشبورد گوگل تگ منیجر خود ، روی دکمه «افزودن تگ جدید» کلیک کنید، که در عکس بالا با رنگ قرمز مشخص شده‌است.

 

۲. تگ خود را پیکربندی کنید.

گوگل تگ منیجر چیست - تگ خود را پیکربندی کنید.

برای انتخاب نوع تگ، برای تگ عنوان مشخص کنید و سپس هر جایی در بالای کادر  «پیکربندی تگ» (Tag Configuration) کلیک کنید.

۳. نوع تگ را انتخاب کنید.

گوگل تگ منیجر چیست - نوع تگ را انتخاب کنید.

ده‌ها نوع تگ وجود دارد (همه آنها در اینجا نمایش داده نمی‌شوند و همچنین می‌توانید نوع تگ‌ها را نیز سفارشی کنید). در این عکس گوگل آنالیتیکس کلاسیک انتخاب شده‌است.

۴- تگ خود را به رهگیری گوگل آنالیتیکس پیوند دهید.

گوگل تگ منیجر چیست - تگ خود را به رهگیری گوگل آنالیتیکس پیوند دهید.

اگر می‌خواهید تگ شما در گوگل آنالیتیکس رهگیری شود، مرحله بعدی وارد کردن شناسه Web) Property) شما است که در حساب آنالیتیکس شما مشخص شده‌است. سپس ، نوع رهگیری (Track Type) را انتخاب کنید. در بین انتخاب‌های بسیاری که وجود دارد، در این عکس نمای صفحه (PageView) انتخاب شده‌است.

۵- برای تعیین زمان تگ ، تریگر را انتخاب کنید.

گوگل تگ منیجر چیست - برای تعیین زمان تگ ، تریگر را انتخاب کنید.

در مرحله بعدی، تریگر را انتخاب کنید (ترگیر به معنای زمانی است که می‌خواهید عملکرد تگ ضبط شود در این مثال، یعنی هر بار که شخصی از صفحه بازدید می‌کند). در این عکس، «همه صفحات»  انتخاب شده‌است. تا هر زمان که کسی یکی از صفحات وب را مشاهده کند، اطلاعاتی کسب کند، ضبط شود. اما این بسته به اهداف شما می‌تواند متفاوت باشد.

۶. تگ خود را ذخیره کنید.

گوگل تگ منیجر چیست - تگ خود را ذخیره کنید.

وقتی از اطلاعات موجود در کادرهای «پیکربندی تگ» (Tag Configuration) و «راه اندازی»  راضی هستید (Triggering)، روی دکمه آبی «save» کلیک کنید.

۷. با فشار دادن «ارسال» (Submit) تگ خود را فعال کنید.

گوگل تگ منیجر چیست - submit

بعد، روی دکمه آبی رنگ «submit» کلیک کنید. تا زمانی که این کار را انجام ندهید، تگ شما کار نمی‌کند.

گوگل تگ منیجر چیست - publish

وقتی روی «ارسال» کلیک کنید، به صفحه «پیکربندی ارسال» (Submission Configuration) منتقل می‌شوید. دو گزینه وجود دارد: «انتشار و ایجاد نسخه» یا «ایجاد نسخه». اگر آماده اضافه کردن تگ هستید، «انتشار و ایجاد نسخه» را انتخاب کنید و سپس دکمه آبی رنگ «publish» را در بالا سمت راست فشار دهید.

۸. برای مرتب نگه داشتن تگ‌ها ، نام و توضیحی به آن اضافه کنید.

گوگل تگ منیجر چیست - Container Version Description

در آخر، «شرح نسخه کانتینر» (Container Version Description) به شما نشان داده می‌شود. برای مرتب نگه داشتن تگ‌های خود، یک نام و توضیح اضافه کنید تا بفهمید با این تگ چه چیزی را می‌خواهید ضبط کنید.

۹. اطمینان حاصل کنید که تگ شما در گزارش «خلاصه نسخه» شما نشان داده می‌شود.

گوگل تگ منیجر چیست - خلاصه نسخه

اکنون، شما با موفقیت اولین تگ خود را ایجاد کرده‌اید.

چه چیزهایی را می‌توانید با نصب گوگل تگ منیجر رهگیری کنید؟

  • رویدادها (کلیک شدن بر روی یک لینک ، دانلود پی دی اف، افزودن به سبد خرید، حذف از سبد خرید و غیره)
  • رهگیری نحوه اسکرول
  • عدم توجه به فرم
  • کنار گذاشتن سبد خرید
  • رهگیری بازدیدهای ویدئو
  • همه کلیک‌های پیوند خروجی

نظر شما در مورد گوگل تگ منیجر چیست؟

اگر به یادگیری علاقه داشته باشید، گوگل تگ منیجر قطعاً می‌تواند زندگی شما را آسان کند. تجربه شما با گوگل تگ منیجر تاکنون چگونه بوده است؟ آیا نصب گوگل تگ منیجر برای شما آسان بوده است یا سخت؟ چگونه از آن در بازاریابی و مارکتینگ استفاده می‌کنید؟

بگذارید یک نگاه دیگر به تگ منیجر داشته باشیم و مفاهیم گفته شده در بالا را دوباره مرور کنیم:

گوگل تگ منیجر GTM 

دیجیتال مارکتینگ به شدت به داده های بازاریابی وابسته است. مهم نیست که وبسایت شما یک فروشگاه اینترنتی، وبسایت خبری یا یک وبسایت شخصی است. به هر حال بسیار ضروری است تا بدانید که کاربران وبسایت شما چطور و به چه میزان با سایت شما ارتباط برقرا میکنند و در واقع سایت شما چقدر برای آن ها جذاب است. گوگل آنالیتیکس میتواند بسیاری از بینش ها و چیزهایی که میخواهید در رابطه با کاربرانتان بدانید را به شما بدهد، اما وقتی به تنهایی استفاده میشود محدود است. با ایجاد و مدیریت تگ های هدفمند در وبسایت توسط گوگل تگ منیجر Google Tag Manager میتوانید اطلاعات بسیار کاربردی و ارزشمندی از رفتار کاربران وبسایت خودتان را بدست بیاورید که  حتی تصورش هم نمیکنید.

تگ ها ، قطعه کدهای کوچکی هستند که برای جمع آوری داده و ارسال آن داده ها به یک نرم افزار تجزیه و تحلیل داده مثل گوگل آنالیتیکس به سایت اضافه میشوند. شما میتوانید از تگ ها برای اهداف مختلفی مانند تشخیص میزان اسکرول کاربر در صفحه، بازاریابی مجدد، تشخیص مکان هایی از صفحه که کاربران بیشتر روی آن ها کلیک میکنند، کاربران از چه مسیری به وبسایت شما رسیده اند و موارد بسیار دیگری استفاده کنید.

معمولا سایت ها از تگ های مختلفی استفاده میکنند و مقداری کدنویسی برای ایجاد همه آن ها نیاز است که انجام این کار بخصوص زمانی که نیاز باشد برای تغییرات تگ ها سراغ سور کدها بروید کار بسیار خسته کننده ای است. گوگل تگ منیجر یک نرم افزار تحت وب است که با مرورگر باز میشود و برای شما این امکان را فراهم میکند تا بدون نیاز به کد نویسی و مراجعه مکرر به سورس کدها بتوانید تگ های مورد نیازتان را ایجاد، حذف یا مدیریت کنید.

با توجه به اینکه گوگل تگ منیجر محصول گوگل است شاید فکر کنید که صرفا فقط با تگ های محصولات خود گوگل مثل گوگل ادورز یا گوگل آنالیتیکس کار میکند. خبر خوشحال کننده این است که این فکر درست نیست و گوگل تگ منیجر میتواند تگ های بسیاری از نرم افزای ثالث مانند Twitter, Bing Ads, Crazy Egg و Hotjar را مدیریت کند. تعداد خیلی کمی نرم افزار های ثالث وجود دارند که گوگل تگ منیجر از تگ های آنها پشتیبانی نمیکند. اما باز هم در این شرایط  میتوانید کدها و قالب های سفارشی خودتان را به گوگل تگ منیجر اضافه کنید.

مزایا و معایب گوگل تگ منیجر GTM

کاهش وابستگی به تیم برنامه نویسی و توسعه دهنده

بزرگترین مزیتی که گوگل تگ منیجر دارد این است که دیجیتال مارکترهای عزیز دیگر نیاز ندارند که برای نصب و پیاده سازی تگ های مورد نیازشان به تیم برنامه نویسی و توسعه دهنده ها وابسته باشند. توسعه دهندگان عزیز معمولا درگیر کارهایی با اولیت های بالاتر هستند و معمولا کارهای مربوط به تگ گذاری را به بعدا موکول میکنند. اما از زمانی که گوگل تگ منیجر به بازار عرضه شد، دیجیتال مارکترها به سرعت تگ های خود را بنا به سلیقه خودشان پیاده سازی میکنند و وابستگی خیلی کمی دارند. این موضوع بزرگترین مزیت گوگل تگ منیجر است. به عنوان مثال فکر کنید میخواهید اطلاعاتی را در یک بازه زمانی محدود و مشخص جمع آوری کنید که تنها به درج یک قطعه کد (تگ) درون سایت نیاز دارد. اما تیم توسعه دهنده و برنامه نویسی آنقدر این کار را عقب میاندازند که فرصت از دست میرود و دیگر اضافه کردن آن تگ به سایت فایده ای برای شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر ندارد.

هنوز به مقداری دانش فنی پیاده سازی نیاز دارد

اگرچه گوگل تگ منیجر وابستگی به تیم توسعه دهنده را کم میکند ولی باز هم در مواردی به کمک آن ها نیاز پیدا خواهید کرد. مثلا وقتی که بخواهید Container Code را داخل تمام صفحات وبسایت خود قرار بدهید، باید از آنها کمک بگیرید. البته اگر به سورس کد ها دسترسی دارید، کار خیلی سختی نیست. اگرچه گوگل تگ منیجر قالب های پیش فرض ساده ای دارد که هر فردی بدون دانش کدنویسی میتواند از آنها استفاده کند اما برای پیاده سازی تگ های پیچیده تر و یا حالاتی از تگ ها که قالب پیشفرض آن ها در گوگل تگ منیجر دیده نشده است، به کمک توسعه دهنده های وبسایت خود نیاز پیدا میکنید.

تمام کسب و کارهای آنلاین میتوانند از گوگل تگ منیجر استفاده کنند

کسب و کارهای آنلاین در هر اندازه و سطحی که باشند میتوانند از گوگل تگ منیجر استفاده کنند. به دلیل اینکه با استفاده از GTM اضافه کردن و تغییر تگ ها بدون وابستگی به توسعه دهنده وب امکان پذیر است، استفاده از از آن برای کسب و کار های کوچک که پستیبان برنامه نویس یا توسعه دهنده ندارند بسیار کاربردی و مفید است. همچنین گوگل تگ منیجر به سایت های بزرگی که تگ های زیادی دارند کمک میکند تا بتوانند تگ های خود را به آسانی و به صورت یکپارچه مدیریت کنند.

فعال شدن همزمان تگ ها موجب افت سرعت سایت میشود.

یکی از مشکلاتی که در تگ گذاری به روش قدیمی وجود دارد این است که اگر تگ ها به صورت همزمان فعال بشوند، باعث میشود تا سرعت لود سایت کاهش پیدا کند. وقتی لود شدن یک تگ کند باشد، باعث میشود تا لود شدن بقیه تگهایی که منتظر فعال شدن تگ قبلی هستند هم با تاخیر مواجه شود که در نهایت سرعت لود سایت کاهش پیدا میکند. افزایش سرعت لود سایت باعث میشود تا بازدیدکننده ها بدون اینکه از سایت خرید کنند یا به مشتری تبدیل بشوند، سایت را ترک کنند که این اتفاق موجب آسیب به کسب و کار آنلاین میشود. در نظر داشته باشید که تگ ها در گوگل تگ منیجر هم به صورت همزمان فعال میشوند اما این قابلیت وجود دارد که ترتیب فعال شدن هرکدام را مدیریت کنید تا با مشکل افزایش سرعت لود مواجه نشوید.

گوگل تگ منیجر قابلیت استفاده در صفحات AMP و برنامه های موبایل را هم دارد

استفاده از گوگل تگ منیجر فقط به صفحات استاندارد وب محدود نمیشود. از گوگل تگ منیجر میتوانید در صفحات AMP یا اپلیکیشن های موبایل استفاده کنید. یکی از بزرگترین مزایای گوگل تگ منیجر برای اپلیکیشن های موبایل این است که پس از تغییر یک تگ نیازی نیست تا ورژن اپلیکیشن تغییر کند. چون برخی از کاربران اپلیکیشن ها خود را خیلی دیر آپدیت میکنند. در بیشتر موارد استفاده از گوگل تگ منیجر برای صفحات AMP یا اپلیکیشن موبایل خیلی با نحوه استفاده برای صفحات استاندارد وب فرقی ندارد اما در برخی موارد تفاوت های کوچکی وجود دارد. ما در این مقاله به استفاده گوگل تگ منیجر بر روی صفحات استاندارد وب یا وبسایت ها میپردازیم.

