نوشته شده توسط : جعفر

Iris دوربین مداربسته چیست ؟

Iris دوربین مداربسته یکی از مهمترین اجزای دوربین است. مکانیزم آیریس در دوربین همانند باز و بسته شدن عنبیه چشم انسان است تا میزان نور دریافتی را مطابق شدت منبع نور تنظیم نماید. دلیل نام گذاری آیریس را نیز می توان عملکرد مشابه آن به عنبیه چشم انسان دانست. عنبیه چشم نقش کنترل کننده میزان نور ورودی را دارد. به این ترتیب که در شرایط کم نور با تغییر در ساختار خود سعی دارد نور بیشتری را دریافت کند. در مواقع نور زیاد نیز این تغییر به صورت عکس رخ می دهد تا از ورود نور اضافی به چشم جلوگیری کند. در ادامه به معرفی انواع آیریس و مکانیزم هر یک می پردازیم.

 
 

آیریس چگونه کار می کند

همان طور که در بالا اشاره شد آیریس نقش عنبیه چشم را در دوربین مداربسته ایفا می کند. اگر آیریس دهانه و دریچه بزرگتری ایجاد کند، نور بیشتری می تواند از آن عبور کند. دریچه کوچک Iris اجازه عبور نور کمتر را می دهد. نوری که از آیریس عبور می کند به سنسور تصویر برخورد می کند. سپس آن نور به عنوان impulse های الکتریکی که فیلم را ایجاد می کند، ثبت می شود. ورود نور بیش از اندازه موجب خرابی تصویر و گاهاً سیاه شدن آن می شود. آیریس دوربین مداربسته براساس نوع تنظیمات دریافت نور انواع مختلفی دارد.

 
 
 

انواع آیریس (Iris):

  • آیریس ثابت ( Fixed Iris)
  • آیریس دستی ( Manual Iris)
  • آیریس اتوماتیک ( Auto Iris)
  • P-Iris
 
 
 

آیریس ثابت

در آیریس ثابت، شدت نور وارد شده به دوربین و چیپست همیشه ثابت خواهد بود. این به این معناست که آیریس ثابت، تغییری بر روی میزان نور ورودی به دوربین انجام نمی دهد. در واقع میزان نور برای دوربین قابل تنظیم نیست و تنظیمات آن توسط کارخانه سازنده صورت می گیرد. ضمن اینکه اغلب بخاطر سرعت پایین F-Stop، همیشه باز است. این نوع آیریس معمولاً در دوربین های کوچک مثل مینی دام ها استفاده می شود.

می توان گفت دوربین مداربسته با Iris ثابت گزینه مناسبی برای منزل است. به طور کلی تر از این دوربین ها بیشتر برای موقعیت هایی استفاده می شود که شدت نور ثابتی در طول شبانه روز دارند. به عنوان مثال محیط داخلی تجاری، مسکونی، ادارات که همواره شدت نور در آنها ثابت است.

 

رابطه بین روزنه، F-Stop  و عمق میدان

  • F-Stop زیاد = عمق میدان زیاد = نور کمتری لازم
  • F-Stop کم = عمق میدان کم = نور بیشتری لازم
 
 
 

آیریس دستی

در آیریس دستی امکان تنظیم دریچه آیریس آن هم به صورت دستی وجود دارد. بنابراین کاربر می تواند به صورت دستی هنگام نصب با توجه به شدت نور محیط دریچه آیریس لنز دوربین را تنظیم کند. در نتیجه این عمل کیفیت تصویر دوربین مناسب خواهد شد. این تنظیم در زمان نصب انجام می شود به این دلیل که دسترسی به دوربین ممکن است بعد از آن دشوار باشد.

اما چنانچه شدت نور در طول شبانه روز تغییر کند، کیفیت تصویر کم می شود. بنابراین لازم است Iris با هر بار تغییر شدت نور در محیط تنظیم شود. از سوی دیگر تنظیمات پیاپی آیریس دوربین باعث کاهش عمر مفید دوربین مداربسته نیز خواهد شد. زیرا دوربین مداربسته با تنظیمات مکرر دچار اختلال می شود.

 
 
 

آیریس اتوماتیک

در این مدل از آیریس که بر روی لنز قرار دارد امکان تنظیم نور به صورت اتوماتیک وجود دارد. این Iris دوربین مداربسته دارای موتور است و باز و بسته شدن به طور خودکار را ممکن می سازد. به این ترتیب دریچه آیریس با تغییر شدت نور به صورت خودکار باز و بسته می شود تا میزان شدت نور ورودی را کنترل کند. به این ترتیب کیفیت تصویر در آیریس اتوماتیک بسیار بهتر از حالت های قبلی است. به دلیل استفاده این نوع آیریس از فناوری پیشرفته تر نسبت به آیریس های دستی و ثابت اغلب گران تر هستند.

