نوشته شده توسط : جعفر

 

همه شرکت ها به دنبال تمایز و رسیدن به اوج رقابت در بازار تجارت هستند . اما این اشتیاق برای رشد مداوم، غالباً منجر به گیر افتادن آن ها در تله ” همه چیز برای همه کس” می شود و این مسئله به نوبه خود وجوه تمایز آن ها را از بین خواهد برد.

 

گام هایی به سوی تمایز

  • قدرت منطق

فرهنگ لغات تعریفی از بحث منطقی به دست می دهد که عبارت از بحثی است که مستدل، قانع کننده، مجاب کننده، معتبر و روشن باشد. این تعریف نشان دهنده مهارت در فکر کردن و استدلال است.آیا تعریف فوق از بحث منطقی آن نوع بحثی نیست که شما مایل باشید هنگام فروش یک کالا از آن استفاده کنید؟ حتماً همین طور است.با این وجود در دنیای بازاریابی با چه تعدادی از این نوع بحث ها مواجه می شوید؟ خیلی کم
فقدان منطق در بطن تعداد زیادی از برنامه هایی که شکست می خورند قرار دارد و در روی دیگر سکه، بحثی که یک شخص برنده و موفق ارائه می کند، به احتمال زیاد بحثی منطقی است.
اگر شرکت avis که در صنعت اتومبیل های کرایه رتبه دوم را داراست، به این نتیجه می رسد که باید سخت تر تلاش کند، این نتیجه گیری خلاقانه نیست بلکه منطقی است.
اگر شرکت IBM در اندازه ای است که تمام جنبه های محاسباتی را پوشش می دهد، پس منطقاً باید بهتر از سازنده دیگر کامپیوترها بتواند نسبت به تلفیق و مونتاژ همه قطعات کامپیوتر اقدام کند. توانایی در انجام محاسبات منسجم باعث تمایز آن شرکت می شود.

article_image_one_85.jpg
  • ابتکار و خلاقیت در مقابل منطق

از آنجا که منطق یک علم است، این نیز منطقی به نظر می رسد که ارائه ی یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد را یک علم بدانیم، نه یک هنر. با این حال جناح مبتکر و خلاق با چنگ و دندان از هنری بودن این موضوع حمایت می کنند. آن ها از گیر افتادن در یک فرایند که باعث محدود کردن ژرف اندیشی خلاقانه آن ها شود تنفر دارند.اما از این بدتر این است که شرکتی از فرایند تدوین راهبردهای خود به نتیجه گیری مشخص و منطقی در مورد نام تجاری خود برسد و این نتیجه گیری را برای اجرا در اختیار کارکنان خلاق خود قرار داده و آن گاه ناظر از بین رفتن آن راهبردها در انبوهی از آوازها و رقص ها باشد.یک بار، حین کار برای تدوین راهبردهای یک بانک متوجه شدیم که آن ها پیشرو اعطا وام برای اداره کسب و کارهای کوچک در منطقه فعالیت خود هستند و بیشتر وام ها را به مهاجرانی که برای تحقق رویای کسب موفقیت در آمریکا به تازگی شروع به کسب و کار در آن جا نموده اند اعطا می کنند. راهبرد پیشنهاد شده منطقی و مستقیم بود. وجه تمایز این بانک در این است که: این بانک منزلگاه و سرچشمه رویای آمریکایی ها است. این ایده که مورد تایید همگان قرار گرفته بود، برای اجرا به یک آژانس تبلیغاتی داده شد. حاصل کار چیز دیگری از آب در آمده بود: متکی به رویاهای شما هستیم.
دیگر صحبت از منطق و ایده متمایز کننده کافی است.
برای اجتناب از به وجود آمدن یک چنین مسئله ای باید اطمینان پیدا کرد که همگان یک فرایند چهار مرحله ای ساده را به شرح زیر رعایت می کنند:

گام اول: در زمینه ی فعالیت خود معنی دار باشید

بحث ها به صورت انتزاعی صورت نگرفته و طبعاً در رابطه با وقایع و افراد دیگر پیش می آیند. رقبایی که شما را احاطه کرده اند، همیشه در تلاش هستند تا بحث های خاص خود را ارائه دهند. پیام شما باید، در زمینه ای که فعالیت می کنید، معنی دار باشد. نقطه ی شروع بحث و پیام شما باید منطقاً آن چیزی باشد که بازار از رقبای شما شنیده و به خاطر سپرده است.
شما باید در اسرع وقت اطلاعات مختصر و نه مفصل و طولانی در مورد ادراکاتی که از شما در اذهان وجود دارد به دست آورید.شما باید در جستجوی نقاط قوت و ضعف خودتان و رقبایتان، آن طور که مشتریان گروه هدف شما در ذهن دارند، باشید.روش تحقیق مورد علاقه ی ما برای این مسئله این است که مشخصه های اصلی مربوط به یک رده کالا فهرست شده و از مردم خواسته شود تا به آن ها امتیاز از ۱ تا ۱۰ بدهند. این کار بر اساس رقیب به رقیب صورت می گیرد. هدف این است که مشخص شود کدام رقیب در هر رده کالا صاحب یک ایده یا مفهوم شناخته می شود. یک چنین چیزی زمینه ی بحث شما را تشکیل می دهد.ارائه خدمت بهتر، که به عنوان یک ایده متمایزکننده توسط نوردستورم در زمینه فروشگاه های بزرگ معرفی گردید، بسیار موثر واقع شد، زیرا در آن هنگام فروشگاه های بزرگ دیگر برای کاهش هزینه هایشان اقدام به کاستن از نیروی انسانی خود کرده بودند.درست در هنگامی که شرکت های تولیدکننده کامپیوتر در آمریکا اقدام به شبکه سازی کامپیوترهای خانگی نموده بودند، لوتوس مبادرت به معرفی اولین شبکه ارتباطی موفق در مورد نرم افزار کار گروهی موسوم به notes نمود.این کار شبیه سوار شدن بر یک موج است. اگر خیلی زود یا خیلی دیر بر موج سوار شوید به جایی نخواهید رسید. اما اگر درست به موقع بر آن سوار شوید، به خاطر این که موقع سوار شدن شما با دیگران تفاوت داشته است، سواری طولانی و پرسودی در انتظار شما خواهد بود.

گام دوم: ایده متمایزکننده ای بیابید

متفاوت بودن به معنی مثل دیگران نبودن و استثنایی بودن به معنی منحصر به فرد بودن است.
بنابراین شما باید دنبال چیزی بگردید که شما را از رقبایتان متمایز کند. رمز این کار در این است که شما این موضوع را درک کنید که متفاوت بودن شما نباید الزاماً مربوط به فرآورده باشد.
به یک اسب توجه کنید. آری، اسب ها بسته به نوعشان سریعاً از هم متمایز می شوند. اسب های مسابقه، اسب های پرشی، اسب های مزرعه، اسب های وحشی و غیره. اما اسب های مسابقه را بسته به نژاد آن ها، عملکردشان، طویله ای که در آن نگهداری می شوند، مهتر آن ها و غیره می توان از هم متمایز کرد.به یک کالج توجه کنید. امریکا کالج ها و دانشگاه های بیش از حدی دارد: ۳۶۰۰ کالج و دانشگاه، بیشتر از هر کشور دیگری در عالم. این کالج ها و دانشگاه ها از خیلی نظرها، به خصوص از نظر تمایل به دریافت کمک های دولتی، در قالب بورس و وام های دانشجویی، مشابه هم هستند.هیلزدیل کالج، که در نود مایلی غرب دیترویت واقع شده، با خودداری از قبول دلارهای عمو سام، حتی در شکل وام های دولتی آن، یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد به هواداران محافظه کار خود ارائه نموده است. تعداد خیلی کمی از رقبای او قادر به انجام چنین کاری هستند.قوت و اوج هیزدیل در این است که اعلام می کند: ما تحت نفوذ دولت نیستیم. آن ها با تاکید بر این مفهوم، خود را به عنوان مکه افکار محافظه کارانه موقعیت یابی کرده اند. یکی از افرادی که برای این کالج اعانه جمع می کرد چنین اظهار نظر کرد: این فراورده ای است که ما قادر به فروش آن هستیم. و ارقام اعانات جمع آوری شده آن ها موید این نظر است.شما می توانید شرکت و یا فراورده های خود را از نظر های زیادی متمایز کنید. شگرد کار در این است که وجه تمایز خود را بیابید و از آن برای فایده رسانی به مشتریانتان استفاده کنید.