عناصر تگها و گوگل تگ منیجر GTM

ظاهرا استفاده از تگ ها و گوگل تگ منیجر خیلی ساده است. اما قبل از اینکه شروع به کار کنید باید با برخی از مفاهیم آن آشنا بشوید:

Containers یا ظرف تگ ها در گوگل تگ منیجر

وقتی با گوگل تگ منیجر کار مکینید، ایجاد Container اولین اقدامی است که باید انجام بدهید. اساسا Container تمامی تگ های شما را مانند یک ظرف نگه داری میکند. در واقع ظرفی است که شما تگ ها را داخل آن میریزید. پس برای قرار دادن تگها داخل سایت کافی است که ظرف شامل آن تگ ها را داخل سایت قرار بدهید.

پس از ایجاد Container، گوگل تگ منیجر کدهایی به شما میدهد که به سایت خود اضافه کنید. این کدها یا قطعه کد، همان Container است که باید به سورس کد تمامی صفحات وبسایت شما اضافه بشود. بعضی از CMS ها مانند وردپرس افزونه هایی دارند که این کار را هم برای شما آسان میکند اما اگر از این امکان برای شما فراهم نیست، از توسعه دهنده سایت خود بخواهید تا این کار را برای شما انجام بدهد. پس  از آن شما قادر خواهید بود تا تگ های مورد نیاز خود را از طریق گوگل تگ منیجر، ایجاد، تغییر، حذف یا غیرفعال کنید.

Triggers در گوگل تگ منیجر

تمام تگ ها باید برای هدف خاصی به سایت اضافه بشوند. ممکن است شما تگی را بخواهید که وقتی یک کاربر فایلی را دانلود کرد، روی لینک خارجی کلیک کرد یا یک فرم تکمیل شد، برای شما اطلاعاتی را ارسال کند. به شرایطی که هر تگ باید در آن فعال باشد Triggers یا ماشه میگویند که هر تگ حداقل باید یک Trigger داشته باشد در غیر این صورت آن تگ فعال نخواهد شد و کاری برای شما انجام نمیدهد.

Trigger ها را میتوانیم به دو زیر بخش Events و Filters تقسیم بندی کنیم. وقتی میخواهید در گوگل تگ منیجر یک Trigger تعریف کنید، لیستی از انواع Trigger ها به شما نمایش داده میشود تا یکی از آن ها را انتخاب کنید. اینها همان Event های شما هستند. پس از انتخاب Event قادر خواهید بود تاFilter  هم انتخاب کنید.

خود فیلتر ها هم شامل سه زیر بخش : متغییرها variables ، عملگرها  operators و مقادیر values میباشد. کمی پایینتر در رابطه با متغییرها بیشتر صحبت میکنیم اما فعلا در نظر داشته باشید که انتخاب نوع متغییری که میخواهیم در Trigger استفاده کینم مهم است. عملگرها به تگ ها میگویند که اگر شرایط حال بزرگتر، مساوی یا کوچکتر از شرایط تعریف شده توسط ما بود، آن تگ فعال بشود یا خیر. مقادیر هم چیزهایی هستند که طبق آن شرایط تعریف میشود. شاید به صورت پیشفرض لفظ مقدار را همیشه برای اعداد شنیده باشید اما مقادیر در گوگل تگ منیجر هم میتوانند عدد باشند هم کلمه یا آدرس.

به عنوان مثال من میخواهم بفهمم که آیا بازدیدکنندگان این صفحه با این مقاله ارتباط برقرار میکنند، در واقع تا انتها مقاله را مطالعه میکنند؟ برای این کار میتوانم یک تگ تعریف کنم که Trigger  آن از جنس Scroll Depth  باشد و هر موقع که اسکرول صفحه به میزان ۷۵% پایین آمد، این تگ فعال بشود. اگر بخواهم میتوانم این تگ را برای تمام صفحات وبسایتم فعال کنم. برای این کار باید در بخش Triggr  ها گزینه All Pages را انتخاب کنم که در این صورت نیازی به تعریف فیلتر هم نیست. اما چون میخواهم که این بررسی را صرفا روی همین مقاله انجام بدهم، یک فیلتر از جنس Page URL درست میکنم که با مقدار آدرس این صفحه برابر باشد.

آموزش و معرفی GTM

دقت کنید که تیک Horizontal Scroll Depth فعال نباشد.

همچنین اگر میخواهید تگ مورد نظر شما در شرایطی خاص فعال نشود، میتوانید یک Blocking trigger برای جلوگیری ازفعال شدن آن تگ تعریف کنید. گوگل تگ منیجر Blocking trigger ها را زود تر از Trigger های دیگر بررسی میکند و آن ها را در اولویت قرار میدهد.

متغییرها و ثابت ها در گوگل تگ منیجر GTM

همانطور که تگ ها به تریگرها وابسته هستند، تریگرها هم به متغییر ها وابسته هستند. متغییر ها هم شامل مقادیری هستند که شرایط فعال شدن تگ ها با آن مقادیر مقایسه میشود. در واقع تگ ها مقادیر موجود در متغییر ها را با مقادیر مشخص شده در Trigger ها مقایسه میکنند و اگر متغییر با شرایط تعریف شده در Trigger همخوانی داشت، تگ فعال میشود.

همچنین با فعالیت کاربر در سایت، تگ ها از متغییر ها برای نگه داشتن اطلاعاتی استفاده میکنند که میخواهند به لایه دیتا یا Data Layer ارسال کنند. یک مثال رایج از این ویژگی تگ ها زمانی است که میخواهیم یک تگ در صورتی که کاربر آیتم هایی را به سبد خرید خود اضافه میکند فعال بشود.

متغییرها میتوانند بین تگ های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. یکی از مهمترین نکاتی که در Google Tag Manager وجود دارد این است که میتوانیم متغییر هایی با مقادیر ثابت برای شماره ID ها  یا Tracking Code هایی که بیش از چند بار از آنها استفاده میشود تعریف کنیم.

وقتی با گوگل تگ منیجر کار کنید با دو نوع متغییر متفاوت برخورد خواهید کرد :

۱- متغییر های پیش ساخته
۲- متغییر های سفارشی

متغییر های پیش ساخته یا پیشفرض، متغییرهایی هستند که کاربرد زیادی دارد و گوگل برای اینکه کار را برای کاربران ساده تر بکند آن ها را از پیش تعریف کرده است. همچنین پس از انتخاب متغییر پیشفرض شما قادر خواهید بود تا بر اساس نیاز خودتان آن را تغییر هم بدهید. با کلیک روی دکمه Configure میتوانید متغییر های پیشفرض بیشتری را مشاهده و انتخاب کنید. اگر از گوگل تگ منیجر برای صفحات سریع موبایل (AMP) یا اپلیکیشن های موبایل استفاده میکنید، گزینه های متفاوتی از آنچه در تصویر زیر وجود دارد مشاهده خواهید کرد.

گوگ تگ منیجر چیست ؟

 

اگر به انواع دیگری از متغییرها نیاز دارید که به صورت پیشفرض در گوگل تگ منیجر وجود ندارد، میتوانید از user-defined variable استفاده کنید. بدین معنی که برای خودتان یک متغییر سفارشی درست کنید.

کاربرد گوگل تگ منیجر

  • قرار دادن کدها و اسگریپت های مورد نیاز در هدر سایت
  • نصب گوگل آنالیتیکس با استفاده از گوگل تگ منیجر
  • وریفای کردن گوگل وبمستر با استفاده از تگ منیجر
  • اضافه کردن تگ های خاص به صفحات خاص بدون نیاز به مراجعه به کدها
  • بدست آوردن داده های مربوط به رفتار کاربران روی وبسایت و انتقال آن ها به ابزار های تجزیه و تحلیل داده های بازاریابی آنلاین مانند گوگل آنالیتیکس
  • ردیابی رویدادها یا Event Tracking
  • انتقال داده های مالی مثل انواع تراکنش ها به ابزارهای دیجیتال آنالیتیکس مثل گوگل آنالیتیکس
  • عدم مراجعه مکرر به تیم برنامه نویسی جهت اعمال تغییرات روی تگ های مربوط به دیجیتال مارکتینگ

مراحل استفاده از گوگل تگ منیجر

برای استفاده از گوگل تگ منیجر چند قدم ساده پیش رو دارید:

۱- ثبت نام در سایت google tag manager
۲- ساخت یک اکانت برای وبسایت یا اپلیکیشن خودتون
۳- دریافت کد Container گوگل تگ منیجر و قرار دادن آن در هدر وبسایت ( باید قبل <header/>  قرار بگیرد.
۴- زدن دکمه Publish پس از مرحله بالا. ( خیلی از دوستان پس از قراردادن کد تگ منیجر در هدر وبسایت فراموش می کنند که Publish را بزنند و به همین دلیل موقع تست، اثری از تگ منیجر نمی بینند.)
۵- از اینجا به بعد هرکاری که بخواهید انجام بدهید، وابسته به هدفتون هست. مثلا برای نصب گوگل آنالیتیکس با استفاده از گوگل تگ منیجر که یک آموزش مفصل از آن در دیجیتال آنالیتیکس وجود دارد، یک مسیر را باید طی کنید و برای اینکه بفهمید چند درصد از کاربرهای سایتتون اسکرول صفحه را حداقل ۵۰% پایین می آوردند مسیر دیگه ای دارد. پس از تعیین هدف، میتونید کاری که میخواید انجام بدید را از طریق بخش نظرات در همین صفحه به ما اعلام کنید تا راهنماییتون کنیم یا اینکه با سرچ به زبان انگلیسی در گوگل، راهکار پیاده سازی چیزی که می خواهید را پیدا کنید.

1.     https://social.msdn.microsoft.com/profile/fredriclarry2/

2.     https://list.ly/FredricLarry2/favorites

3.     https://old.reddit.com/r/business/comments/jp4sol/%D9%87%D8%A7%DB%8C%DA%A9_%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%86/?

4.     https://www.4shared.com/u/lUtUMwqu/FredricLarry2.html

5.     https://about.me/fredriclarry

6.     https://www.magcloud.com/user/fredriclarry21

7.     https://www.behance.net/fredriclarry

8.     https://disqus.com/by/disqus_HqIWOGrwfg/

9.     https://giphy.com/channel/FredricLarry21

10.  https://www.quora.com/profile/Fredric-Larry

11.  https://www.pearltrees.com/fredriclarry21

12.  http://forums.qrecall.com/user/profile/127201.page

13.  https://www.minds.com/fredriclarry22/about

14.  https://www.goodreads.com/user/show/124193339-fredric-larry

15.  https://issuu.com/fredriclarry21

16.  https://myspace.com/fredric.larry

17.  https://sketchfab.com/FredricLarry21

18.  https://www.spreaker.com/user/fredriclarry22

19.  http://shaboxes.com/author/fredriclarry2/

20.  http://www.folkd.com/user/FredricLarry21

21.  https://trello.com/fredriclarry

22.  https://knowyourmeme.com/users/fredric-larry

23.  https://www.codecademy.com/profiles/FredricLarry21

24.  https://weheartit.com/FredricLarry21

25.  https://visual.ly/users/fredriclarry2/portfolio

26.  https://www.openstreetmap.org/user/FredricLarry21

27.  https://www.intensedebate.com/people/FredricLarry21

28.  http://perfectbusinessidea.com/user/fredriclarry21/

29.  http://www.cplusplus.com/user/FredricLarry21/

30.  http://hotel-chatter.com/user/fredriclarry21/

31.  https://www.mixcloud.com/FredricLarry21/

32.  http://ttlink.com/fredriclarry21

33.  https://studiopress.community/users/fredriclarry21/

34.  https://www.mapleprimes.com/users/FredricLarry21

35.  https://www.feedbooks.com/user/6701473/profile



:: بازدید از این مطلب : 1715
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

heat-map-cctv,,دوربین حرارتی یا Heat Map با نشان دادن مکان های پربازدید به نحوه چیدمان محصولات و   نحوه قرارگیری کارکنان در فروشگاه کمک می کند.
تکنولوژی نقشه حرارتی یاHeat Map اطلاعات ارزشمندی از نقاط پر رفت و آمد در اختیار کاربر قرار می دهد. این قابلیت مختص دوربین های تحت شبکه (IP) می باشد. با ما همراه باشید تا با طریقه عملکرد Heatmapو مزیت نقشه حرارتی آشنا شوید.