این نوع Iris در دوربین مداربسته برای مکان های بیرونی مناسب تر هستند. زیرا با تغییرات نور محیط در طی شبانه روز به طور خودکار تنظیم می شود. آیریس اتوماتیک دارای یک نقطه ضعف است. این هم آن است که وقتی دریچه دوربین مداربسته بیش از حد باز یا بسته می شود؛ امکان دارد زاویه دید و فوکوس دوربین به صورت جزئی تغییر کند.

 
 
 

Auto Iris (DC و Video)

دو نوع لنز آیریس خودکار وجود دارد: آیریس DC و آیریس video. هر دو دارای یک دریچه با قابلیت تنظیم خودکار که در تغییرات سطوح نور عمل می کند، هستند. هر دو از سیگنال آنالوگ برای کنترل دریچه آیریس استفاده می کند. تفاوت این دو درجاییست که مدار تبدیل سیگنال آنالوگ به سیگنال های کنترل موتور، در آن قرار دارد. در DV-Iris مدار در داخل دوربین قرار دارد، در حالی که در video-Iris داخل لنز است.

 
 
 

P-Iris

P-Iris مدل پیشرفته تری از آیریس های خودکار است. حرف P در کنار نام Iris مخفف Precise به معنی دقیق است. کنترل دریچه آیریس در این نوع با توجه به شدت نور محیط و توسط یک موتور الکتریکی بسیار دقیق انجام می شود. بنابراین معایبی که در آیریس اتوماتیک وجود دارد در پی آیریس وجود نخواهد داشت.

iris دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته ای که مجهز به این نوع آیریس هستند قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل ها دارند. دوربین های مداربسته مجهز به P-Iris برای محیط هایی که نور دائماً در حال تغییر است، مناسب ترند. با توجه به گران قیمت بودن آنها بهتر است از این دوربین ها فقط برای موقعیت های حساس استفاده شود.

 

انتخاب آیریس دوربین مداربسته براساس کاربری

حال که با عملکرد انواع آیریس در دوربین مداربسته آشنا شدید، نوع کاربری هریک را توضیح می دهیم تا متناسب با نیازتان خرید کنید:

  • اگر قصد دارید دوربین مداربسته را در یک محیط اداری نصب کنید و تنها ساعات اداری را نظارت داشته باشید، آیریس دستی و ثابت مناسب تر می باشد. لذا هم کیفیت تصویر مناسبی دارد و نیاز شما را مرتفع می کند و هم نسبت به سایر مدل ها ارزان تر می باشد.
  • اگر قصد دوربین مداربسته در محیط های بیرونی و یا پارکینگ را دارید بهتر است از آیریس اتوماتیک استفاده کنید. با توجه به تغییر شدت نور در این محیط ها آیریس خودکار بهتر جواب خواهد داد.
  • در صورتی که موقعیت های بسیار حساسی دارنید مثل صندوق مغازه یا فروشگاه، طلا فروشی ها، بانک ها و دیگر مراکز حساس و مهم حتما از پی آیریس استفاده کنید. در این مدل تصاویر دوربین دارای کیفیت بسیار خوبی می باشد و جزئیات به خوبی در آن مشخص است.

 

  1. سیستم امنیتی     محصولات خانه هوشمند    اسمارت سکیوریتی    شهر هوشمند ایران

 

آشنایی با AWB و اهمیت تعادل نور سفید در دوربین مداربسته

یکی از عواملی که در تصاویر ارائه شده توسط دوربین های مداربسته اهمیت ویژه ای دارد توانایی و نحوه ارائه رنگ ها و کیفیت آنهاست. هرچه رنگ ها زنده تر و واقعی تر به نظر برسند نشان دهنده کیفیت بالای دوربین شماست. در این راستا تولیدکنندگان دوربین های مداربسته دست به ابداع فناوری هایی برای تنظیم نور سفید در تصاویر زده اند که AWB یکی از آنهاست و در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

همانطور که می دانیم چشم انسان دارای قابلیت های شگفت انگیزی است. برای مثال می تواند در حضور منابع نوری مختلف به خوبی با محیط تطابق پیدا کرده و عمل تجزیه و تفکیک نور سفید را انجام دهد که نتیجه آن تولید رنگ هایی زنده و طبیعی است.

تا پیش از این قابلیتی در> دوربین های مداربسته وجود نداشت که قادر به تجزیه مناسب نور سفید و ارائه تصاویر با کیفیت رنگ بالا باشد و دوربین های مداربسته اغلب در تجزیه و تفکیک نور سفید دچار مشکل می شدند و حتی بعضا تصاویری با زمینه رنگی سبز، نارنجی و آبی ارائه می دادند. به خصوص اگر تصویر تحت تاثیر یک رنگ غالب بوده باشد و یا اینکه هیچگونه نور سفیدی با منبع طبیعی وجود نداشته باشد. بنابراین با الگو قرار دادن این قابلیت در چشم انسان قابلیتی با نام AWB ابداع گردید.