گام سوم: اعتبار داشته باشید

برای حمایت از ایده متمایز کننده خود باید دارای اعتبار باشید. در این صورت قادر خواهید بود که یک بحث منطقی در مورد وجوه تمایزتان را بنیان گذارده و به این نحو ایده مزبور را واقعی و قابل قبول جلوه دهید. اگر تمایز شما در فراورده تان است باید بتوانید آن تمایز را نمایش گذارید. خود این ارائه و نمایش، برای شما اعتباری به وجود خواهد آورد. مثلاً اگر فراورده ی شما یک شیر آب است که نشت نمی کند، در این صورت شما باید بتوانید آن را مستقیماً با شیرهای آبی که می توانند نشتی پیدا کنند مقایسه کنید.ادعا در مورد متمایز بودن بدون این که دلیل ارائه شود، در حد ادعا باقی خواهد ماند. شما قادر نخواهید بود با پنهان کاری و تزویر، خودتان را متمایز کنید. مصرف کنندگان شکاک هستند. آن ها این گونه فکر می کنند: که آقای تبلیغات چی راست می گویی، ثابت کن! شما باید بتوانید بحث خود را ثابت نموده و آن را مورد حمایت قرار دهید.نه این که کاملاً در محضر دادگاه حاضر شده باشید، بیشتر شبیه این است که در دادگاه افکار عمومی حضور پیدا کرده اید.

گام چهارم: موارد تفاوت خود را به دیگران اطلاع دهید

همان گونه که نمی توان نور را در زیر یک سبد نگه داشت، موارد تفاوت یک فراورده را نیز نمی توان مخفی نگه داشت.اگر یک فراورده متمایز ساخته اید، دنیا به صورت خودکار به سراغ شما نخواهد آمد. فراورده های برتر لزوماً برنده نمی شوند، بلکه این برداشت ها و تلقی های برتر هستند که برنده می شوند. اگر به نوعی به حقیقت کمک نشود، هیچ گاه آشکار نخواهد شد. جنبه های مختلف ارتباطات شما باید منعکس کننده ی تفاوت هایتان باشد.حرف آخر اینکه اطلاع رسانی در مورد تمایز شما نباید به افراط کشیده شود. یک ایده متمایزکننده ی واقعی در حقیقت یک ابزار انگیزشی واقعی هم هست.انگیزه ی واقعی با اسلحه ای به نام ایده متمایز کننده آغاز می شود. آن گاه شما می توانید کارکنانتان را به چالش بکشید تا آن ایده را در فروش، ساخت فراورده ی جدید، مهندسی یا هر قسمت دیگری که در آن کار می کنند محقق سازند.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

اغلب اوقات افراد اصطلاحات “تصویر” و “هویت” را با هم اشتباه می کنند.معمولا اصطلاحات “تصویر برند ” و “هویت برند” را به نوعی بکار می برند که انگار این دو معنایی مشابه با هم دارند.

 

در این مقاله کپسول وار تفاوت این دو را با هم مشخص می کنیم.متاسفانه در ایران ما گاها در بعضی از معانی مشکل داریم.تصویر برند دقیقا در رابطه با این است که چطور مشتری به یک برند نگاه می کند، در حالی که هویت برند مجموعه بزرگی از موارد بصری، سمعی و دیگر نمونه هایی است که بیان کننده برند و شکل دهنده تصویر آن است. هرکدام از این دو باید عمیقا در شکل گیری بنیاد یک برند نقش داشته باشند.

article_image_one_60.jpg


هویت برند را نظیر هویت یکی از دوستان خود در نظر بگیرید که از نام او، ظاهر، شخصیت، نحوه گفتار، رفتار و مسلک و استایل شخصی به همراه عناصر مشابه دیگر تشکیل شده است.

در طرف مقابل تصویر  قرار دارد که از دید خارجی شخص نشات می گیرد و آن چیزی است که مردم در رابطه با دوست شما فکر می کنند. تصویر” چیزی است که آن ها درک کرده اند و بنابراین حقیقت ذهنی آن ها در رابطه با چیزی شکل می دهد که آن فرد است و یا نشان می دهد که آن است، در نتیجه باید گفت در برندینگ در اصل اگر بر روی هویت برند تمرکز کنید، تصویر برند نیز به خودی خود به دنبال آن شکل می گیرد.

یک سری تفاوت را برای شما لیست می کنم. متاسفانه نوشتارما بر حسب ماهیت پیچیده برند کمی کتابی است:

تصویر برند
- تصویر برند را مشتری یا مصرف کننده شکل می دهد.
- پیام برند توسط مصرف کننده برند در قالب تصویر برند فهمیده می شود.
- معنی عمومی تصویر برند این است که “بازار و مصرف کننده و رقبا چطور شما را مشاهده می کند؟”
- تصویر برند نماد آنچه است که مشتری می بیند.
تصویر برند نشان دهنده “تصور دیگران از ما” است
- تصویر برند نگاه به گذشته است.
- تصویر امری منفعل و کمتر دستخوش تغییرات است مگر با تحولات.
تصویر بر “آنچه شما دارید” اهمیت می دهد.
- تصویر برند، تصور کلی مشتریان در رابطه با برند است.
- تصویر برند امری سطحی است.
طبیعت تصویر برند ظاهرگرا یا تاکتیکی است.
تصویر برند این چنین است.

هویت برند
منابع شرکت شکل دهنده هویت برند هستند.
- پیام برند ارتباط نزدیکی با هویت برند دارد.
معنی کلی هویت برند این است که “واقعا شما چه کسی هستید؟ “
هویت برند نمادی از حقیقت وجودی شرکت ها و سازمانهاست.
هویت برند نشان دهنده “میل و خواسته شرکت” است. یعنی آنچه می خواهیم باشیم.
هویت نگاه به آینده است.
- هویت امری فعال و پویا است.
هویت بر”جایی که شما دوست دارید باشید” تاکید می کند.
- هویت برند، قولی است که شرکت به مشتریان خود می دهد.
- هویت برند امری طولانی مدت و با دوام است.
- طبیعت هویت برند بر مبنای ذات شرکت و طبق استراتژی شکل می گیرد.
- هویت برند این بود. ( البته با سواد اندک بنده و اساتید نظرات کاملتری دارند)

 

 



:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

در این بحث به بررسی جایگاه برند سازی در کسب در آمد اینترنتی و تجارت الکترونیک می پردازیم.
در شرایطی که در همه دنیای کسب و کار اینترنتی ، برندها در حال راه اندازی امپراطوری های عظیمی هستند هیچ برند حرفه ائی ایرانی در بازار کسب در آمد اینترنتی بچشم نمی خورد. آن شرکت ها یا صنایعی هم که قابلیت برند شدن را دارا هستند یا برنامه کسب در آمد اینترنتی ندارند و یا به نظر می رسد برای آن اهمیتی قائل نیستند.

 

نکته غیر قابل کتمانی است که بسیاری از طراحان پایگاه های کسب در آمد اینترنتی در ایران تقاوت بین لوگو و آرم یا نشان تجاری را نمی دانند و اگر هم لوگو یا آرمی را برای پایگاه کسب در آمد اینترنتی شان طراحی می کنند ، کارکرد آن به قرار گرفتن در سمت چپ و بالای همه صفحات پایگاه کسب در آمد اینترنتی شان محدود می شود و دیگر هیچ برنامه خاصی برای آن ندارند.

می خواهم تلاش کنم با پرهیز از مباحث تئوری به ارزش عملی این طرح کوچک برای پایگاه های کسب در آمد اینترنتی که باید برای آن وقت زیادی گذارد بپردازم.

article_image_one_58.jpg

همه دوستانی که به کسب در آمد اینترنتی مشغولند آنقدر با نشان های تجاری پایگاه کسب در آمد اینترنتی مانند گوگل یا یاهو یا ای.بی یا آمازون بطور روزمره برخورد میکنند و دیدن آن ها برایشان بدیهی است که کمتر به این نکته متمرکز می شوند که چه پروسه ائی این لوگو ها را تبدیل به برند نموده و چه برنامه ریزی در پشت این کار نهفته است. غالب ما می دانیم که این سایت ها تیم های طراحی و بازاریابی خاصی برای انتشار و برجسته سازی برندهایشان دارند اما کمتر به اهمیت این کار در کسب در آمد خودمان از اینترنت می اندیشیم.