کاربرد Heat Map

کارکرد دوربین هایی با قابلیت نقشه حرارتی به این صورت هست که الگوی حرکت افراد را در یک بازه زمانی ضبط می کند. به این ترتیب، دوربین هایی با قابلیت نقشه حرارتی، نقاط پر رفت و آمد و کم رفت و آمد را به صورت چگالی گرمایی با کمک رنگ های مختلف نشان می دهد. از این طریق کاربر متوجه می شود مکان هایی که به رنگ قرمز هستند اشخاص بیشتری در آنجا تردد کرده اند.
از قابلیت Heat Map می توان برای استفاده در مکان‌هایی مثل فروشگاه ها، سوپر مارکت ها، مغازه ها و… بهره برد.
با کمک این قابلیت صاحبان کسب و کار متوجه خواهند شد که کدام قسمت یا کدام محصولات طرفداران بیشتری دارد. به این ترتیب فروشنده میفهمد، مشتری ها بیشتر به چه چیزی علاقه دارند و از آن بازدید کرده اند. از سوی دیگر مدیریت متوجه می شود محصولات مورد نظر خود را در کدام قسمت قرار دهد تا بیشتر دیده شود.
به این ترتیب نقشه گرمایی می تواند کمک بزرگی در فروش بیشتر محصولات از نظر نحوه چیدمان کالاها بکند. به طوری که محصولات و خدمات راحت تر و بیشتر در معرض دید عموم قرار بگیرد.

مزیت-نقشه-حرارتی-یا-Heatmap,,مزیت و کاربرد دوربین نقشه حرارتی
مزیت و کاربرد دوربین نقشه حرارتی

طریقه عملکرد Heatmap

تکنولوژی به کار رفته در دوربین های حرارتی، مسیر حرکتی و رفتاری مشتریان را در طول زمان ثبت می کنند. اطلاعات به دست آمده از این الگوی رفتاری به صورت نمودار زمانی و آمار مکانی در طیف رنگی مختلف قرمز، آبی، سبز، زرد و ... نمایش داده می شود.
هر کدام از این رنگ ها با توجه به پارامترهایی که قبلا در نرم افزار تعریف شده است، معنا می شوند. به عنوان مثال رنگ قرمز نشان می دهد که تراکم جمعیت و بازدید در آن نقطه از همه بیشتر است. رنگ آبی نشان می دهد در آن نقاط کمترین بازدیدها صورت گرفته.
علاوه بر نمایش آماری به صورت نقشه، نمودارهای روزانه، هفتگی و ماهانه نیز ارائه می شود. نمودار روزانه تراکم جمعیت در هر ساعت را نشان می دهد. اما نمودار هفتگی و ماهانه تراکم جمعیت در هر روز را نشان می دهد. به این ترتیب اعداد به دست آمده در هر ساعت و هر روز می تواند در بهبود خدمات کمک کند. بنابراین مشخص می شود نیرو ها در چه ساعاتی در چه روزهایی در هفته و در چه مکان هایی بهتر است بیشتر حضور یابند. همچنین می توان تعیین کرد، محصولات مورد نظر در کدام قسمت های بخش تجاری چیده شوند.

مزیت نقشه حرارتی

  • بهره گیری از heat map برای نحوه چیدمان کالا ها و تعیین محل های پرتردد و کم تردد در فروشگاه ها
  • زمانبندی و برنامه ریزی برای فروش کالا ها و تبلیغات و نمایش محصولات در مکان های پر فروش
  • تغییر دکوراسیون فروشگاه برای بازدید بیشتر افراد در بخش های پر رفت و آمد

نکته در مورد دوربین های Heat Map


یک موضوعی در مورد دوربین های مداربسته حرارتی که دانستن آن مهمه، این است که نقشه حرارتی مربوط به تراکم رفت آمد افراد می باشد. این دوربین ها هیچ ربطی به تغییرات دمایی هوا و دوربین های termal ندارد.
بیشتر بخوانید:

https://tejarat-online.blogsazan.com/

https://bazar-online.blogsazan.com/

https://web24.blogsazan.com/

https://webdaran-digital.blogsazan.com/

https://marketing-web.blogsazan.com/

https://bazar-market.blogsazan.com/

https://tejarat-farda.blogsazan.com/

https://tejarat-digital.blogsazan.com/

https://seoweb24.blogsazan.com/

https://webinja.blogsazan.com/

 


:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

بازی با احساسات مخاطبان می‌تواند مانند یک شمیر دو لبه باشد و هم نتایج خوب و هم نتایج بدی را به‌وجود آورد. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر درباره بازاریابی حسی یا Sensitive Marketing صحبت کنیم.
برای رسیدن به فروش بیش‌تر در یک شرکت یا یک مجموعه باید از مدل‌های مختلف بازاریابی استفاده کرد. هر کدام از شاخه‌های بازاریابی می‌توانند قسمتی از مشکلات مربوط به فروش را برطرف کنند و در نهایت استفاده از چند نوع بازاریابی به صورت هم‌زمان می‌تواند تغییرات چشم‌گیری در سنجه‌های کلیدی سازمان به وجود بیاورد. همانطور که می‌دانید مدل‌های مختلفی از بازاریابی وجود دارد و در این مقاله قرار است در مورد بازاریابی حسی صحبت کرده و ابعاد مختلف این نوع بازاریابی را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: بازاریابی عصبی چیست؟

تعریف بازاریابی حسی یا sensitive marketing

بازاریابی حسی نوعی از بازاریابی است که به صورت یکپارچه و سیستمی، مخاطبان و مشتریان هدف را از طریق ارتباطات برند (شرکت) شناسایی کرده و هدف خود را روی این دسته از مخاطبان تنظیم می‌کند. این نوع بازاریابی سعی می‌کند حواس مصرف‌کننده را به خود جلب کند تا بتواند تاثیر مناسبی روی تصورات و رفتار آن‌ها داشته باشد. بازاریابی حسی در سطح‌های مختلفی با کاربران و مشتریان ارتباط برقرار می‌کند و به همین خاطر می‌تواند رضایت‌مندی، وفاداری و احساسات مناسبی نسبت به برند در ذهن مشتری تداعی کند.

ویژگی های بازاریابی حسی یا sensitive marketing

هر کدام از مدل‌های بازارایی ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که باعث تمایز آن می‌شود؛ بازاریابی حسی نیز دارای ویژگی‌هایی است که تا حد زیادی منحصر به فرد است و می‌تواند نتایج بسیار خوبی برای برند داشته باشد. البته بازاریابی حسی بسته به نوع استفاده ممکن است ویژگی‌های مختلفی در کسب‌وکار داشته باشد، اما به طور کلی دارای ویژگی‌های زیر است:

  • ارتباط دوسویه و تجربه محور با مشتری
  • دیده شدن بیش‌تر برند
  • متمایز شدن برند و رفتن به سمت معیارهای برند لوکس
  • درگیر کردن مشتری و کاربر برای خرید خودجوش محصول یا خدمت
  • تقویت حس وفاداری مشتری
  • تبلیغات دهان به دهان
  • تقویت ارتباط با برند
  • کمک به حفظ و توسعه سهم بازار

مزایای بازاریابی حسی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بازاریابی حسی وجود دارد مزیت‌های آن است که در دیگر مدل‌های بازارایابی وجود ندارد. برای گرفتن بهترین نتیجه باید قبل از استفاده از بازاریابی حسی مزیت‌های مختلف آن را بررسی کنید و در صورتی که با اهداف شما هم‌خوانی دارد آن را استفاده کنید. مهم‌ترین مزیت‌های بازاریابی حسی به صورت زیر است.

  • تقویت تبلیغات زبانی
  • تقویت ارتباط حسی با برند
  • تقویت وفاداری مشتریان
  • کمک به رویکرد استراتژیک سازمان

عناصر اصلی استراتژی بازاریابی حسی

برای رسیدن به بهترین نتیجه و بازدهی بازاریابی حسی باید شناخت درستی از عناصر استراتژی بازاریابی داشته باشید. در ادامه مطلب عناصر مختلف sensitive marketing را بررسی می‌کنیم.

  1. چیدمان: چیدمان دقیقا همان ترتیب‌هایی است که مشتری یا کاربر در آن به تجربه محصول می‌پردازد. اگر قسمت‌های مختلف محصول یا خدمت از چیدمان درستی برخوردار باشند به تجربه خوشایند مشتری کمک می‌کنند.
  2. تبلیغات دهان به دهان: تبلیغات دهان به دهان شاید تاثیری بسیار بیش‌تر از کمپین‌های تبلیغاتی گران قیمت داشته باشد اما قاعدتا برای رسیدن به تبلیغات دهان به دهان باید محصول کاملا پذیرفتنی و مناسبی داشته باشید. اگر محصول یا خدمت نهایی شما مشکل داشته باشد تبلیغات دهان به دهان صورت می‌گیرد اما نه در جهت تقویت برند شما بلکه در جهت تخریب برندتان.
  3. تعامل: ارتباط دو طرفه بین مشتری و برند یکی از اصلی‌ترین عنصرهای بازاریابی حسی است، شما همواره باید دقت زیادی روی تعامل با مخاطب‌تان داشته باشید. امروزه به کمک شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی تعامل با مشتریان ساده‌تر شده است.
  4. قیمت: استراتژی‌های مربوط به قیمت‌گذاری بسیار اهمیت دارند و حتی دلیل شکست بسیاری از محصولات هم موضوعات مربوط به قیمت‌گذاری آن‌ها است. اگر محصول یا خدمت شما قیمت‌گذاری درستی نداشته باشد مشکلات زیادی در بازار برای شما به وجود می‌آید و احتمالا کاربر به سراغ محصولات رقیب شما می‌شود. البته قیمت پرداختی مشتری بر اساس تجربه مشتری است به این معنا که هر چه تجربه مشتری بیش‌تر باشد رضایت وی بیش‌تر و در نتیجه آمادگی او برای هزینه پرداختی هم بیش‌تر است.
  5. تجربه: شاید اصلی‌ترین عنصر بازاریابی حسی عنصر تجربه باشد. تجربه خوب یا بد مشتری می‌تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت شرکت شما داشته باشد. برند باید همیشه سعی کند که تجربه کاربران و مشتریان‌اش را در بالاترین سطح ممکن حفظ کند.

در این مقاله با بازاریابی تجربی بیشتر آشنا شوید.

مهمترین روش های بازاریابی حسی

روش‌های بازاریابی حسی دقیقا همان حواس پنج‌گانه انسان است. شنوایی، لامسه، بویایی، چشایی و بینایی همان روش‌های بازاریابی حسی است که شنوایی و بینایی نقش پررنگ‌تری در جلب نظر مخاطب دارند. برای مثال بیلبوردهای تبلیغاتی را در نظر بگیرید که سهم عمده‌ای از تبلیغات حال حاضر را در اختیار دارند، بیلبوردها و بسیاری روش‌های تبلیغاتی دیگر فقط حس بینایی شما را درگیر می‌کنند و به همین خاطر است که بینایی را مهم‌ترین روش بازاریابی حسی می‌دانند.

عملکرد بازاریابی حسی یا sensitive marketing

بازاریابی حسی یا sensitive marketing به چند عامل مختلف وابسته است که در ادامه این عوامل را ذکر کرده‌ایم:

  • تناوب: شما باید بتوانید تناوب خوبی را برای برنامه بازاریابی خود رعایت کنید.
  • مدت: مدت زمان کمپین بازاریابی شما اهمیت دارد و نمی‌تواند بیش از یک زمان مشخص باشد.
  • شفافیت: شفافیت بهترین چیزی است که مخاطبان دوست دارند.
  • انتخاب مجری مناسب برای کمپین: بهترین ایده‌ها توسط بدترین مجریان نابود خواهند شد.

چگونه بازاریابی حسی موفقی پیاده سازی کنیم

پیاده‌سازی یک کمپین بازاریابی حسی کار چندان سختی نیست اما باید دقت زیادی داشته باشید تا بتوانید اثرات مورد نظرات را روی مخاطب به وجود بیاورید. پیاده سازی موفق یک sensitive marketing نیازمند شناخت درست احساسات، نقطه ضعف‌ها و نیازهای مشتری است.

نمونه های موفق بازاریابی حسی

اگر خاطرتان باشد در بسیاری از تبلیغات مواد شوینده ایرانی از صدای خاصی استفاده می‌شود که در اثر کشیده شدن دست روی سطوحی مانند شیشه ایجاد می‌شود. متخصصان بازاریابی حسی در ایران متوجه شدند که مردم ایران این صدا را به عنوان صدای تمیز بودن سطح یا شیشه می‌شناسند و از همین رو در کمپین‌ها و تبلیغات از این صدا نهایت استفاده را بردند.

جمع‌بندی

بازاریابی حسی می‌تواند نقش مهمی در بهبود تبلیغات و افزایش فروش شما داشته باشد البته این موضوع به شرطی اتفاق می‌افتد که شما تحقیقات درستی صورت داده باشید. بازاریابی حسی با علوم روان‌شناسی و عصبی رابطه بسیار نزدیکی دارد به همین خاطر کمک گرفتن از کارشناسان روان‌شناسی می‌تواند نتایج بسیار مثبتی در کمپین‌های شما داشته باشد.

https://tejarat-online.blogsazan.com/

https://bazar-online.blogsazan.com/

https://web24.blogsazan.com/

https://webdaran-digital.blogsazan.com/

https://marketing-web.blogsazan.com/

https://bazar-market.blogsazan.com/

https://tejarat-farda.blogsazan.com/

https://tejarat-digital.blogsazan.com/

https://seoweb24.blogsazan.com/

https://webinja.blogsazan.com/



:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

در گذشته فقط تگ‌ها، کوکی‌ها و چند عامل دیگر بررسی می‌شد، اما هیچ کدام از این موارد برای بررسی آمار اپلیکیشن‌های موبایلی جواب‌گو نبود به همین خاطر پلت‌فرم‌های اتریبیوشن وارد این حوزه شدند تا هم آمار مربوط به سایت را استخراج کنند و هم آمار مربوط به اپلیکیشن‌های موبایلی را در اختیار شخص قرار دهند. در ادامه مطلب توضیحات کاملی در مورد اتریبیوشن ارائه می‌شود.
بعد از اجرای یک کمپین معمولا صاحبان کسب و کار به‌دنبال بررسی موفقیت یا موفق‌نشدن آن کمپین هستند البته شاخصه‌های موفقیت برای پی بردن به موفقیت یا عدم موفقیت یک کمپین بسیار گسترده است. صاحبان کسب‌وکار یا دیجیتال مارکترها سعی می‌کنند تا از ابزار(ها) استفاده کنند تا کمپین‌های اجرایی را در بهینه‌ترین حالت اجرا کنند.

اتریبیوشن (Attribution) چیست؟

اتریبیوشن در حقیقت وظیفه اندازه‌گیری رویدادها، کمپین‌های بازاریابی شرکت/سازمان را دارد. یکی از رایج‌ترین اهداف استفاده از اتریبیوشن بررسی اثربخشی آن کمپین است، برای مثال فرض کنید شما یک کمپین نصب اپلیکیشن و گرفتن ۱۰ هزار تومان اعتبار هدیه به راه انداخته‌اید و بعد از گذشت چند روز می‌خواهید آمار مربوط به تعداد نصب اپلیکیشن را بررسی کنید و به کمک بهینه‌سازی آن، نرخ تبدیل بهتری دریافت کنید، در چنین شرایطی اتریبیوشن بهترین راه برای بررسی آمار و بهینه‌سازی کمپین است.

اتریبیوشن چه کمکی به دیجیتال مارکترها می کند و چرا مهم است؟

اما شاید این سوال برای شما هم پیش آمده است که اتریبیوشن چگونه می‌تواند به دیجیتال مارکترها کمک کند؟ اگر به روش‌های سنتی (مانند cookies، Pixel tags و URL) نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که این برنامه‌ها کاربرد بسیار ساده‌ای دارند، اما متاسفانه فقط روی درگاه موبایل وب پیاده‌سازی می‌شوند. در حقیقت Attribution به دیجیتال مارکترها کمک می‌کند تا میزان موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی خود را بررسی کنند و در صورت لزوم آن‌ها را بهینه‌سازی کنند.

چرا استفاده از سرویس اتریبیوشن لازم است؟

در قسمت‌های بالا یک آشنایی کلی با اتریبیوشن پیدا کردیم اما آیا استفاده از این سرویس در دنیای اپلیکیشن‌ها لازم است؟ بله، قطعا شما یا هر شخص دیگری که برای برگزاری یک کمپین هزینه می‌کند به‌دنبال گرفتن بالاترین بازدهی است و این کار صرفا با بررسی و بهینه کردن آمار به‌دست می‌آید. معمولا استفاده حداکثری از هزینه صورت گرفته یکی از وظایف اصلی دیجیتال مارکترها است و در همین راستا استفاده از اتریبیوشن بهترین راه برای این موضوع است.

انواع مدل های اتریبیوشن

اتریبیوشن مدل‌های گوناگونی دارد که شرکت یا سازمان بر اساس نیازی که دارد یک یا چند مدل از این مدل‌ها را انتخاب می‌کند. بسیاری از سازمان‌ها اتریبیوشن را به یک شرکت ثالث می‌سپارند و به همین خاطر باید بهترین مدل را انتخاب کنند تا در بهینه‌ترین حالت هزینه شود. در ادامه معروف‌ترین مدل‌های مختلف اتریبیوشن را بررسی می‌کنیم:

  1. Last Click یا آخرین کلیک: در این مدل آخرین لینکی که کاربر روی آن کلیک کرده و به اپلیکیشن شما رسیده است به عنوان معیار محاسبه می‌شود.
  2. First Click یا اولین کلیک: این مدل که بیش‌تر برای کمپین‌های آگاهی از برند درست می‌شود بر اساس اولین کلیک کاربر سنجیده می‌شود، برای مثال فرض کنید کاربر در حال جست و جوی یک کلید واژه است و به یک مقاله در صفحه اول گوگل می‌رسد که در آن صفحه یک وبینار معرفی شده است، در آن وبینار ثبت‌نام می‌کند و طبق توصیه مدرس به سراغ اپلیکیشن شما می‌آید. در این حالت اولین کلیک کاربر یعنی همان ثبت نام وبینار سنجیده می‌شود.
  3. Linear یا خطی: در این مدل به تمامی کلیک‌ها و رفتارهای کاربر ارزش یکسانی بخشیده می‌شود و هر رفتار وی به صورت جداگانه بررسی می‌شود.
  4. Position ـ based یا مبتنی بر موقعیت: در این حالت اولین و آخرین رفتار کاربر مورد بررسی قرار می‌گیرد چرا که به عقیده بسیاری از افراد اولین و آخرین کلیک کاربر در مجموع ۸۰ درصد تعامل را تشکیل می‌دهد.
  5. Time Decay یا کاهش زمان: در این مدل معیار سنجش، زمان است و درصد اتریبیوشن در لحظه نزدیک شدن به آخرین کلیک افزایش پیدا می‌کند.

تفاوت Attribution و Analytics در بازاریابی اپلیکیشن چیست؟

این سوال برای بسیاری از افراد پیش می‌آید که تفاوت آنالیتیکس و اتریبیوشن دقیقا چیست و آیا می‌توان این دو را به جای هم استفاده کرد؟ طبق مطالعه انجام شده (https://www.tune.com/blog/comparing-attribution-analytics-platforms-mat-and-ga/) فقط ۳۰ درصد از توسعه‌دهندگان خارجی از گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنند و این نشان از امکانات فراتر اتریبیوشن برای بررسی آمار اپلیکیشن است.

وظایف ابزارهای اتریبیوشن در بازاریابی اپلیکیشن چیست؟

همان طور که در قسمت‌های قبل هم اشاره شد برای ارزیابی عمل‌کرد کمپین‌های تبلیغاتی نیاز به ابزارهای اتریبیوشن است تا اطلاعات و آمار دقیقی به ما ارائه بدهند. تبلیغات cpc، رپورتاژهای آگهی و بسیاری روش‌های دیگر باید به صورت دقیق بررسی شوند تا بدانیم که از کدام کانال‌ها مخاطبین بیش‌تری جذب شده‌اند. برخی ابزارهای اتریبیوشن خدمات زیادی هم برای بهینه‌سازی اپلیکیشن شما(ASO) ارائه می‌دهند که شما بر اساس نیازتان باید آن‌ها را انتخاب کنید. ابزارهای اتریبیوشن بیش‌ترین و کم‌ترین منبع ترافیک شما را شناسایی می‌کنند و شما به کمک این موضوع می‌توانید منابع ضعیف را حذف کنید و به جای آن‌ها هزینه بیش‌تری روی منابع قوی‌تر داشته باشید.

وظایف ابزارهای آنالیز در بازاریابی دیجیتال چیست؟

معمولا استفاده صرف از ابزارهای اتریبیوشن نمی‌تواند برای تحلیل کمپین کافی باشد و برای رسیدن به بهترین نتیجه باید داده‌های خروجی اتریبیوشن به صورت دقیق آنالیز شوند. آنالیز این داده‌ها در بسیاری از موارد کار یک ابزار نیست و شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر باید این داده‌ها را به بهترین شکل ممکن تفسیر کنید و متناسب با این داده‌ها کمپین خود را بهینه کنید. مهم‌ترین تحلیل‌های ابزارهای اتریبیوشن در موراد زیر خلاصه می‌شود:

  • کاربران جذب شده بدون تبلیغات
  • تعاملات کاربران در اپلیکیشن
  • طول عمر کاربر
  • نرخ بازگشت کاربر
  • میزان هزینه کرد آن‌ها در اپلیکیشن
  • دسته‌بندی مخاطبان جذب شده براساس دموگرافی‌
  • ارسال نوتیفیکیشن و پیام داخل اپلیکیشن بر اساس کمپین و نوع مشتری

چرا به اتریبیوشن نیاز دارید؟

زمانی که یک شرکت تصمیم به شروع یک تبلیغات می‌گیرد قطعا به‌دنبال بازگشت سرمایه و دریافت بیش‌ترین کاربر است. سرمایه‌گذاری‌های کلان شرکت‌ها و سازمان‌ها اگر به صورت هدف‌مند نباشد و بررسی دقیق و درستی از آن‌ها صورت نگیرد ممکن است آسیب‌های مالی بسیار زیادی به شرکت وارد کند. معمولا هزینه‌های دقیق یک کمپین محاسبه و برنامه‌ریزی می‌شود پس نیاز است تا این هزینه‌ها به صورت دقیقی بررسی شود و نرخ بازگشت سرمایه محاسبه شود. طبق تخمین‌ها تا سال آینده میلادی(۲۰۲۱) سهم تلفن همراه در دنیای دیجیتال به بیش‌تر از ۷۰ درصد می‌رسد و این نشان‌گر قدرت این بازار است که باید هر شرکت یا سازمان به صورت درست از این بازار استفاده کند تا به اهداف خود برسد.

چرا اجرای اتریبیوشن دشوار است؟

اگر در بازار تبلیغات موبایلی فعالیت حداقلی هم داشته باشید حتما می‌دانید که برای تبلیغات مجبور به همکاری با سازمان‌های مختلفی هستید و جمع‌آوری و همگام‌سازی داده‌های چندین سازمان به صورت هم‌زمان کار ساده‌ای نیست و دردسرهای زیادی دارد. با این وجود استفاده از ابزارهای اتریبیوشن کاملا نیاز است و به‌خاطر برخی دشواری‌های اجرا و پیاده‌سازی نباید استفاده از آن را متوقف کرد.

محبوب‌ترین ابزارهای آنالیتیکس و attribution در بازاریابی اپلیکیشن

این روزها شرکت‌های بسیار زیادی هستند که در زمینه اتریبیوشن فعالیت دارند و هر کدام از این شرکت‌ها مزایا و معایبی دارند. برای سهولت بیش‌تر استفاده از ابزارهای اتریبیوشن برخی شرکت امکان اشتراک‌گذاری آمار با دیگر ابزارهای اتریبیوشن را فراهم کرده‌اند اما برخی از ابزارها نیز از قرار دادن چنین امکانی خودداری کرده‌اند. در ادامه یک لیست کامل از محبوب‌ترین ابزارهای اتریبیوشن ذکر شده است.

  • Google App Analytics
  • Tune
  • Flurry App Analytics
  • Adjust App Analytics
  • Apsalar App Analytics
  • Mixpanel App Analytics
  • Localytics App Analytics
  • Amplitude App Analytics
  • AppSee App Analytics
  • Apple App Analytics
  • Appsflyer App Analytics

چگونه اتریبیوشن انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک اتریبیوشن باید هدف و بودجه کمپین را در نظر داشته باشید و متناسب با آن یک ابزار اتریبیوشن انتخاب کنید. اگر برای اجرای کمپین‌های خود از یک شرکت ثالث استفاده می‌کنید بهتر است برای انتخاب مناسب‌ترین ابزار اتریبیوشن از آن‌ها هم مشورت بگیرید. مهم‌ترین معیارهای تاثیرگذار در انتخاب اتریبیوشن مناسب در ادامه ذکر شده است.