در مباحث راه اندازی پایگاه های کسب در آمد اینترنتی گفتیم که انتخاب آدرس مناسبی که به یاد مخاطب بماند اهمیت دارد. در آن مقاله توضیح دادیم که یک لوگوی مناسب تجارت الکترونیکی که با استانداردهای بازاریابی چریکی طراحی شده باشد ، می تواند بازگشت مخاطبین را تضمین نماید اما براستی چرا؟

این از ادات روانشناسی است که مخاطبین نسبت به رنگ ها و طرحها واکنش نشان می دهند و برخی آن ها را گریزان و برخی جذب میکنند. بنابر این از یک برند انتظار می رود که این کارها را برای یک پایگاه کسب در آمد اینترنتی انجام دهد:

- آدرس پایگاه کسب در آمد اینترنتی را در خود داشته باشد و به خاطر مخاطب ثبت کند.
- رنگ مناسبی با سلیقه عام مخاطبین پایگاه کسب در آمد اینترنتی داشته باشد تا ذهن ایشان گریزان نشود ( مثلاً به نظر شما برند یک فروشگاه کسب در آمد از فروش لوازم ماهیگیری باید رنگ زمینه قهوه ائی داشته باشد یا آبی؟ ).
طرحی قالب شکن داشته باشد تا بتواند تمرکز اولیه مخاطب پایگاه کسب در آمد اینترنتی را به خود جلب نماید. این کار را معمولاً با قرار دادن یک علامت پنهان در برند انجام می دهند.
- به تنهائی و کاملاً به اتکا به شمایه گرافیک بتواند به مخاطب پایگاه کسب در آمد اینترنتی بگوید که در زیر این برند چه تجارتی صورت می گیرد.
- شعار پایگاه کسب در آمد اینترنتی را در خود نهفته داشته باشد.
- و ادات بسیار زیاد دیگری که منظور نظر بحث ما نیست و می توانید درباره آن ها در اینترنت جستجو نمایید.

بسیاری از پایگاه های کسب در آمد اینترنتی برای خلق چنین طرح زیرکانه ای هزینه های زیادی را به طراحان پرداخت می کنند. اما بعد از آفرینش این طرح چه؟ آیا فقط روی کارت های ویزیت ، بنرها و گوشه صفحات پایگاه کسب در آمد اینترنتی تبعید خواهد شد یا می تواند از این کار نقش مهم تری به عهده بگیرد؟

واقعیت این است که تا محدوده خاصی در کسب در آمد اینترنتی برندها تحت حمایت بازاریابان قرار می گیرند اما از محدوده خاصی به بعد این کسب و کارها هستند که تحت حمایت برندها قرار خواهند گرفت. این آن رازی است که برند سازی را با اهمیت می نماید و صاحبان کسب و کارها و پایگاه های کسب در آمد اینترنتی بزرگ را قانع می کند که برای برند خود بیشتر از کسب درآمدشان هزینه بازاریابی صرف نمایند. برای مثال غالب جوان های ما در کشور خودمان می دانند که پوشاکی که مارک آدیداس داشته باشد از همتای خودش بدون این برند بسیار گرانتر است! برند آدیداس در حال حمایت از کسب در آمد از کالاهای این شرکت است و یا هیچکس در خرید کتاب از برند پایگاه اینترنتی آمازون تردید رسیدن یا نرسیدن کتابش را ندارد.

خوب اکنون برسیم به یک سئوال مهم: شما برای برند سازی در کسب در آمد اینترنتی تان چه برنامه ای دارید؟

اینترنت محیط تقریباً نامنتهی است که هر پایگاه کسب درآمدی میتواند برای همیشه در آن از چشم کاربرانش پنهان بماند. برندها به تنهائی جلوی این اتفاق را می گیرند پس باید برای آن برنامه داشته باشید. اگر مطالب قبلی را به دقت خوانده باشید نکات زیادی درباره آنچه میتوانید با یک برند انجام دهید را خواهید یافت.

پس برای اندیشیدن به این طرح کوچک سرنوشت ساز برنامه ای بریزید!

 



:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

در ده سال اخیر شرکت ها تا حد بسیار زیادی به تولید محصولات و خدمات ساده روی آورده اند. طراحی مینیمالیسم، در دهه 2000 میلادی در آی پاد اپل و کادر جستجوی گوگل و پس از آن در وب 2 به خوبی خود را نشان داد.
در ده سال اخیر شرکت ها تا حد بسیار زیادی به تولید محصولات و سرویس های ساده روی آورده اند. طراحی مینیمالیسم که توسط دیتر رامس (Dieter Rams) قهرمان این عرصه، از دهه 1960 میلادی در ساعت های زنگدار و توسترها رواج یافت، در دهه 2000 میلادی در آی پاد اپل و کادر جستجوی گوگل و پس از آن در وب 2 به خوبی خود را نشان داد.
 
از اصول شناخته شده وب 2 می توان به دکمه های بزرگ، متن کمتر، تصاویر بیشتر و کاربران شادتر اشاره کرد. اکنون استارت آپ ها و طراحان سرشناس همگی به مبلغان «سادگی» و رها بودن از تکلف و پیچیدگی تبدیل شده اند.
 
از سوی دیگر رشد سریع استفاده از ابزار همراه (موبایل، تبلت و ...) در پنج سال اخیر، فضایی ایجاد کرده که در آن تولید محصولاتی که بتواند به خوبی بر صفحه نمایش های کوچک کارآیی داشته باشد، به یک ضرورت تبدیل شده است.
 
برخی از محبوب ترین اپلیکیشن ها و وب سایت های امروزی – از قبیل توییتر، Snapchat و اینستاگرام – از طراحی کاملاً ساده ای برخوردارند.
 
چرایی وقوع
سوالی که می تواند اینجا خود را مطرح کند این است که اصولاً چرا این رخداد انقلاب گونه روی داد، آن هم عمدتاً در ده سال اخیر؟
 

اگر کاربران با شگفتی بگویند: «بسیار خوب، آیا این محصول کار کرد؟» در واقع شما شکست خورده اید. شما باید نظرات کاربرانی را که با محصول و یا سرویس شما کار می کنند، به صورت آنی دریافت کنید و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

برخی می گویند «فناوری» عامل اصلی پیدایش طرح های ساده بوده است.  برخی نیز به تکامل دستگاه ها و گجت های مورد استفاده کاربران و نیز محیط آنها، به عنوان عامل اصلی این دگردیسی اشاره می کنند.
 
فارغ از بحث و مناقشاتی که در این باره بین اهل فن جریان دارد، به اعتقاد من علت روی آوردن به سادگی، نسبتاً روشن و ساده است:
در سال 2000 تعداد کاربران دنیای اینترنت 50 میلیون نفر بود ولی این رقم در حال حاضر به 2 میلیارد نفر رسیده است. پیش بینی می شود با توجه به اقبال کاربران به ابزار همراه (موبایل)، طی چند سال آینده این رقم به 5 میلیارد نفر برسد. این جمعیت انبوه عمدتاً کسانی هستند که در وسط منحنی استفاده از فناوری قرار دارند.
 
به عبارت دیگر از آنجا که اغلب این افراد جزو طراحان محصول، برنامه نویس های رایانه ای و وبلاگ نویس ها نیستند، لذا شدیداً به ساده بودن محصول و سرویسی که با آن کار می کنند، تمایل دارند.
 
جنبه های مختلف سادگی
«سادگی» ابعاد مختلفی دارد. ما با تکیه بر عواملی چند، می توانیم محصولات ساده ای تولید کنیم. این عوامل عبارتند از:
  • به حداقل رساندن تعداد مراحل کار
  • به حداقل رساندن زمان مورد نیاز
  • به حداقل رساندن تعداد ویژگی های بصری
  • به حداقل رساندن عناصر موجود در هر صفحه
 
با این حل مهمترین موضوع در این حوزه «سادگی ادراک» (Cognitive Simplicity) است، و این همان چیزی است که در عین اهمیت، اغلب نادیده گرفته می شود.
 
من این تکنیک را آرام آرام در تولیدات شرکت خودم – که Bump نام دارد – وارد کرده ام. خوشبختانه اکنون Bump در نزد کاربران و به ویژه حرفه ای ها بسیار محبوبیت دارد.
 
به نظر من سازندگان محصول باید پیش از هر چیز، «افزونگی ادراک» (Cognitive Overhead) را در محصولات خود به حداقل برسانند.
 
اما افزونگی ادراک چیست؟
در این خصوص، مطالب زیادی توسط صاحب نظران نوشته نشده است و این موضوع هنوز قدری مبهم است. با این حال بهترین تعریفی که می توان از «افزونگی ادراک» به دست داد، همان چیزی است که David Demaree یک مهندس و طراح وب در شیکاگو عنوان می کند.
 
وی می گوید: افزونگی ادراک یعنی تعداد ارتباطات منطقی یا جهش هایی که مغز شما برای درک یا زمینه نمایی (contextualize) آنچه که بدان می نگرد، ایجاد می کند.
 