  • بر اساس بودجه سازمان
  • بر اساس پشتیبانی‌های آن ابزار از برخی سایت‌ها (برای مثال برخی ابزارها آمار تبلیغات فیس بوک را Track نمی‌کند)
  • نوع اپلیکیشن و مخاطب هدف
  • نوع پلت‌فرم انتخابی برای تبلیغات

جمع‌بندی

دلایل زیادی برای استفاده از ابزارهای اتریبیوشن مطرح شد و دانستیم که برای رسیدن به بهینه‌ترین حالت کمپین باید از این ابزارها استفاده شود. از طرفی تفاوت‌های ابزارهای اتریبیوشن و آنالیتکس گوگل هم مطرح شد و دانستیم که آنالیتیکس آمار مربوط به اپلیکیشن‌ها را آنالیز نمی‌کند پس بهتر است برای رسیدن به بهترین نتیجه از یک ابزار اتریبیوشن استفاه شود که لیست محبوب‌ترین ابزارهای اتریبیوشن هم در قسمت قبل توضیح داده شد. در پایان مجددا یادآوری می‌شود که بسیاری از اطلاعات و تحلیل‌های این ابزارها برعهده دیجیتال مارکتر است و این ابزارها صرفا آماری در اختیار ما قرار می‌دهند که با تحلیل و تفسیر آن‌ها باید کمپین را بهینه‌ کرد.

منابع:

https://tejarat-online.blogiran.net/

https://digital-marketing.blogiran.net/

https://web24.blogiran.net/

https://web-oline.blogiran.net/

https://tejarat-farda.blogiran.net/

https://digimarket.blogiran.net/

https://online24.blogiran.net/

https://webkaran.blogiran.net/

https://webinja.blogiran.net/

https://market-bazar.blogiran.net/

 



:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

در این مقاله توضیحات کاملی از اهداف اصلی نصب دوربین مداربسته در بیمارستان ها، نظارت تصویری بیمارستان و بازیگران مهم و نکات کلیدی طراحی سیستم حفاظت تصویری بیمارستان ها بیان شده است.

 


راهکارهای نظارت تصویری بیمارستان ها

سوالات مطرح:
  1. سه محل اصلی و مورد توجه برای نصب دوربین مداربسته در بیمارستان ها
  2. چرا سیستم های حفاظتی قدیمی و پیشین همچنان مهم می باشند
  3. حریم خصوصی در بیمارستان ها تا چه حد در طراحی سیستم دوربین مداربسته تاثیر گذار است
  4. رویکردهای غیر معمول در مانیتورینگ بیمارستان ها
  5. اصلی ترین سیستم های نرم افزاری مورد استفاده در مانیتورینگ بیمارستان ها
  6. بیشترین برندهای مورد استفاده در بیمارستان ها
  7. چرا در بیمارستان ها یکپارچه سازی سیستم حفاظت تصویری با سایر سیستم ها معمول نمی باشد
  8. مشکلات طراحی سیستم دوربین مداربسته بیمارستان ها کدام است
  9. زمان معمول در ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته بیمارستان ها چقدر است
  10. بزرگترین نیازمندی های بهینه سازی سیستم حفاظت تصویری بیمارستان ها کدام است
 
راهکارهای بیمارستانی
 
با بررسی هر موضوع و پاسخ به هر سوال و نتیجه گیری دقیق می توان مشخص نمود که بیمارستان ها چطور سیستم نظارت تصویری و دوربین مداربسته خود را انتخاب و بهره برداری می کنند.

 

پشتیبانی هایک ویژن      هایک ویژن     نمایندگی هایک ویژن    هایکویژن    hikvision iran    سایت هایک ویژن      شرکت هایک ویژن 

نکات کلیدی کشف شده

لیست زیر نمایش دهنده نکات کلیدی و اصلی مشخص شده از پاسخ های دریافتی می باشد:

  1. محل نصب دوربین ها: استفاده از دوربین مداربسته در بیمارستان ها گسترده می باشد، بیشترین توجه در بیمارستان ها بر روی محل نگهداری داروها مخصوصا داروهای مخدر، بخش نگهداری از نوزادان، ورودی های عمومی، راهرو ها و اتاق های انتظار می باشد.
  2. سیستم های آنالوگ قدیمی: بسیاری از بیمارستان ها همچنان از سیستم های نظارت تصویری آنالوگ قدیمی استفاده می کنند. با توجه به هزینه های بروزرسانی سیستم دوربین مداربسته قدیمی به سیستم های IP برخی از بیمارستان ها همچنان از سیستم آنالوگ قدیمی خود بهره برداری می کنند.
  3. محدودیت های حریم شخصی در ذخیره سازی تصاویر ویدیویی: حتی در کشورهایی هم که قوانین مربوط به حفاظت از حریم شخصی را ندارند در زمینه طراحی سیستم های حفاظتی بیمارستانی مسائلی چون حفظ حریم خصوصی بیماران و ضبط تصاویر حساس را در نظر می گیرند.
  4. زمان ذخیره سازی 24 ساعته و دائمی: بسیاری از بیمارستان ها از سیستم ذخیره سازی 24/7/365 و ضبط دائمی تصاویر استفاده می کنند.
  5. دوربین ها و نرم افزارهای مدیریت تصاویر: در میان برندهای مطرح در بیمارستان ها سیستم های آنالوگ قدیمی همچنان محبوب می باشند، در سیستم های مداربسته IP شرکت های مطرح بازار که دارای سهم اصلی فروش می باشند بسیار مورد توجه و قابل اتکا می باشند. گرچه برخی از بیمارستان ها با در نظر داشتن هزینه ها و جهت کاهش هزینه، ریسک استفاده از برندهای غیر مطرح را نیز می پذیرند.
  6. یکپارچه سازی سیستم ها: یکپارچه سازی سیستم های حفاظت تصویری و دوربین مداربسته در بیمارستان ها معمول نمی باشد. در صورتی که یکپارچه سازی مد نظر باشد، سیستم هایی نظیر مدیریت بخش نوزادان و تماس اضطراری پرستاران مورد توجه می باشند.
  7. فضای ذخیره سازی: در بیمارستان ها معمولا زمان ذخیره سازی 30 روز در نظر گرفته می شود. مهمترین فاکتور و محدودیت در زمان ذخیره سازی هزینه ها می باشد.
  8. شرکت های پیمانکاری مشخصات مناسبی را ثبت نمی کنند: بر اساس نظر بسیاری از طراحان، مهمترین مشکلات از طراحی های ساختمانی و مشکلات مهندسی ایجاد می شوند. بیشتر پاسخ ها شرح می دهند که شرکت های مهندسی نکات منفی طراحی ساختمان را بیان نمی کنند، و در بهترین حالت بیان مشخصات در حد متوسط می باشد.
  9. نیاز به بهینه سازی: به صورت عمومی، دوربین های مداربسته بیشتری برای پوشش بیشتر نقاط مختلف بیمارستانی مورد نیاز است. به هر حال، نیاز به یکپارچه سازی با سیستم های دیگر و همچنان برای بهینه سازی ها بزرگترین مساله تامین مالی می باشد.

 

محل های نصب دوربین های مداربسته در بیمارستان ها

سوال: مهمترین و مورد توجه ترین نقاط در نصب دوربین مداربسته در بیمارستان ها کجاست؟ چرا؟

خلاصه: نظارت تصویری بیمارستان یک موضوع مهم امنیتی است  و به همین دلیل بیمارستان ها دوربین های مداربسته را به صورت گسترده مورد استفاده قرار می دهند، خصوصا جهت حفاظت از بخش های مهم خود نظیر نگهداری از داروها و نوزادان. بسیاری از پاسخ ها شرح می دهند که دوربین های مداربسته هر جایی استفاده می شوند، اما با توجه به میزان تامین مالی اولویت اصلی با مکان های پر ترافیک می باشد. به خصوص بدون توجه به اندازه بیمارستان و موقعیت مکانی بیمارستان، ورودی اصلی، راهروها، محل های انتظار و پارکینگ ها مورد توجه می باشد.

داروخانه ها و انبارهای دارو

محل های نگهداری از داروها مخصوصا داروهای مخدر از مهمترین و مورد توجه ترین بخش های مورد نظر جهت پوشش تصویری دوربین مداربسته در بیمارستان می باشند. هدف اصلی از این پوشش تصویری جلوگیری از ورود افراد غیر مجاز و دزدی از داروهای با ارزش می باشد.

  • “داروخانه ها: نظارت تصویری بیمارستان در مکان های مختلف از درجه اهمیت متفاوتی برخوردار است. من برای هشت سال است که در بیمارستان کار می کنم، از زمانی که اولین سیستم دوربین مداربسته آنالوگ در بیمارستان نصب شد تا الان که از سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه و IP استفاده می کنیم، داروخانه یکی از مورد توجه ترین بخش ها بوده است. در صورتی که در حالت عادی می توانستیم با استفاده از دو عدد دوربین همانند یک مکان عادی فضای داروخانه را کنترل کنیم، اما به علت حساسیت مورد نیاز در نگهداری از  داروهای پر ارزش و مخدر، در حال حاضر در مکان های مختلف داروخانه ما، بین ده تا بیست عدد دوربین نصب شده است. قوانین دولتی در زمینه نگهداری از داروهای مخدر بسیار سخت گیرانه است، به صورتی که حتی جهت نگهداری از این داروها بایستی مجوزهای لازم از طرف دولت صادر شود.”
 
  • “اتاق داروها: مشاهده هرگونه رفت و آمد در درب ورودی و جلوی قفسه های داروها.”
  • “محل نگهداری از داروها جهت رهگیری هرگونه ورود و خروج دارو.”
  • “محل نگهداری داروها، جهت مشاهده کلیه رفت و آمدها.”
  • “داروخانه ها: معمولا با تجهیزات بیشتری محافظت و کنترل می شوند.”
  • “داروخانه، محل های نگهداری از دارو جهت امنیت در نگهداری از محصولات با ارزش.”
  • “ما دوربین های مداربسته بسیاری را بنا به دلایل متعدد جهت حفاظت از داروخانه نصب کرده ایم.”
  • “داروخانه: مشاهده کامل هرگونه فعالیت در داروخانه.”
  • “دارو خانه ها محل های بسیار حیاتی جهت کنترل می باشند تا مشخص شود که چه کسی و با چه هدفی به داروها دسترسی دارد.”
داروخانه
 

بخش های زایمان

دوربین های مداربسته معمولا جهت نظارت بر محل نوزادان تازه متولد شده استفاده می شود. هدف از این کار نظارت واضح بر زنجیره زایمان و نگهداری صحیح از نوزادان می باشد.

 
  • “محل تولد: تشخیص چه کسی می آید و چه کسی می رود.”
  • “بیمارستان ها محل های خطرناکی در زمینه دزدیدن و جابه جایی نوزادان می باشند.”
  • “تمامی محل های ورودی و خروجی به محل نوزادان بایستی به دقت کنترل شوند.”
  • “محل نگهداری از نوزادان با توجه به حساسیت های موجود در زمینه دزدی نوزادان.”
  • “هر جایی که کودکی حضور دارد مهم می باشد چرا که بایستی از کودکان در مقابل کودک دزدی مراقبت شود.”
  • “در بیمارستان ما محل نگهداری از کودکان با دوربین های مداربسته بسیاری کنترل می شود.”
  • “محل نگهداری از کودکان و تحویل نوزادان به والدین بسیار مهم می باشد چرا که هیچکس نمی خواهد که در این زمینه کوچکترین اشتباه صورت پذیرد.”
نگهداری از نوزادان
 
محل های ورودی و خروجی اصلی، اتاق های انتظار و لابی ها

در مکان هایی که محل رفت و آمد تعداد زیادی از افراد، بیماران و کارکنان بیمارستانی می باشد و یا عبور و مرور وسایل بیمارستانی زیاد است استفاده از دوربین مداربسته ضروری می باشد. به همین دلیل است که نظارت تصویری بیمارستان را با توجه به اولویت های مکانی هر بیمارستان به شکل متفاوتی طراحی می کنند.

  • “محل انتظار ملاقات کنندگان، بر اساس طراحی صورت پذیرفته برای اصلاح ساختار سیستم نظارت تصویری در بیمارستان ما، بایستی به ازای هر اتاق انتظار حداقل یک دوربین مداربسته نصب شود. در بسیاری از بیمارستان ها بایستی ذخیره سازی تصاویر این محل ها به صورت 24 ساعته باشد. اتاق های انتظار با توجه به محل قرارگیری بیمارستان ها در محله های مختلف می تواند در خطر دزدی باشند.”
  • “ورودی ها و خروجی ها، مستندسازی و تشخیص زمان ورود و خروج یک نفر در بیمارستان و تشخیص وسایل همراه افراد از جمله دلایل ما جهت نصب دوربین مداربسته در ورودی و خروجی های بیمارستان می باشد. کنترل ورودی و خروجی های بیمارستان ها می تواند اطلاعات لازم را در مورد بیماران گم شده و اشیا مفقود شده را در اختیار پلیس قرار دهد.”
  • “ورودی و خروجی ها جهت کنترل رفت و آمدها.”
  • “کنترل ورودی و خروجی ها جهت کنترل رفت و آمد افراد.”
  • “میز پذیرش بیمارستان با توجه به ماهیت فعالیت های صورت گرفته در آن محل و آنکه بسیاری از دکمه های خطر در آنجا تعبیه شده است.”
  • “ورودی های اصلی، جهت کنترل تمامی ورود و خروج ها. بایستی در نظر داشت در هر محل تجاری یکی از محل های مورد توجه ورودی ها و خروجی ها می باشند.”
  • “محل های عمومی نظیر اتاق انتظار، ورودی ها و خروجی ها از محل های مورد توجه و دارای ریسک امنیتی بالا می باشند.”
  • لابی: جهت کنترل فعالیت های عمومی. همچنین بسیاری از مشکلات در بیمارستان ها در لابی ها یا میز پذیرش رخ می دهد.”
لابی بیمارستان

پارکینگ های اتومبیل و پارکینگ خودروهای بیمارستانی

محل هایی که خودروها در آنها پارک می شوند بایستی به خوبی مراقبت شوند. به هر حال، هدف از نصب دوربین مداربسته در این محل ها عوامل ساده ای چون کنترل تصادفات یا جلوگیری از دزدی می باشد.