اصولاً «افزونگی ادراک» مقوله ای است که در نظام های پیچیده اطلاعاتی و بصری رخ می دهد که در نتیجه آن، کاربر با نوعی سردرگمی و آشفتگی حاصل از افزونگی حجم حافظه کوتاه مدت و دشواری ایجاد مدل ذهنی از فضای اطلاعاتی پیش رو مواجه می شود.
 
در طراحی هایی که برای مخاطبان انبوه انجام می شود، به حداقل رساندن «افزونگی ادراک» یکی از ضروریات است. زیرا بسیاری از افراد، معمولاً فاقد الگوی توسعه یافته ای هستند که در درک و فهم آنچه که از مشاهده محصول (اپلیکیشن های طراحی، پیام رسانی، آنچه که از دوستان و آشنایان خود می شنوند و غیره) در می یابند، کاربرد دارد.
 
بر این اساس، ما به عنوان سازندگان محصول می کوشیم با کاستن از «افزونگی ادراک»، کار با تولیدات مان را برای کاربران تسهیل نماییم.این امر به ویژه برای کاربران پرشمار محصولات موبایلی از اهمیت زیادی برخوردار است.
 
مردم معمولاً برای کاستن از «افزونگی ادراک» مجبورند قوای ذهنی خود را بیشتر به کار اندازند. حال تصور کنید که این افزونگی در یک محیط پرزحمت – مثلاً در یک اتوبوس شلوغ یا در صف یک رستوران معروف – رخ دهد. در این صورت اوضاع بغرنج تری را شاهد خواهیم بود.
اگر در سال 1999 کاربران در یک اتاق خواب ساکت و آرام می نشستند و وب سایت ها را در یک مانیتور بزرگ و در حالی که موسیقی دلخواه آنها از سایت نپستر دانلود می شد، تماشا می کردند، اکنون شرایط کاملاً تغییر کرده است.
 
در این دوره کاربران در حالی که در کوچه و خیابان قدم می زنند و در فضاهایی پرسر و صدا به کارهای دیگر مشغولند، از تبلت خود استفاده می کنند.
 
ساده یا پیچیده؟
برای توضیح تفاوت موجود بین سادگی عام (generic simplicity) و سادگی ادراک (cognitive simplicity) اجازه دهید به دو محصول نگاهی بیاندازیم؛ محصولاتی که ممکن است استفاده از آنها ساده به نظر برسد ولی بجاست که آنها را جزو محصولاتی با بیشترین «پیچیدگی ادراک» دسته بندی کرد:
 
QR Code
 کیو آر کد روشی است برای کدگذاری مطالب مختلف که حاصل آن یک تصویر است. این تصویر برای اکثر گوشی های دوربین دار قابل فهم و رمزگشایی است و به همین دلیل شرکت های زیادی بر روی محصولات خود از این کد استفاده می کنند.
این تکنیک که قرار است کارها را آسان کند، خود یک ابزار پیچیده تلقی می شود.
آیا کیو آر کد یک «بارکد» است؟ - خیر
آیا کیو آر کد یک «وب سایت» است؟ - بله؛ عجیب است، من وب سایت های مورد نظرم را با مرورگر اینترنتی باز می کنم نه با دوربین موبایلم.
بنابراین من از آن عکس می گیرم؟ - خیر
من با استفاده از یک اپلیکیشن از آن عکس می گیرم؟ کدام اپلیکیشن؟!
 
iCloud
آی.کلود نام سرویس آنلاین شرکت اپل است که به شما اجازه می دهد آیفون، آیپد، آیپاد و محتویات آیتونز خود را خودکار کرده و از آنها لذت ببرید.
وقتی ما شنیدیم که استیو جابز از آرمانشهری سخن می گفت که در آن تمام تصاویر و داده ها می توانست در تمام ابزارهای مورد استفاده ما، با هم یکپارچه و همگام شود، به وضوح بوی سادگی را از اپل می شنیدیم؛ اما در عمل آی.کلود مملو از «افزونگی ادراک» است، زیرا این سرویس اولاً فقط از تصاویر اخیر شما پشتیبان می گیرد و ثانیاً با برخی برنامه های خاص کار می کند، و نه با همه آنها.
شما برای همگاه سازی (synchronization) ایمیل ها و یادداشت های خود – و نه چیزهای دیگر – باید یک حساب ایمیلی در icloud.com ایجاد کنید.
ضمناً این سرویس در مدل های جدید آیفون و آیپد و نیز مک هایی که بر آنها نسخه 10.7.4 یا بالاتر سیستم عامل OX نصب شده کار می کند ولی با رایانه رومیزی و تبلت آندرویدی شما سر ناسازگاری دارد.
بکوشید این موضوع را برای مادر مسن تان توضیح دهید!
 
نمونه های موفق
کدام محصول واقعاً بر سادگی عام متمرکز است؟ در ذیل به چهار نمونه اشاره می شود:
 
Shazam
شازم یک اپلیکیشن جادویی است که می تواند با شنیدن قسمتی از یک آهنگ در حال پخش، آن را برای شما پیدا کند.  
به نظر بسیار پیچیده است و آنچه که در عمل رخ می دهد نیز همین گونه است ولی شازم به گونه ای تحسین برانگیز، بار ادراک (cognitive burden) کاربران را کاهش می دهد.
در این برنامه، کاربر با کلیک بر دکمه start listening بازخورد آنی را مشاهده می کند. سپس بر صفحه مشخص می شود که برنامه در حال گوش دادن به آهنگ است.
هنگامی که شازم پاسخ را یافت، با یک زنگ هشدار، به کاربر اطلاع رسانی می کند.
 
Nintendo Wii
از جهات مختلف، پیچیدگی «نینتندو وی» بسیار بیشتر از کنسول های سال 2006 است. در این کنسول بازی از شتاب سنج ها، IR blasterها و آشکارسازهایی که مستلزم نصب و کالیبراسیون است استفاده شده و لذا با مدل ذهنی بسیاری از کاربران که پیشتر با بازی های ویدئویی سابق خو کرده اند، متفاوت است.
اما نتیجه همه این ترکیبات، تولید سیستمی است که «افزونگی ادراک» آن کمتر شده است. شما می توانید به نرمی کنترلر دستگاه را به چپ و راست حرکت دهید، و به دنبال آن یک آواتار در صفحه نمایش بر اساس جهت های شما بازی و حرکت می کند.
 
Dropbox
در دراپ باکس می توان فایل های روی چند رایانه مختلف یا بین چند کاربر مختلف را از طریق اینترنت همگاه سازی (synchronization) کرد.
من دراپ باکس را دوست دارم: از یک سو همه فایل های من در دراپ باکسم است و از سوی دیگر این سرویس در همه گجت های من نصب است. بنابراین من می توانم به همه فایل هایم در همه گجت هایم دسترسی داشته باشم. یک تجربه ادراکی عالی!
با این حال در دراپ باکس می توان از موانع ادراکی بالقوه ای نیز سراغ گرفت و آن هم عبارت است از انرژی و تلاش شناختی مورد نیاز برای رسیدن به سادگی و شمول کارکرد نرم افزار.
دقت کنید: آیا دراپ باکس یک فولدر در رایانه شماست؟
آیا دراپ باک یک وب سایت ذخیره سازی در فضای ابر است؟
آیا دراپ باکس برنامه ای است که من باید بر رایانه خودم نصب کنم؟
در دراپ باکس چه وقت از فایل ها باید نسخه پشتیبان تهیه کرد؟ چگونه؟
 
فیس بوک
 فیس بوک کار خود را با یک «افزونگی ادراک» بسیار کم آغاز کرد.  
سایت فیس بوک در واقع نسخه دیجیتالی فیس بوک های کاغذی است که برای افزایش تعامل و ارتباط بین دانشجوها مورد استفاده قرار می گرفت.
یک سوال: از وقتی که مخاطبان فیس بوک تا این حد افزایش یافته است، «افزونگی ادراک» سایت افزایش پیدا کرده یا کم شده است؟
چه نوع موانع ادراکی – که قبلاً در فیس بوک وجود نداشت – اکنون به این سایت افزوده شده است؟
آیا این امر را می توان یک نگرانی برای فیس بوک تلقی کرد؟
 
چگونه محصولاتی ساده تولید کنیم؟
 
1. کاری کنید که مردم بیشتر کار کنند نه کمتر
کاربر را در وسط ماجرا قرار دهید. آنها را به فشردن یک دکمه اضافی یا پر کردن برخی فیلدها مجبور کنید.
بگذارید آنها به بخشی از اکوسیستم سرویس تبدیل شوند نه این که در کنار گود، فقط تماشاچی و شاهد ماجرا باشند. در این صورت آنها نسبت به موضوع حساس تر می شوند و دیدگاه شان نیز نسبت به کل قضیه بهبود می یابد.
 
خودکارسازی (Automation – اتوماسیون) فرایندی است عالی، اما لایه ای از پیچیدگی ادراک (Cognitive complexity) محسوب می گردد و باید با دقت فراوان به کار گرفته شود.
 
نمونه: Bump کاربران را به طور کاملاً فیزیکی در وسط گود قرار می دهد.
 
اگر چه ما راه های دیگری نیز برای ایجاد یک سولوشن مقیاس پذیر در اختیار داشته و داریم ولی معتقدیم که تعامل فیزیکی، یکی از بهترین روش ها برای فهماندن رویداد جاری به کاربر است.
 
2. از کاربران بازخوردهای لحظه ای بگیرید
اگر کاربران با شگفتی بگویند: «بسیار خوب، آیا این محصول کار کرد؟» در واقع شما شکست خورده اید. شما باید نظرات کاربرانی را که با محصول و یا سرویس شما کار می کنند، به صورت آنی دریافت کنید و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.
 
3. سرعت محصول خود را کند کنید
همه ما داستان های زیادی در مورد تلاش های بی وقفه گوگل برای بالا بردن سرعت ارائه نتایج جستجو در این سایت شنیده ایم ولی گاهی اوقات لازم است که به کاربران خود اجازه دهید آنچه را که کالا و سرویس شما برای آنها انجام می دهد را درک و لمس کنند. بعضاً این کار با کاستن از سرعت اجرای امور صورت می گیرد.
 
مطالعات انجام شده نشان می دهد که در سایت های جستجوگر مربوط به خدمات سفر، کاهش عمدی سرعت پاسخگویی سایت ها می تواند ارزش درک شده (Perceived Value) نزد کاربران را ارتقاء بخشد. در واقع افراد متوجه می شوند که این سرویس در تمام پایگاه های داده مختلف مربوط به سفر، در حال جستجوی مفاهیم مورد نظر آنهاست.  کاربران این موضوع را تحسین می کنند.
 
4. از گروه های خاص کمک بگیرید
نوجوانان و افراد بسیار پیر، معمولاً حساسیت بیشتری نسبت به «افزونگی ادراک» دارند، زیرا مغز این دو گروه سنی، به ایجاد یک جهش منطقی (logical leap) نسبت به محصولات - به هنگام نیاز - عادت نکرده است.
 
بر این اساس، پدربزرگ ها، مادربزرگ ها و کودکان، تشخیص دهنده های خوبی برای وجود یا فقدان «افزونگی ادراک» به شمار می روند. اگر شما به این گروه های سنی دسترسی ندارید، می توانید از افراد مست کمک بگیرید.
 
ما به هنگام ساخت Bump 3 تیمی از طراحان و مهندسین خود را به میخانه هایی در سان فرانسیسکو و پالو آلتو می فرستادیم و نحوه استفاده افراد از Bump را به دقت بررسی می کردیم و به دنبال آن، برای بهبود عملکرد سرویس، تغییراتی جزئی در آن اعمال می نمودیم.
 
5. از مصرف کنندگان نمونه کمک بگیرید
محصول تان را در اختیار افراد قرار دهید تا از آن استفاده کنند، سپس از آنها بخواهید که در مورد محصول و عملکرد آن، به شما توضیح دهند. شاید آنها تصور کنند که شما خودتان نمی دانید چه تولید کرده اید و لذا احتمالاً مشاعرتان را از دست داده اید!
 
این مهم نیست زیرا چیزهایی که شما از مصرف کنندگان نمونه کالای خود می شنوید می تواند بخشی از موانع ادراک را که شما از قلم انداخته اید، یاداوری کند.
 
یکی از شیوه هایی که ما برای رفع مشکلات و نواقص Bump مورد استفاده قرار دادیم این بود که در داخل برنامه، پرسش نامه ای تعبیه کرده بودیم که پس از تمام شدن کار افراد با این سرویس، ظاهر می شد.
 
این پرسش نامه که ما آن را در اختیار بخش کوچکی از کاربران برنامه قرار داده بودیم، این سوالات را مطرح می کرد: «Bump چه می کند؟» یا «شما چگونه از Bump استفاده می کنید؟». پاسخ هایی که دریافت کردیم، به ما در حذف آن دسته از موانع ادراکی که هنوز باقی مانده بود، کمک کرد.
 
سخن پایانی
سادگی ادراک هیچگاه به اندازه امروزه اهمیت نداشته است. موج جهانی استفاده از ابزار همراه، در پنج سال آینده به اوج خود خواهد رسید و جهان به احتمال زیاد شاهد سریع ترین نرخ تولید فناوری ها و تکنیک های مورد استفاده در این عرصه خواهد بود.
 
محصولات و سرویس هایی که برای انبوه مخاطبان این حوزه تولید می شود، از یک سو باید کاربران قدیمی دره سیلیکون را هدف قرار دهد و از سوی دیگر جوانان پرجنب و جوشی که سوار بر اسکوترهای موتوردار به ویگردی می پردازند را راضی نگه دارد.



:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

سایت تاک تیک همان طور که میدانید خلاصه به بازی های پیش بینی نمی شود و شما می توانید یک کازینو حرفه ای را هم در دسترس داشته باشید . این کازینو بازی های زیادی را از قبیل انفجار ، مونتی ، رولت ، پوکر ، بلک جک وچندین بازی دیگر را پوشش داده است . شما میتوانید تمام بازی های کازینویی را یک جا داشته باشید . بازی انفجار در سایت تاک تیک بسیار محبوب و شلوغ است.

ابتدا از همه می دانید که بازی انفجار امروزه جز بازی های محبوب می باشد و همه دیگر تا حدود زیادی با شرایط آن اشنا هستید . در این مورد جالبست بدانید که سایت شرط بندی تیک تاک برای این بازی خود یک الگوریتم آپدیت شده را به کار گرفته است که توانسته امروز برای شما علاقه مندان ضرایبی به مراتب بالاتر را تولید کند .

https://bazienfejar.com/4271367-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%aa-%da%af%d8%a7%d8%af-%d8%a8%d8%aa-%d9%86%db%8c%d9%84%db%8c-%d8%a7%d9%81%d8%b4%d8%a7%d8%b1-2.html

ای بی تی 90 انفجار

یکی از برترین مواردی که شما را مجاب به انتخاب این سایت می کند در واقع بازی انفجار abt90 میباشد . شما حتی اگر بازی انفجار و شرایط موجودش را آموخته باشید باز هم می توان در آموزش بازی انفجار ای بی تی 90 نکاتی جدید و فوق العاده را برای رسیدن به نتیجه های بهتر در دسترس داشته باشید . پس بدون توجه به هر فاکتوری فیلم آموزش مربوط به سایت ای بی تی 90 انفجار را مشاهده و بعد اقدام به شرط بندی کنید .

برای بازی انفجار ای بی تی 90 شما می توانید پیش روی خود شرایط واقعا فوق العاده را مشاهده کنید که خب مهم ترین آن ها همین الگوریتم استفاده شده است . در موارد کمی می توان شرایطی را پیدا کرد که سایت شرط بندی شرایطی را به وجود بیاورد که الگوریتم تعیین شده اش به مراتب ضریب های بالاتری را تولید کند . وجود این الگوریتم ضریب بالا برای بازی انفجار می تواند برگ برنده شما در انتخاب ای بی تی نود یا ای بی تی 90 انفجار باشد . البته شما موارد دیگری را هم از قبیل کاربران حرفه ای ، ترفند بازی انفجار ساشا سبحانی ، اپلیکیشن اختصاصی بازی انفجار ، واریز سود آنی ، درگاه بانکی و ..... را در دسترس دارید که هر کدام می توانند برای شما سود های بی نظیری را به همراه داشته باشند .

https://bazienfejar.com

 

سایت بازی انفجار تاینی بت

از انجایی که بازی جذاب انفجار یک بازی پر طرفدار و پر درآمد می باشد سایت تاینی بت این بازی را به عنوان اصلی ترین بازی خود معرفی کرده و این بدین معنی نیست که سایت پیش بینی تاینی بت بازی های دیگری ندارد . بلکه شما در این مورد با یک سایت کامل رو به رو هستید . از بازی های پیش بینی گرفته تا بازی های کازینو همه و حتی بازی مونتی هم در این سایت ارائه شده است که می توان از آن هم دیدن کنید . برنامه نویس این دو بازی یک نفر می باشد که خب این نوید را به شما میدهد که در آن بازی هم سود های خوبی برای شما وجو دارد . پس باید متوجه شده باشید که بازی انفجار تاینی بت را ازدست نباید بدهید .