 
  • “پارکینگ ها، بررسی صحنه های تصادف و مشاهده زنده تصاویر جهت تامین ایمنی.”
  • “پارکینگ ها، آسانسورها و پارکینگ خودروهای بیمارستانی از محل های پر ترافیک می باشند که عموما بایستی به وسیله دوربین مداربسته کنترل شوند.”
  • “محل پارک خودروها، جهت جلوگیری از ورود غیر مجاز به خودرو، محافظت از کارکنان و کنترل ورود و خروج به پارکینگ ها.”
  • “در محل پارکینگ بیمارستان ما نقاط کور بسیاری وجود دارد که ایمنی آنها با استفاده از دوربین های مداربسته تامین شده است.”
  • “پارکینگ ها جهت تامین امنیت مراجعه کنندگان.”
  • “محل های پارک خودرو، از داخل و بیرون. جهت جلوگیری از دزدی و خسارت به خودروها.”
پارکینگ بیمارستان

اورژانس و اتاق احیا

محل بعدی مورد توجه در سیستم نظارت تصویری بیمارستانی، اورژانس و اتاق انتظار مربوط به آن می باشد. بسیاری از گزارشات بر غیر قابل پیشبینی بودن افراد و فضای احساسی موجود در اتاق انتظار اورژانس های بیمارستانی و مخاطرات مربوط به بروز خشونت در آنها تاکید دارد.

اورژانس بیمارستانی
 
 
  • “دپارتمان اورژانس – به نظر من اهمیت دپارتمان اورژانس به اندازه داروخانه می باشد. به خصوص وقتی که به عنوان یک محل 24 ساعته سرویس دهی طراحی می شود، داشتن پوشش تصویری مناسب برای بیماران، کارکنان و ملاقات کنندگان بسیار مورد اهمیت می باشد. از کسانی که به دنبال دزدی از داروهای بیمارستانی می باشند گرفته تا همراهان بیماری که تحت شرایط احساسی دست به خشونت می زنند همگی بایستی توسط دوربین های مداربسته مراقبت شوند.”
  • “بسیاری از خشونت ها و درگیری ها از اتاق انتظار اورژانس آغاز می شوند.”
  • “پوشش تصویری در اورژانس بسیار ضروری می باشد، اگر دلیل آن را بخواهید بایستی جواب دهم که همیشه بسیاری از درخواست های بازبینی از اتاق اورژانس می باشد چرا که رفت و آمد در اتاق اورژانس بسیار غیر قابل کنترل تر از بخش های دیگر بیمارستانی می باشد.”
  • “اتاق اورژانس در معرض خطرات حیاتی بسیاری می باشد چرا که همراهان بیمار در آنجا در شرایط احساسی عادی قرار ندارند.”
  • “دپارتمان احیا در بیمارستان ما دارای دوربین های مداربسته بسیاری می باشد، چرا که نظارت بر بیماران و شرایط آنها و کنترل همراهان بیمار بسیار دارای اهمیت می باشد.”

عدم نصب دوربین مداربسته در اتاق های بیماران

به هر حال، در بیمارستان ها نبایستی تمامی محل ها پوشش تصویری داده شوند. بر اساس بسیاری از نظرات اعلام شده حفاظت از حریم خصوصی به صورت جدی بر عدم تصویر برداری از اتاق بیماران تاکید می کند. پاسخ های جمع آوری شده از محل های مختلفی دریافت شده اند و محدود به یک استان یا کشور خاص نبوده اند. نظارت تصویری بیمارستان

  • “با توجه به آنکه شما نمی توانید در محل اتاق های بیماران دوربین مداربسته نصب کنید، بایستی تمامی ورودی ها و خروجی ها، آسانسورها، راه پله ها، ورودی های انبارها، داروخانه ها و محل های عمومی را به صورت تصویری کنترل کنید.”
  • “اتاق های بیماران با توجه به حریم شخصی امکان کنترل ندارند.”
  • “نصب هیچگونه دوربینی در اتاق بیماران مجاز نمی باشد.”
  • “در بیمارستان ما حریم شخصی بسیار مهم می باشد، اما بیرون از اتاق ها دوربین های بسیاری نصب شده است.”

بهره برداران اصلی از سیستم های مداربسته بیمارستانی

سوال: چه کسانی بهره برداران اصلی سیستم های دوربین مداربسته بیمارستانی می باشند؟ کنترل تصاویر زنده چقدر دارای اهمیت است؟

خلاصه: به صورت عمومی، سیستم نظارت تصویری بیمارستانی به صورت 24/7/365 و به صورت زنده، حداقل توسط یک فرد ناظر مورد بهره برداری و نظارت قرار می گیرد. البته در بیمارستان های بزرگتر با سیستم های نظارتی گسترده تر دپارتمان نظارتی و تعداد افراد بیشتری از سیستم استفاده می کنند.

نگهبانان امنیتی بیمارستان ها بهره برداران اصلی سیستم می باشند.

  • “ماموران حفاظتی، و به صورت عمومی یک یا دو ادمین بر سیستم نظارت می کنند. بله باید تایید کنم که 1-2 اپراتور جهت مشاهده تصاویر زنده همیشه حضور دارند. البته ذکر این نکته ضروری است که اپراتورهای تصاویر زنده به راحتی با یک تلفن یا حادثه تمرکز خود را روی تصاویر از دست می دهند. من فکر می کنم که آنها بیشتر بر روی تصاویر ذخیره شده تکیه دارند تا بر روی تصاویر زنده.”
  • “ماموران امنیتی بیمارستان – اپراتورهای تصاویر زنده همیشه بر روی سیستم نظارت دارند.”
  • “ماموران حفاظتی – معمولا در زمان های کاری و شلوغ به صورت چند نفره و در زمان های خلوت تر با تعداد کمتر.”
  • “دپارتمان حفاظتی بیمارستان مسئولیت عمده سیستم نظارت تصویری بیمارستان را بر عهده دارد. بیشتر بیمارستان هایی که تحت نظارت ما هستند در سیستم خود دارای ویدیو وال جهت مشاهده دقیق تصاویر زنده می باشند و برای ماموران رویه ها و روند های فرایندی دقیقی جهت کنترل حوادث تعریف شده است.”
  • “ماموران امنیتی. برای کنترل تصاویر زنده یک تیم حفاظتی و نظارتی تخصیص داده شده است.”

نظارت تصویری بیمارستان

اپراتورهای تصاویر زنده

بیمارستان ها به صورت عمومی از سیستم نظارت تصویری فقط برای نگهداری داده های تصویری رخ داده استفاده نمی کنند، بلکه به صورت کلی ماموران امنیتی جهت مشاهده زنده تصاویر دارای جدول زمان بندی می باشند.

  • “پلیس بیمارستان به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته تصاویر ویدیویی را کنترل می کند.”
  • “سیستم های ما به صورت 24 ساعته و در هفت روز هفته کنترل می شوند.”
  • “سیستم نظارت تصویری بیمارستان ما به صورت 24 ساعته و در تمامی روزهای سال به صورت زنده مشاهده می شود.”
  • “ماموران امنیتی و حفاظتی بیمارستان ما به صورت 24 ساعته استریم تصاویر ویدیویی را مشاهده می کنند.”
  • “تمامی سیستم های نظارت تصویری بیمارستان ما به صورت 24 ساعته فعال می باشند و اکثر آنها به صورت دائمی تحت نظارت ماموران امنیتی می باشند.”
  • “بیشتر بیمارستان های بزرگ دارای ماموران کنترل تصاویر ویدیویی به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته می باشند. معمولا در این بیمارستان ها یک دپارتمان امنیتی اختصاصی جهت نظارت بر سیستم دوربین مداربسته ایجاد شده است. همچنین ممکن است که به برخی از دپارتمان ها دسترسی مشاهده تصاویر برخی از دوربین ها داده شده باشد. به عنوان مثال به دپارتمان اورژانس دسترسی مشاهده ورود آمبولانس های اورژانس داده شده باشد. همچنین ممکن است دوربین های جداگانه ای برای نظارت بر کلینیک های جداگانه بیمارستان پیاده سازی شده باشد و دسترسی به آن دوربین ها به کارکنان دپارتمان داده شده باشد. البته اینگونه سیستم ها معمولا با هدف های امنیتی نمی باشند و معمولا هدف از آنها نظارت بر حفاظت های روانی و عمومی بیماران می باشد.”

آیین نامه های حفظ حریم شخصی

سوال: آیا آیین نامه های حفظ حریم شخصی (برای مثال آیین نامه HIPAA در آمریکا) بر روی طراحی سیستم های نظارت تصویری و محل قرارگیری دوربین های مداربسته بیمارستانی تاثیر گذار می باشند؟ اصلی ترین چالش ها در این زمینه چه چیز می باشد؟

خلاصه: محافظت از اطلاعات و حریم خصوصی بیماران در قانون HIPAA در آمریکا مورد توجه قرار گرفته است، همچنین در کانادا قانون PIPEDA به همین منظور تصویب شده است اما ممنوعیت مهمی در آن دیده نمی شود. رویه های تعریف شده معمولا تاکید می کنند که بایستی از مشاهده شدن تصاویر توسط عموم افراد جلوگیری شود و تصاویر فقط توسط افراد مشخص شده مشاهده شوند. دوربین ها نبایستی از اتاق های بیماران تصاویر ویدیویی تهیه کنند، ولی در مورد مکان های عمومی هیچگونه محدودیتی وجود ندارد.

مساله اصلی در آمریکای شمالی

  • “قانون HIPAA تاکید می کند که قراردادن دوربین در اتاق بیماران و تصویر برداری از آن نیازمند طی پروسه قانونی و دریافت مجوز های لازم می باشد. در برخی از موارد نیز مشاهده اتاق بیماران اجازه داده می شود اما امکان ذخیره سازی تصاویر دوربین های مداربسته وجود ندارد.”
  • “مطمئنا، اجازه قراردادن دوربین در مکان هایی که اطلاعات بیماران قابل مشاهده باشد داده نمی شود جز در موارد خاصی که تنها اجازه مشاهده و نه اجازه ذخیره سازی داده می شود. همچنین هیچگونه اجازه ای در زمینه مشاهده محل های خواب و استراحت بیماران داده نمی شود.”
  • “در برخی از موارد از قانون HIPAA در جهت جلوگیری از نصب دوربین در محل های داخلی استفاده می شود. همچنین بایستی اشاره شود که قوانین بر عدم اشتراک شبکه سیستم نظارتی با شبکه IT بیمارستان تاکید دارند.”
  • “طراحی های سیستم های دوربین مداربسته ما برای بیمارستان ها بایستی توسط هماهنگ کننده HIPAA تایید شود تا از عدم تداخل با قوانین و آیین نامه های آن اطمینان حاصل شود.”
  • “ما از نصب دوربین ها به صورتی که صورت مسئولان پذیرش را نشان دهند جلوگیری نمودیم تا از تداخل با قوانین موجود جلوگیری شود.”

جلوگیری از دسترسی به تصاویر ذخیره شده یا عدم تصویر برداری در برخی از موارد

با وجود آنکه دسترسی و کنترل تصاویر ذخیره شده با استفاده از سیستم های دسترسی محدود شده است، یک استراتژی عمومی عدم ذخیره سازی تصاویر حساس و مکان های ممنوعه می باشد.

  • “قانون HIPAA به صورت عمومی یک مشکل نمی باشد تا زمانی که تصاویر زنده و ذخیره شده تنها توسط افراد مجاز مشاهده می شود.”
  • “اصلی ترین چالش ها نگهداری از امنیت و حفاظت از اطلاعات می باشد تا از عمومی شدن آنها و استفاده غیر مجاز از آنها جلوگیری شود.”
  • “در برخی از موارد ما بایستی از سیستم های دوربین مداربسته تنها برای مشاهده و نه برای دخیره سازی استفاده کنیم.”
  • “اگر تصاویر ذخیره نشوند مشکل خاصی وجود نخواهد داشت اما در موارد ذخیره سازی بایستی از دسترسی های غیر مجاز جلوگیری شود.”

مقداری از محدودیت های عادی در همه جا وجود دارد

تقریبا در تمامی کشورها موارد مربوط به حریم خصوصی بیماران رعایت می شود، اما در بسیاری از کشورها همچنان قانون خاصی در مورد آن وجود ندارد. قوانین عمومی از قراردادن دوربین مداربسته در مکان های خاصی جلوگیری می کند، و معمولا در پیاده سازی سیستم دوربین مداربسته معمولا حتی مواردی بیش از مسائل قانونی رعایت می شوند.

  • “برای ما، محدودیت های خاصی وجود ندارد.”
  • “در عربستان سعودی، آیین نامه های حریم شخصی دارای محدودیت خاصی نمی باشند بجز در مورد دسترسی به اتاق نظارت و مدیریت تصاویر ویدیویی.”
  • “در برزیل محدودیت خاصی در این زمینه نداریم.”
  • “در ایرلند قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد، اما ما خود تصمیم گرفته ایم که در اتاق انتظار دوربین قرار ندهیم.”
  • “در مجارستان محدودیتی وجود ندارد. در بسیاری از مکان های عمومی می توان دوربین هایی را با قابلیت ذخیره سازی تصاویر تا دو روز نصب نمود.”
  • “در اروپا حریم شخصی در بیمارستان ها به صورت قانونی خاص مطرح نشده است اما به صورت عمومی رعایت می شود.”

شرکت های مطرح در زمینه تامین دوربین های مداربسته بیمارستانی

سوال: کدامیک از برندهای دوربین مداربسته را اغلب در بیمارستان ها مشاهده می کنید؟ آیا دلیلی برای انتخاب آنها به ذهن شما می آید؟

خلاصه: استفاده از سیستم های قدیمی و آنالوگ نصب شده از قدیم در بیمارستان ها همچنان مشاهده می شود. در نتیجه و با توجه به مسائل مالی، معمولا در زمینه پیاده سازی سیستم های IP همچنان از همان سیستم های آنالوگ قدیمی در کنار سیستم IP جدید اضافه شده استفاده می شود.

 
 
 

سیستم های آنالوگ قدیمی نصب شده همچنان عمومیت دارند.

  • “ما معمولا دوربین های مداربسته بوش Bosch و پلکو Pelco را مشاهده می کنیم، مخصوصا سیستم های قدیمی تر و آنالوگی که همچنان با سیستم های جدید جایگزین نشده اند.”
  • “در بیمارستان های لوس آنجلس ما معمولا سیستم های آنالوگ قدیمی Pelco را مشاهده می کنیم.”
  • “من می توانم Bosch، Axis و Pelco را اسم ببرم. دلیل عمده ای برای استفاده از آنها به نظرم نمی رسد. بسیاری از بیمارستان ها همچنان از سیستم های DVR قدیمی استفاده می کنند البته شروع به مهاجرت و جایگزینی با سیستم های دیجیتال نموده اند. برندهایی که به آنها اشاره کردم ویدیو انکودرهایی را برای تامین نیازمندی های این تغییرات ارائه می دهند.”
  • “در جاهایی که از سیستم های آنالوگ قدیمی استفاده می کنند ما معمولا برندهای Bosch و Pelco را مشاهده می کنیم.”
  • “بزرگترین بیمارستان زیر نظر مجموعه ما از سیستم آنالوگ Pelco استفاده می کند.”
  • “بیمارستانی که من در آن کار می کنم قبل از مشغول به کار شدن من سیستم آنالوگ پلکو را نصب کرده بودند. البته این به دلیل آن بوده است که تنها سیستم نظارت تصویری بوده است که در آن زمان در دسترس بوده است.”

برندهای مشهور ترجیح داده می شوند

در مقابل سیستم های آنالوگ قدیمی، سیستم های نظارت تصویری مبتنی بر IP و شبکه برندهای مشهور به عنوان یک سیستم نظارت تصویری توانمند و قابل اتکا در نظر گرفته می شود. نظارت تصویری بیمارستان در سال های گذشته به شدت در حال تحول و تغییر است.

  • “همیشه نام های بزرگ مثل Bosch، Axis، Hikvision، Pelco و پاناسونیک.”
  • “معمولا از برندهای بزرگ مثل بوش، اکسیس، هایک ویژن، سونی، پلکو و پاناسونیک استفاده می شود. البته فکر می کنم که این بیشتر از آنکه به علت توصیه مشاوران باشد به علت آن باشد که نام های بزرگ را کاربران معمولا در زندگی خود و وسایل خانگی نیز مشاهده می کنند. بسیاری از بیمارستان های بزرگ و بیمارستان های زنجیره ای استانداردهای زیادی را برای انتخاب سیستم مداربسته خود در نظر دارند.”
  • “سونی به علت کفیت بالا و قابلیت اطمینان.”
  • “ما دوربین های بسیاری از محصولات Avigilon، Axis و سامسونگ در بیمارستان هایی که با آنها کار کرده ایم نصب نموده ایم، رقبای ما معمولا Axis، Pelco، Bosch، Honeywell، Hikvision و پاناسونیک می باشند. معمولا مشتریان ما پیش از پیشنهاد ما برند خود را انتخاب نموده اند و تاکید بر استفاده از برند خود را دارند چرا که فکر می کنند که برند آنها بهترین برند دنیا می باشد.”
  • “برندهای Avigilon و Axis به عنوان مشهورترین برندهای IP می باشند.”
  • “برند هایک ویژن به علت قیمت مناسب در مقابل کیفیت کالا و گستره وسیع محصولات ارائه شده.”
  • “سه برند برتر از نظر من Sony، Pelco و Axis می باشند. علت اصلی آن قابلیت اتکا و سازگاری آنها با سیستم های دیگر می باشند.”

مشاوره دوربین مداربسته تحت شبکه          ارائه راهکار و خدمات امنیت شبکه      نرم افزار مانیتورینگ دوربین تحت شبکه  



:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

فناوری های وب به حوزه ای اشاره دارد که منجر به توسعه روز افزون فضای وب و برنامه نویسی تحت وب می شود. تحول و تغییرات مداوم قاعده تمام علوم بشری است و به همین دلیل است که  باید به روز باشید تا آن کاری که انجام می دهید از کیفیت لازم برخوردارشود. توسعه دهندگان وب نیز هر روز قسمتی از زمان خود را به مطالعه در خصوص تغییر و تحولات تکنولوژی اختصاص می دهند تا با تکنیک ها و آخرین فناوری های روز حوزه خود آشنایی کاملی پیدا کنند. ما در این مطلب می خواهیم بعضی از مفاهیم اولیه که در علم برنامه نویسی وبسایت استفاده می شود را به صورت کوتاه برای شما تعریف کنیم.

در یک چارچول کلی می توان گفت که توسعه یک برنامه یا یک وب سایت به سه زبان برنامه نویسی نیاز دارد: HTML و CSS و جاوا اسکریپت.اما قبل از هرچیز بگذارید ببینیم فناوری وب چیست؟

فناوری های وب

 

فناوری وب چیست؟

کامپیوترها برای ارتباط با یکدیگر و همچنین نمایش محتواهای خاص به کدها و زبان های نشانه گذاری شده ای نیاز دارند. بنابراین یک سری از زبان ها و کدها به صورت دائما گسترش یابنده ای در دنیا برای ارتقا ارتباط میان کامپیوتر ها پایه ریزی شده است.

مرورگرها

در یک فرآیند استاندارد شده جهانی، مرورگرهای نصب شده بر روی دستگاههای مختلف با سرورها مرتبط می شوند و اطلاعاتی که کاربردخواست کرده است را به شیوه ای که قابل نمایش باشد از سرور دریافت می کند. به عبارتی دقیق تر مرورگرها مفسرهای نمایش دهنده دیتاهای صفر و یکی هستند که در سرورهای مختلف تجمیع می شوند. در حال حاضر محبوب ترین مرورگرهای دنیا گوگل کروم و فایرفاکس است.

زبان های برنامه نویسی

همانطور که قبلاً گفتیم کامیپوتر ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر از زبان های برنامه نویسی استفاده می کنند. زبان های برنامه نویسی گوناگونی وجود دارد. جاوا اسکریپت زبانی است که بین تمام مرورگر ها مشترک می باشد.

زبان های برنامه نویسی متنوعی در حال حاضر توسط متخصصین و مهندسین برنامه نویسی گسترش پیدا کرده است، جاواسکریپت و PHP و پایتون سه زبان مهم در دنیاست که هر کدام قسمتی از مشکلات ارتباطات بین کامپیوتر ها را حل می کنند. برای مثال زبان برنامه نویسی پایتون بیشتر برای اینترنت اشیا کاربرد دارد و PHP یک زبان برنامه نویسی بسیار منعطف است که فریم ورک هایی مانند لاراول برای توسعه فضای وب از دل آن بوجود آمده است.

 CSS و HTML

HTML و CSS رابط هوشمند شده میان مرورگر و کاربران انسانی است. مرورگرها به وسیله این دو زبان برنامه نویسی شده خواسته های کاربران را به صورتی قابل نمایش درمی آورند. CSS  در یک تعریف جزیی تر عناصر HTML را بر روی صفحه نمایش شرح می دهد.

HTTP

با استفاده از این پروتکل، هر وب سایت می تواند به مرورگر ها دست یابد. این پروتکل وب سایت را از سرور گوگل درخواست می کند و سپس با استفاده از HTML و CSS و جاوا اسکریپت یک وب سایت پاسخی دریافت می کند.

با استفاده از این پروتکل هر وب سایت می تواند به مرورگرها متصل شود. در یک فرآیند طراحی شده وبسایت ها با استفاده از این پروتکل درخواست های خود را به گوگل می فرستند و سپس با استفاده از CSS و HTML و جاوا این پاسخ ها به کاربر نمایش داده می شود.

API

API را رابط برنامه نویسی برنامه ها ی کامپیوتری تعریف می کنند. توسعه دهندگان وب با استفاده از این قابلیت بدون به اشتراک گذاشتن کدها می توانند از برخی قابلیت های برنامه و یا وبسایتی خاص استفاده کنند. بهترین و معروف ترین نمونه های API توسط گوگل، فیسبوک و توییتر برای خدمات وبسایتهایشان ساخته شده اند.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی آینده بشریت را دگرگون خواهد کرد. از جنبه های ترسناک آن که بگذریم بسیاری از خدمات امروز که توسط انسان انجام می شود در آینده به راحتی توسط هوش مصنوعی قابل اجرا خواهد بود. کم از کامپیوتر ها برای درمان بیماریها، کاهش اثرات مخرب زیست محیطی یا پیش بینی احتمالات مختلف یک اتفاف و …. از جمله مواردی است که ذهن بسیاری از توسعه دهندگان و مهندسی نرم افزار را به خود مشغول کرده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

گسرتش بازار شاید یکی از دغدغه های اصلی تمام صاحبان کسب و کار در همه بخش های مختلف اقتصاد در تمام کشورهای دنیا باشد. امروز افزایش فروش، بازاریابی و اقدام برای میزان سهم یک شرکت از بازارهای هدف تبدیل به یک علم شده است و استفاده از تجربیات دیگر شرکت ها در این مسیر می تواند برای نیل به موفقیت بسیار حائز اهمیت باشد.

در ایم مقاله به استراتژی های اصلی برای گسترش بازار پرداخته ایم. شما می توانید با به کارگیری اصولی این استراتژی ها مسیر موفقیت و گسترش بازار هدف را برای شرکت خود کوتاه کنید!

گسترش بازار

  • در اختیار گرفتن بازار محل سکونت

این موضوع کاملا بدیهی و منطقی است که اولین بازار برای هر محصول و خدماتی بازار محلی و سکونت گاه شما خواهد بود. شما دسترسی بسیار ساده تری به بازار محلی خود دارید و این موضوع باعث می شود هزینه های شرکت شما به شدت کاهش یابد. یادتان باشد که هزینه های حمل و نقل و جابجایی و ارسال خدمات و کالا یکی از بزرگ ترین بخش های هزینه زای شرکت ها بعد از حقوق و مزایای پرسنل را به خود اختصاص می دهد.

اما سوال اصلی این است که آیا بازار محلی ما در خصوص محصولی خاص اشباع شده است یا خیر؟ بگذارید این سوال را باذکر یک مثال توضیح دهیم. اگر شما فروشگاه مواذ غذایی دارید و فروشگاه های موادغذایی اطراف محل سکونت شما با صف های طولانی روبرو می شوند کاملا مشخص است که بازار شما اشباع نشده است. همچنین اگر رقبای شما به راحتی در حال فروش محصولات خود هستند بنابراین بازار فعال است و مشکل شما در اشباع شدن بازار نیست. در چنین حالتی شما باید بازنگری در کیفیت محصولات خود و قیمت های این محصولات انجام دهید.