 

https://bazienfejar.com/427-%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d8%a7%d9%be%d9%84%db%8c%da%a9%db%8c%d8%b4%d9%86-%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d9%86%d9%81%d8%ac%d8%a7%d8%b1.html



:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

بسیاری بر این باروند که وبلاگ نویسی کار ساده ای است . ولی واقعا اینگونه نیست و در اصل بسیار دشوار است .در هنگام ایجاد وبلاگ ، باید وبلاگی را ایجاد نمائید که با وبلاگ های دیگر متفاوت باشد ، حرفی جدید داشته باشید ، قالب و محتوای منحصر به فردی باید داشته باشید.در دنیای اینترنت ، هر کسی می خواهد حرفی برای گفتن داشته باشد ، بهترین راه برای این کار استفاده از وبلاگ ها می باشد .

 

زمانی که مخاطبان وارد وبلاگ شما می شود ، همواره به سراغ مطالب بروز و جذاب می گردند ، بنابراین شما هم باید بروز باشید . مهمترین هدف یک وبلاگ باید جذب مخاطبان باشد . شما در این مقاله یاد خواهید گرفت که چگونه کاربران خود را جذب نمائید .

آیا وبلاگ شما دارای محتوای با کیفیت پائین است؟

سعی کنید محتوایی که در سایت خود منتشر می کنید دارای نگارش درست و بدون غلط املائی باشد ، در این صورت مطمئن هستید که کاربران هدف محتوای شما را احساس می کنند و هچنین شما را به عنوان مرجعی قابل اعتماد قبول خواهند داشت . اما اگر شما در ارائه محتوای با کیفیت تجاربه خاصی ندارید ،

article_image_one_159.jpg

نکته های زیر را رعایت فرمائید:

  • در نوشتن و تحقیق و بررسی مهارت پیدا کنید : سعی کنید در نحوه نگارش متون تمرین کنید . هر کاری با تمرین آسان می شود ، سعی کنید کتاب های ادبی را مطالعه نمائید تا بیشتر با طریقه دستور زبان نوشتاری آشنا شوید . همچنین بحث دیگر در مورد محتوای با کیفیت ، محتوای می باشد که دارای بار علمی است . سعی کنید محتوایی که در سایت خود درج می کنید ، قابل اعتماد باشند.
  • از دیگران تجربه بگیرید : بسیاری از افراد با دیدن بعضی از وبلاگ ها ، قصد پیدا می کنند که خودشان هم یک وبلاگ راه اندازی نمایند . این کار ، کاری اشتباهی نیست! ، بلکه کار خوبیست! .شما می توانید با مشاهده دیگر وبلاگ ها برای خود تجربه کسب کنید و همچنین برای شروع وبلاگ نویسی ، سعی کنید بهترین سیستم وبلاگ نویسی را انتخاب نمائید مثلا :وردپرس .
  • نویسنده استخدام کنید : اگر شما زمان کافی برای درج محتوا یا ویرایش محتوای سایت خود ندارید می توانید نویسندگانی مجرب برای اینکار استخدام نمائید ، در اینصورت نویسنده استخدام شما می تواند به طور منظم سایت شما را بروزرسانی کند. اما راهی دیگر به غیر از استخدام نویسنده نیز می باشد و آن هم استفاده از پست مهمان می باشد . سعی کنید امکان پست مهمان را به سایت خود اضافه نمائید اینکار باعث جذابیت در بین کاربران می شود.

شاید شما از تبلیغات زیادی استفاده می کنید ؟

زمانی که یک کاربر وارد سایت شما می شود ، آنها از شما محتوای بروز و جذاب می خواهند و دوست ندارند به جای محتوای خوب ، تبلیغات زیادی را ببینند . در اینصورت آنها از سایت شما فرار خواهند کرد! ، این به این معنا نیست که اصلا در وبلاگ خود تبلیغ نکنید ، اتفاقا تبلیغ کار خوبیست ولی اینطور نباشد که تمام سایت خود را به تبلیغات اختصاص دهید . از تبلیغات به صورت هوشمندانه و منطقی استفاده نمائید.

رعایت این موارد می تواند ترافیک سایت شما را افزایش دهد . تنها هدف گوگل ، براورده کردن نیازهای کاربران است ، اگر کاربران به سایت شما جذب شوند .تنها حرفی که گوگل به آنها می زند این است : فرمانبردارم سرور!



:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر
تاریخ انتشار : شنبه 21 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

فونت در طراحی سایت یکی از مهمترین موضوعات در فرایند طراحی به حساب می آید. طراحان خبره و آنهایی که سالهاست دستی در آتش طراحی سایت دارند می دانند که جزییات طراحی گاهی آنقدر مهم می شود که کل فرایند طراحی را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از طراحان وب در مراحل مختلف طراحی خود تنظیمات تایپی وبسایت از قبیل سایز فونت ها، فاصله گذاری ها، رنگ و غیره را با دقت هر چه تمام تر مورد بررسی قرار می دهند تا تاثیر مثبت این بخش بر ذهن مخاطب را در آینده مشاهده کنند.

طراحان یک جمله بسیار معروف دارند با این مفهوم که فونت واسط بین طراح و کاربران نهایی سایت به حساب می آید. هدف نهایی هر فونت هم همین ارتباط موثر برقرار کردن با کاربران نهایی است تا بدین شکل طراح بتواند مدت زمان باقی ماندن هر شخص در وبسایت را افزایش دهد.

فونت در طراحی سایت

بیایید در خصوص طراحی فونت ها همین جا چند نکته بنیادی را با هم بررسی کنیم، اولین و مهمترین نکته در طراحی فونت این است که فونت های مشا باید خوانا و واضح باشند تا خواننده متن وبسایت شما برای درک مطلب شما دچار مشکل نشود. بنابراین همزمان که به زیبایی و جذابیت فونت طراحی شده فکر می کنید فاکتور خوانا بودن را نیز در نظر داشته باشید.

 

اگر با خواندن این متن به دنبال این هستید که من به شما فونتی خاص را پیشنهاد کنم کاملا در اشتباه هستید. در سال های گذشته فونت های زیادی به طراحان معرفی شده اند و برخی بسیار موفق عمل کردند و برخی نیز کاملا از صحنه محو شدند. اما یادتان باشد که برای هر وبسایتی ممکن است یک فونت خاص با شرایط خاص فرمی آن فونت مناسب به نظر برسد. بنابراین یک فونت خاص که شاه کلید طراحی شما باشد در دنیا وجود ندارد و چنین فونتی هم بوجود نخواهد آمد. طراحی وبسایت دنیای فوران کردن خلاقیت هاست و شما باید با خلاقیت خود در جزییات ورود کنید.

زیبایی فونت ها

زیبایی فونت ها و اصرار به طراحی یک فونت جدید اصل بنیادین طراحی فونت است. به طور کلی طراحی فونت با توجه به نوع طراحی و سلیقه صاحب سایت و حتی موضوع وب سایت ها انتخاب می شوند، این کار به این دلیل انجام می شود که طراحی منحصر به فرد یک وبسایت به دلیل فونت های نا مانوس ظرفیت های خود را از دست ندهند. بنابراین سعی کنید که همزمان که به زیبایی فونتها توجه می کنید، یک فونت خوانا انتخاب کنید که کاربران برای خواندن متون سایت با مشکل روبرو نشوند. این تجربه خود من در فرایند های طراحی وبسایت بوده است؛ فونت ها را به شکلی طراحی کنید که زیبایی، خوانایی و انعطاف بصری مناسبی در مطالب ایجاد کنند.

عوامل موثر برانتخاب فونت ایده آل

لحن متن شما وابستگی بسیار زیادی به انتخاب نوع فونت شما دارد. طراحان وبسایت روایت کننده داستان وبسایت هستند، شما با انتخاب رنگ پس زمینه وبسایت، فرم و اشکالی که در سایت قرار گرفته اند و همچنین فونت و دیگر اجزای وبسایت یک داستان برای مخاطب روایت می کنید. برای مثال محتوایی که شما روایت می کنید، می تواند طنزآمیز، تجاری، کودکانه، جدی، آموزشی یا …. باشد. بنابراین شما باید رنگ ها، فرم ها و فونت سایت را به شکلی در کنار هم قرار دهید که مخاطب شما در یک نگاه به بنیان وجودی محتوای سایت پی ببرد.