  • گسترش بازار با جذب مشتریان

    بعد از آنکه به این نتیجه رسیدید که امکان گسترش حجم تجارت خود در محله و منطقه مسکونی که در آن فعالیت می کنید وجود ندارد باید به خلاقیت های گسترش بازار فکر کنید. برای گسترش بازار خود دو راه اصلی را می توانید انتخاب کنید. اول اینکه شعبه ای خدمات خود را در جای دیگری و در منطقه دیگر شهر ایجاد کنید یا با ترفندهایی سعی کنید که مشتریان را به سمت شعبه کنونی خود جذب کنید. برای مثال با ایجاد قرعه کشی و دادن تخفیف های بسیار جذاب در جهت جلب توجه مشتریان اقدام کنید. برای استفاده از ترفن قرعه کشی توجه داشته باشید که مکان واحد تجاری شما باید در خیابان اصلی باشد تا از این طریق امکان مراجعه مشتریان از کل سطح شهر افزایش یابد.

  • گسترش بازار با افزایش مبادی فروش

همانطور که در بالا توضیح دادم یکی دیگر از روش های جذب مشتری این است که شما به سراغ مشتریان می روید و با ایجاد شعبه های متعدد در سطح شهر مبادی ورودی خود را افزایش می دهید. این کار هزینه های بسیاری می تواند به شرکت و بیزینس شما تحمیل کند و در نتیجه برآوردهای هزینه و فایده از سناریو های احتمالی آینده مهمترین بخش گسترش کسب و کار شما به حساب می آید. علاوه بر هزینه های ملک هزینه های نیروی کار، آموزش و هزینه های جاری نیز مورد توجه قرار بدهید تا با شکست در اجرای چنین استراتژی گسترش بازار روبرو نشوید.

  • ادغام عمودی و گسترش رو به پایین

در مشاغلی که میزان سود دهی شرکت شما به هزینه های مواد اولیه وابستگی بسیار زیادی دارد، بهترین راهکار برای افزایش سود دهی شرکت شما ورود به بازار تولید مواد اولیه است. برای مثال اگر کسب و کار شما به شدت وابسته به محصولات کشاورزی است وارد شدن به بیزینس کشاورزی و توسعه کسب و کار با خرید مزرعه های فعال می تواند تا حد زیادی هزینه های تامین مواد اولیه در طول سال را برای شما کاهش دهد. البته فراموش نکنید که در انجام این کار کیفیت را قربانی افزایش تولید نکنید. در بسیاری از موارد شرکت ها با توسعه زنجیره تولید خود از کیفیت بالای محصولات فاصله گرفته و رفته رفته با کوچک شدن بازار نهایی روبرو می شوند.

•     ادغام عمودی و گسترش رو به بالا

در روش قبل شما سعی می کردید که زنجیره تولید خود را به طور کامل در دست بگیرید اما گاهی مقیاس کسب و کارتان بسیار کوچک است و در نتیجه شما توان ایجاد یک زنجیره تولید از صف تا صد را ندارید. در چنین مشاغلی شما به کانال های بازاریابی نیاز پیدا می کنید. بنابراین بهترین راه برای توسعه بازار در کسب و کارهای نوپای کوچک استفاده از خدمات بازاریابی شخصی و شرکتی است تا از این طریق بتوانید دسترسی بیشتری به سیستم توزیع بازار داشته باشید.

شما می توانید وضعیت کسب و کار خود را با استخدام تیم فروش، عقد قرارداد با توزیع کنندگان، خرید یک کامیون باربر، باز کردن فروشگاه های خرده فروشی و یا فروشگاه های خروجی کارخانه و یا هر چیز دیگر، بهبود بخشیده و تعداد مشتریان را افزایش دهید. هر بار که یک نفر به مشتریان شما اضافه شود، بی شک سود شما نیز بیشتر می شود. به یاد داشته باشید که هر زمان یک نفر واسطه بین شما و مشتریان قرار بگیرد، موجب افزایش هزینه های عملیاتی و در نتیجه کاهش درآمد می شود. برداشتن موانع ارتباط با مشتریان، به یک برنامه بازاریابی دقیق نیاز دارد.

 

بیشتر بخوانید: طراحی سایت شیراز

بیشتر بخوانید: طراحی سایت اصفهان

 

 



:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

یک فاکتور مهم برای جذب کاربران و افزایش بازدید از سایت تان سرعت لود صفحات وب سایت تان می باشد.

 

چگونه مشکل Improve Server Response Time را حل کنیم؟

مروری بر Improve Server Response Time
زمان پاسخگویی سرور همان مدت زمانی می باشد که سرور جهت بارگذاری یک صفحه Html و پاسخ به درخواست کاربر صرف می کند. نباید واریانس زیاد بین اجراها وجود داشته باشد این واریانس زیاد ممکن است بدلیل مشکل و عملکرد و کارایی سرور باشد.

پیشنهادات برای بهبود زمان پاسخ سرور
بهتر است زمان پاسخ از 200 میلی ثانیه کمتر کنیم.
عوامل زیر سبب کاهش بهبود زمان پاسخ سرور می شود:
1. مسیریابی کند
2. کتابخانه ها
3. در دسترس نبودن حافظه و منابع cpu
4. چارچوب ها
5. سرعت کم در منطق برنامه ها
6. مسیریابی کند
7. جستجوی کند در بانک های اطلاعاتی
یکی از روش های بدست آوردن بالا بودن زمان پاسخ سرور اندازه گیری می باشد که در صورت بالا بودن زمان پاسخ سرور می توانیم از متخصصان آن جهت بهبود زمان پاسخ کمک بگیریم و همیشه و مداوم این زمان را اندازه گیری می کنیم تا مشکلات آتی آن را هم حل کنیم.

3 نکته زیر را در جهت بهبود زمان پاسخ سرور در نظر می گیریم:
1. کشف مسائل مهم در کارکرد و حل آن ها
پیشنهادات و شرح مربوط به مدیریت محتوای خود را بررسی کنید و بهترین روش را برای بررسی عملکردتان انتخاب کنید.
2. نظارت بر راندمان کنونی و بدست آوردن داده ها
از طریق مانیتورینگ خودکار و یا ابزارهای دقیق سفارشی راندمان و یا کارآیی سیستم خود را بررسی و اطلاعات لازم را گردآوری کنید.
3. بررسی پی در پی و اخطار برای پایین آمدن کارآیی

 



:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

بوت استرپ Bootstrap مجموعه ای از ابزارهای رایگان برای ایجاد صفحات وب و نرم افزارهای تحت وب است که شامل دستورات HTML، CSS و توابع جاوا اسکریپت جهت تولید و نمایش فرم ها، دکمه ها، تب ها، ستون ها و سایر المان های مورد نیاز طراحی وب می باشد.

به عبارتی دقیق تر Bootstrap  چارچوب نرم افزاری یا فریم وورکی ( Framework) است که شامل توابع و کتابخانه های از پیش آماده شده به زبان HTML و CSS و JavaScript می باشد. این چارچوب نرم افزاری به ما این امکان را می دهد تا در صفحات وب خود، با استفاده از کتابخانه های از پیش آماده، المان هایی نظیر: فرم ها، دکمه ها، تب ها و … را ایجاد کرده و رابط کاربری وب سایت خود را توسعه دهیم. با توجه به امکانات ارائه شده توسط بوت استرپ Bootstrap و همین طور سادگی استفاده از آن، روز به روز به تعداد وب سایت هایی که از آن استفاده می کنند، افزوده می شود.

امکانات Bootstrap

چارچوب Bootstrap  با تمامی مرورگرهای استاندارد همخوانی دارد و حتی در نسخه های قدیمی تر مانند اینترنت اکسپلورر ۸ نیز ظاهر زیبای خود را حفظ میکند.

یکی دیگر از قابلیت های منحصر به فرد Bootstrap امکان طراحی وب سایت واکنشگرا و ریسپانسیو است. این ویژگی که امکان طراحی به صورت ریسپانسیو را بسیار ساده کرده از نسخه ی ۲٫۰ به بعد وارد Bootstrap شد طراحی ریسپانسیو و واکنشگرا به این معنا است که وب سایت در تمامی سایز ها در تمامی دستگاه ها مانند موبایل ، تبلت ، لپ تاپ و … با حالت استاندارد نمایش داده شود.

 

مزیت های Bootstrap

– بهبود نمایش صفحات وب

– سرعت بالای کار با آن و کاهش زمان اجرای یک پروژه

– همخوانی با تمامی مرورگرهای استاندارد

– امکان ایجاد صفحه بندی، امکان ساخت انواع، قابلیت های زیبا سازی

– امکان طراحی صفحات وب بصورت واکنش گرا

مشکلات Bootstrap

پروژه Bootstrap با هدفی مشخص و ایده ای ستودنی راه اندازی شده است و در این مسیر سومین نسخه خود را تجربه میکند. طراحان زیادی از استانداردهای آن بهره میبرند و افراد زیادی استفاده از Bootstrap در طراحی سایت شرکتی یا طراحی فروشگاه اینترنتی را یک مزیت مهم میدانند ولی مشکل اصلی زمانی ایجاد میشود که شما وابستگی زیادی به طراحی اولیه آن داشته باشید.

امروز شاهد سایت های زیادی هستیم که همگی ظاهر نسبتا یکسانی داشته و به راحتی میتوان ردپای Bootstrap را در آن دید. بعنوان مثال رنگ مشکی هدر سایت، حاشیه های ۱ پیکسلی خاکستری و دکمه های آبی و قرمز با ظاهری مشخص نشان دهنده بکارگیری Bootstrap در یک سایت هستند، در حالیکه با کمی تغییر میتوان ظاهری جدید و متفاوت به هریک از این بخش ها داده و رنگ بندی های دلخواه خود را در آنها ایجاد نمود.

اگر روند استفاده از Bootstrap به همین شکل ادامه پیدا کند ممکن است در آینده تشخیص سایت های اینترنی از یکدیگر کمی دشوار شده و همگی دارای ظاهری یکسان و تکراری گردند. این مسئله به معنی مخالفت ما با این سیستم و امکانات آن نیست بلکه منظور آن است که بیایید تا این امکانات را در راستای بهبود فضای اینترنت بکار گرفته و خلاقیت خود را فراموش نکنیم.

 



:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

اگر سایز فونت را درست و خوانا تنظیم نکنید PageSpeed Insights فعال می شود.

 

چگونه مشکل  Use Legible Font Sizesرا حل کنیم؟

مروری برUse Legible Font Sizes
فونت کلمات در وب را می توان به 4 طریق تعیین کنید.
1- پیکسل(px) که بر طبق اندازه دستگاهی که باز می شود تفییر اندازه می دهد.
2- نقاط (em) که هر پیکسل 0/75 نقطه است.
3- Emها و درصد، واحدهای نسبی هستند. اگر صفحه ای بدون متای viewport باشد فونتش در device ها بهم می ریزد مثلا در موبایل بهم می ریزد و کوچک می شود.
4- اندازه را با توجه به اندازه چاپی تنظیم نمایید.

پیشنهادات Use Legible Font Sizes
همیشه در ابتدا viewport خود را تنظیم می کنیم. فونت را به صورت پیش فرض همیشه 16 پیکسل و فاصله بین خطوط را 2em می گذاریم و از فونت های مختلف بیش از حد استفاده نمی کنیم.

مطالعه بیشتر Use Legible Font Sizes
علاوه بر واحدهایی که در بالا ذکر شد واحدهای اینچ، سانتی متر، میلی متر همگی واحدها به صورت سلسله ای بهم مرتبط هستند مثلا یک پیکسل 75/. نقطه می باشد و یک نقطه 1/72 اینچ است و یک اینچ 2/54سانتی متر بوده حال اینکه کدام واحد استفاده می شود بستگی به دستگاهی دارد که در حال حاضر از آن استفاده می کنیم. اغلب دستگاه ها فونت ها را با واحد پیش فرض خود نشان می دهند.
بهتر است همیشه اندازه فونت تان را پیکسل قرار دهید چون واحدهای دیگر از قبیل اینچ یا نقاط سبب سردرگرمی طراحان می شود.
هر فونت علاوه بر اندازه ای که دارد و به طور پیش فرض 16 پیکسل است خواص دیگری نظیر فاصله و غیره دارد که گاهی برای محتوای اولیه، ثانویه و محتواهای دیگر باید تنظیم شوند.
به مرورگرهایی که بدون تنظیم viewport فونت ها را تنظیم می کنند نمی توان اعتماد نمود.



:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()