 

هزینه های خرید فونت

بعد از آنکه شما با اصول طراحی چند فونت را برای وبسایت خود انتخاب کردید با معضل اصلی پرداخت هزینه ها روبرو می شوید. در دنیای امروز ما هر چیزی بهایی دارد و بدون پرداخت هزینه های آن امکان استفاده ازآن چیز وجود نخواهد داشت. فونت ها نیز به همین شکل هستند. برخی از فونتها رایگان و برخی هزینه های زیادی را به شما تحمیل می کنند.

– پرکاربرد ترین فونت های فارسی وب سایت

Tahoma

  • Yekan – B Yekan
  • Nazanin – B Nazanin
  • Roya – B Roya
  • Mitra

بزرگ و کوچک بودن فونت ها

خب به مرحله آخر انتخاب فونت در طراحی سایت رسیدیم. فرض می کنیم که شما با اوج خلاقیت طراحانه خود یک فونت بسیار مناسب برای وبسایتتان طراحی کرده اید و یا با صرف هزینه هایی یک فونت منحصر به فرد برای این وبسایت خریداری کرده اید. در مرحله آخر شما باید اندازه فونت ها را برای استفاده در وبسایتتان انتخاب کنید. این خلیل مهم است که فونت شما نه آنقدر بزرگ باشد که چشم کاربران را بزند و نه آنقدر کوچک باشد که برای مطالعه کاربر مجبور به زوم کردن بر روی مطلب بشود. بر اساس یک اصل همگانی دقت کنید که فونتها در تیترها باید بزرگ باشند و در مطالب عمومی این ابعاد کاهش پیدا می کند.

نکته پایانی در خصوص اندازه های فونت این است که حجم متن را در نظر بگیرید چرا که نوع فونت شما باید به شکلی باشد که در خواننده مطالب خستگی ایجاد نکند. به هر ترتیب هدف نهایی شما باید این باشد که به هر شکلی افراد را به مطالعه محتوای وبسایت ترغیب کنید.

فهرست بهترین فونت ها در طراحی سایت

برای انتخاب فونت در طراحی سایت، منابع زیادی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. برخی از این وب سایت ها عبارتند از : Font Squirrel ، فونت وب گوگل (Google Web Fonts) و نرم افزار فونت وب Adobe Edge.

اما مشکل اصلی این است که بسیاری از این منابع فونت های ایرانی را ندارند اما شما به عنوان یک طراح وبسایت می توانید از این منابع برای الهام گرفتن در طراحی یک فونت جدید استفاده کنید.

  • فونت مونتسرات (Montserrat) : فونت مونتسرات از تایپوگرافی شهری منطقه Buenos Aires الهام گرفته شده است.
  •  Abril Fatface : یک فونت عالی در طراحی سایت برای جالب نمودن سرفصل ها است.
  •  Playfair Display : مناسب برای سرفصل های و فضاهای کم
  • GT Walsheim: GT Walsheim یک فونت مناسب برای طراحی وبلاگ است.
  • فونت Merriweather: یک انتخاب خوب برای خواندن طولانی در صفحه نمایش.
  •  Josefin Sans : Josefin الهام گرفته از سبک طراحی سوئدی است.
  •  Gravitas One: این فونت وب سایت برای هدر ها و تب ها ایده آل است.
  •  Jura: این فونت در چهار وزن متفاوت وجود دارد، بنابراین می توان از آن در بخش های مختلف طراحی سایت استفاده کرد.
  • League Gothic: این فونت نیز یکی از فونت های ستاره ای در طراحی سایت است.
  •  Fjord: یک فونت مناسب برای محتوا در طراحی سایت است.
  •  Amaranth: این فونت در بخش های مختلف طراحی سایت کاربرد دارد.
  •  Poly: این فونت وب رایگان در اصل برای زبان Wayuunaiki طراحی شده است.
  •  Gentium Basic: این فونت وب برای طراحی سایت چندزبانه کاربردی است. زیرا به صورت چندزبانه طراحی شده است.
  •  Open Sans: این وب فونت رایگان، مرتب و بهینه سازی شده برای وب و تلفن همراه است.
  •  Ledger Regular: این فونت مورد استاده در طراحی سایت دارای خوانایی عالی حتی بر روی صفحه نمایش با وضوح پایین است.
  •  Signika: وب فونت رایگان Signika با وضوح در ذهن طراحی شده است.
  •  Josefin Slab: ارتفاع حروف کوچک این فونت، نصف ارتفاع حروف بزرگ آن است.
  •  Forum: این وب فونت رایگان به ویژه برای سرفصل ها بسیار موثر است.
  •  Tikal Sans: این فونت مناسب برای طراحی سایت، نام خود را از شهر اصلی ماهایا گرفته است.
  •  Arvo: یک فونت وب بسیار عالی است.

 



:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

 

این روزها طراحی فروشگاه اینترنتی در زمینه های مختلف بسیار رواج پیدا کرده است و قطعا یکی از اصلی ترین دلایل طراحی فروشگاه اینترنتی افزایش فروش است. اما چگونه میتوان بازدید سایت را افزایش داد و مخاطبان را به مشتری تبدیل کرد ؟

نکته قابل توجه این است که مخاطبان برای اولین بار فقط به قصد مقایسه کالاها و برندها به جستجو می پردازند و ممکن است وارد سایت شما بشوند،در این مرحله طراحی سایت کاربرپسند و داشتن خدمات ویژه باعث جذب مخاطب میشود و در مراحل بعدی وی را به مشتری سایت شما تبدیل میکند. مطالعات نشان داده است که مخاطبان 9 ثانیه برای مطالعه ویژگی های برند و کالای شما زمان صرف خواهند کرد و 8 ثانیه از این 9 ثانیه صرف مشاهده ویژگی های بصری سایت شما می شود. از طرفی مطالعات نشان میدهد که 75 درصد از مخاطبان براساس طراحی سایت شما، برند شما را قضاوت خواهند کرد. در نتیجه شما با داشتن فروشگاه اینترنتی با طراحی مناسب به سادگی میتوانید مشتریان وفادار جذب کنید . در ادامه 10 گلچین طراحی سایت برای جذب مشتری را برایتان گردآوری کرده ایم، با ما همراه باشید.

1- رنگ
تغییر رنگ دکمه های Call-to-Action, CTA از سبز به قرمز می تواند به افزایش فروش سایت شما کمک کند. گزارش ها حاکی از 21 درصد افزایش فروش در نتیجه این تغییر رنگ است. در جای دیگر گزارش هایی از افزایش 6.3% میزان فروش با تغییر رنگ دکمه های CTA از سبز به زرد ارائه شده است. جالب است که بدانید رنگ قرمز و سبز برای افراد کور رنگ به سختی قابل تمایز می باشند. در هنگام انتخاب رنگ این موارد را نیز به خاطر داشته باشید: خانم ها به رنگ های آبی، بنفش، سبز، و مردان به رنگ های آبی، سبز و سیاه تمایل بیشتری نشان می دهند. رنگ های نارنجی و قهوه ای هم کمترین توجه را به خود جذب می کند.

2- ویدئوها
تولید ویدئو ها می تواند به افزایش فروش منجر شود. میزان افزایش فروش در سایت های مختلف متفاوت است ولی گزارش هایی از 144 درصد افزایش فروش در تجارت های B2B وجود دارد. توجه داشته باشید که ویدئو ها نیز مانند محتوای متنی باید جذاب و کاربر پسند باشد تا به تواند تاثیر مد نظر را بر مخاطب داشته باشد. با توجه به اینکه کاربران ایرانی اغلب از موبایل به تماشای وب می پردازند کد های ویدئو را با HTML5 که توسط گوشی های اندرویدی، IOS و ویندوزی قابل اجرا است درج کنید و حجم ویدئو را برای کاربران مشخص کنید.


 

3- سادگی استفاده
UX یا تجربه کاربری بسیار اهمیت دارد. کاربران باید بتوانند براحتی مطالب دلخواه خود را در سایت شما بیابند. منوی اصلی سایت باید براحتی قابل استفاده باشد. یک جستجوی حرفه ای داخلی می تواند به بهبود تجربه کاربری سایت کمک کند.

4- ایجاد مزیت رقابتی UVP
unique value proposition- UVP چیست؟ مزیت رقابتی یا UVP عبارت است از دلیلی که کاربران باید از بین تمام رقبا شما را انتخاب کنند. توجه داشته باشید که فروشگاه موفق فروشگاهی است که بتواند مشتری خود را نگه دارد. بنابراین کیفیت بالای کالا، تعهد در زمان تحول کالا، خدمات پس از فروش متعهدانه، در افزایش فروش شما موثر خواهد بود.

نکته: شما در طراح کسب و کار باید مزیت رقابتی خود را بنویسید. اینکار به سرمایه گذاران شما کمک می کند که به کسب و کار شما راحت تر اعتماد کنند.

5- نماد های اعتماد
ای نماد Enamad و سایر نماد های اعتماد الکترونیکی در صفحه اول سایت به مخاطبان شما کمک می کند که راحتتر به شما اعتماد کنند و از سایت شما خرید کنند. در کشور های خارجی برخی سایت ها بعنوان واسطه عمل می کنند و وجه پرداختی را نزد خود نگه داشته تا زمانی که شما کیفیت کالای دریافتی را تائید کنید و سپس این وجه به سایت مدنظر پرداخت می شود. در ایران شرکت های واسطه مسئولیت کمتری می پذیرند. یکی از بهترین شرکت ها در این زمینه در حال حاظر زرین پال است که بسیاری از سایت ها برای پرداخت آنلاین از خدمات آن استفاده می کنند.


 

6- خدمات رایگان
هنگامی که می خواهید در سایت خود خدمات رایگان ارائه دهید باید واژه رایگان را کاملاً واضح بیان کنید. یکی از دلایلی که مخاطبان سایت شما به خریدار تبدیل نمی شوند روشن نبودن خدمات شما است. شما باید خدمات خود را بطور واضح و مشخص بیان کنید و مشکلاتی که می توانید از مخاطبان خود برطرف کنید را تبلیغ نمایید.

7- فرم های کوتاه
هنگام ثبت نام از مخاطبان اطلاعاتی مانند شهر، استان، نام خانوادگی و یا سوالاتی مانند این ها را نپرسید. به جای آن اجازه دهید کاربان با کمک آدرس ایمیل و یک کد کپچا در سایت شما ثبت نام کنند. اگر کاربران سایت به مخاطب دائمی تبدیل شدند می توانید با ترفندهای آنها را به ثبت اطلاعات بیشتر در سایت ترغیب کنید.

8- گفتگوی آنلاین
وجود گزینه گفتگوی آنلاین حتی اگر کاربران از آن استفاده نکنند به افزایش اعتماد کاربران به سایت منجر خواهد شد. بسیاری از کاربران ترجیح می دهد که بجای تماس تلفنی با شما گفتگوی آنلاین داشته باشند.

9- سرتیترها
سرتیتر ها باید بیان کننده موضوع اصلی صفحات شما باشند، شما باید مخاطب بلقوه خود را با سرتیترها به سایت خود جذب کنید. راه حل های خود را بصورت سرتیتر در سایت درج کنید.

10- فضاهای تهی
عناصر وب سایت باید فاصله منطقی از هم داشته باشند در غیر این صورت سایت شما بیش از حد شلوغ به نظر می رسد. یکی از مواردی که بسیار با آن مواجه خواهید شد استفاده از masonry.js و عدم به کارگیری پدینگ در آن است.

  1. سئو سایت
  2. طراحی وب سایت
  3. طراحی سایت شرکتی
  4. طراحی سایت فروشگاهی
  5. طراحی سایت تهران
  6. طراحی سایت
  7. طراحی وب سایت
  8. طراحی سایت شرکتی
  9. طراحی سایت فروشگاهی
  10. طراحی سایت تهران

 



:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

بنر تبلیغاتی یکی از راههای تبلیغات در سایت های پرترافیک برای بیشتر دیده شدن وبسایت شماست. برای مثال ممکن است شما در سایت های خبرگزاری یا وبسایت های معروف حوزه کسب و کار خود اقدام به تبلیغات بنری کنید و در نتیجه رعایت یکسری نکات برای بیشتر دیده شدن در این روش تبلیغاتی می تواند برای شما مفید باشد. در این مقاله نکاتی ساده درباره طراحی بنر های تبلیغاتی برای شما بیان می کنم.

 

بنرها را مناسب سایت میزبان طراحی کنید

بعد از پیدا کردن یک وبسایت مناسب با فعالیت خود باید یک بنر متناسب با موضوع مورد تبلیغ طراحی کنید. این طراحی از یک طرف باید به بهترین شکل ممکن خدمات شرکت شما و یا محصول مورد نظرتان را به مشتری معرفی کند و از طرف دیگر باید سلایق و علاقه مخاطبان اصلی تبلیغات را در نظر گرفته و بر اساس معیارهای آنها بنر را طراحی کنید.

از سوی دیگر این طراحی باید با طراحی سایت میزبان نیز همخوانی داشته باشد. به طور کلی گفته می شود که بنر ها باید به شکلی طراحی شود که مخاطب تصور کند بنر مورد نظر جزیی از وبسایت میزبان است و به این طریق مقاومت کاربران نهایی برای کلیک بر روی بنر کاهش پیدا می کند.

استفاده ازتصاویر متحرک در بنرها

استفاده از انیمیشن های متحرک می تواند شانس شما را برای کلیک بیشتر کند. اما یادتان باشد از رنگ ها یا بنرهایی که با سرعت زیادی تغییر می کنند استفاده نکنید. چنین بنرهایی مخاطب را عصبانی می کند و ممکن است کل صفحه را هم ببندد. می توانید قسمتی از بنری که طراحی می کنید را به صورت متحرک تعریف کنید. به یاد داشته باشید که بنر شما نشان دهنده شخصیت وبسایت شما است در نتیجه با وسواس این کار را انجام دهید.

از یک گرافیست حرفه ای کمک بگیرید

همانطور که گفتیم طرح های گرافیکی در بنرها احتمال کلیک را بیشتر می کند. بنابراین برای طراحی نیازمند یک طراح گرافیست حرفه ای خواهید بود. شرکت های بسیاری هستند که در زمینه طراحی فعال هستند و شما با یک سرچ ساده می توانید بهترین شرکت ها را در محدوده فعالیت خود پیدا کنید. همچنین می توانید در صورت نیاز زیاد شرکت به طراحی های پی در پی یک گرافیست را به صورت دائم یا پاره وقت استخدام کنید. مطمئن باشید که درآمد شما از یک بنر حرفه ای به حدی خواهد بود که هزینه پرداختی شما را به راحتی پوشش می دهد.

بنری مختصر و وسوسه انگیز طراحی کنید

چندین نسخه بنر تبلیغاتی بسازید و آماده داشته باشید. بنر های تبلیغاتی که ریزه کاری های گرافیکی با ظرافت در آنها لحاظ شده است، بیشترین درصد بازدهی را دارند.

بنرهایی که ریزه کاری های گرافیکی با ظرافت در درون آنها طراحی شده است بیشترین بازدهی را برای شما به ارمغان می آورد.

بر اساس آمار بر روی بنرهای با جزییات گرافیکی ۷ تا ده درصد کلیک بیشتری انجام می شود. سعی کنید چندین بنر مختلف طراحی کنید تا دستتان برای انتخاب نهایی باز باشد. یکی از راهکارهای دیگر هم این است که در فواصل ۷۲ ساعته از بنر های با طراحی جدید استفاده کنید. این موضوع شانس شما را برای بیشتر دیده شدن افزایش می دهد. از سوی دیگر این کار به شما یک شناخت نسبی از عکس العمل مخاطب نسبت به هر طرح را نشان می دهد که در طراحی های بعدی می توانید از آن استفاده کنید.

حجم گرافیک بنر را متعادل کنید

با توجه به سرعت اینترنت بنر را با حجمی مناسب طراحی کنید. در کشور ما که معضل سرعت اینترنت وجود دارد بهتر است بنرهای با حجم کم را در نظر بگیرید که زمان لود شدن آن پایین باشد. معمولا حجم بین ۱۵ تا ۲۰ کیلو بایت برای شرایط امروز توصیه می شود. البته این حجم برای بنرهای تبلیغاتی با انیمیشن متحرک قاعدتا تا سه برابر هم می توان افزایش یابد.

کارایی بنر تبلیغاتی خود را ارزیابی کنید

به صورت میانگین و بر اساس آنالیز آمار ترافیک وبسایت مرجع و بنرهای تبلیغاتی آنها، حدود نیم درصد از بازدیدکنندگان یک وب سایت بر روی بنرهای تبلیغاتی کیلیک می کنند. بنابراین اگر با یک طراحی حرفه ای شما این رقم را به دو یا سه درصد برسانید کاری فوق العاده کرده اید. اما دست یافتن به چنین موضوعی کمی سخت است و در نتیجه شما باید با آزمون و خطا پیش بروید.

پیشنهاد من این است که اگر بعد از سه روز بنر شما بازدهی مناسبی نداشت یک بنر تبلیغاتی جدید طراحی کنید. این کار را تا ۳ مرحله در بازه های زمانی مختلف تکرار کنید تا به یک جمع بندی از بهترین طراحی برسید.

 



:: بازدید از این مطلب : 196
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 تير 1399 | نظرات ()