AWB در دوربین مدار بسته چیست؟

فناوری (AWB (Automatic White Balance برای ایجاد تعادل در رنگ سفید در دوربین های مدار بسته است که منجر به تفکیک پذیری صحیح نور سفید و در نتیجه بوجود آمدن رنگ های واضح و با کیفیت در تصاویر می گردد. با استفاده از این فناوری دوربین می تواند بالانس رنگ سفید را در حضور منابع نوری مختلف به خوبی تنظیم نموده و تصاویری عاری از رنگ های غیر طبیعی و ناموزون ارائه دهد.

شاید قابلیت AWB با نام تعادل اتوماتیک رنگ سفید نیز به گوشتان بخورد. لازم به ذکر است که امروزه این قابلیت در اکثر دوربین های مداربسته وجود دارد و به وسیله آن دوربین می تواند نور موجود در تصویر را پردازش نموده و بهترین تعادل رنگ سفید را در تصاویر ایجاد کند.

ATW و تفاوت آن با AWB

تکنولوژی جدیدتری با نام (ATW (Auto Tracking White Balance در دوربین های مدار بسته جایگزین AWB شده است. در این قابلیت برای دستیابی به تعادل رنگ سفید در تصاویر از یک الگوریتم از پیش تعیین شده استفاده می گردد. در این حالت حتی در صورت عدم وجود منبع نور سفید در محیط دوربین قادر به تنظیم و نمایش صحیح رنگ ها با استفاده از آن الگوریتم است. دوربین هایی با این قابلیت می توانند حتی در شرایط نوری نامساعد طرحی یکنواخت و با کیفیت از رنگ ها در تصویر ارائه دهند.

 

https://tiamcctv.com/product/td-9443e3d-az-pe-ar5/

7.9

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2h45fwd-izs/

2.7

https://tiamcctv.com/product/دوربین-مداربسته-توربو-اچ-دی-دام-هایک-و-2/

3.2

https://tiamcctv.com/10-new-technologies-in-cctv/

15.5

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd1753g0-i/

11.9

https://tiamcctv.com/product/پکیج-اقتصادی-هایک-ویژن-کوچک-hikpach-eco-small/

16.7

https://tiamcctv.com/product/ds-2ce56d0t-irmm/

21.3

https://tiamcctv.com/معرفی-دوربین-مداربسته-استارلایت-starlight/

14.7

https://tiamcctv.com/price-list/

18.1

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd1743g0-i/

20.3

https://tiamcctv.com/product-category/package-hikvision/

60.2

 



:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

تست هارد دوربین مداربسته

هارد دوربین مداربسته یکی از مهمترین قسمت های سیستم نظارتی جهت ذخیره اطلاعات است. لذا در برخی موارد ممکن است به دلایلی تصاویر دوربین مداربسته ضبط نشود. لذا اولین گام جهت رفع مشکل ضبط نشدن تصاویر تست هارد دوربین مداربسته است. لذا در ادامه به شما یاد می دهیم از کجا بفهمیم که هارد دوربین مداربسته سالم است.

 
 

علائم سوختن هارد دوربین مدار بسته

  • هیچگونه تصویری دیده نمی شود و سیستم نمی تواند هارد مورد نظر را شناسایی کند.
  • محتویات هارد بالا نمی آید
  • وجود برخی پیغام ها بر روی صفحه دوربین
  • روشن نشدن دوربین
 
 
 

مراحل تست هارد دوربین مداربسته به صورت دستی

در ابتدا باید وارد منوی دستگاه DVR شده و سپس وارد قسمت Maintenance شوید.

در قسمت  Maintenance زیر منوی  Detect HDD را انتخاب کنید.

سپس گزینه Bad Sector Detection را انتخاب نمایید.

پس از آن در بخش Key Area Detection گزینه Full Detection را فعال نمایید و بر روی گزینه Detect  کلیک نمایید تا وضعیت سکتورهای هارددیسک مشخص شود.

اگر هارد دوربین مداربسته دارای مشکل باشد در بخش بررسی رنگ قرمز نشان داده می شود، در غیر این صورت سبز است و هارد مشکلی ندارد.

 
 
 

نکات بررسی وضعیت هارددیسک دوربین

توجه داشته باشید که مراحل بررسی هارد با توجه به ظرفیت آن زمانبر می باشد. بنابراین باید صبور باشید تا تمامی مراحل تا انتها پیش رود.

در قسمت status می توانید روند پیشرفت بررسی را مشاهده نمایید. بعد از اتمام مراحل این گزینه به حالت complete در می آید. در این لحظه است که شما از طریق رنگ نمایش داده شده می توانید پی ببرید که هارد سالم است یا خیر.

 
 
 

دلایل صدای ناهنجار هارد دوربین

  • خرابی برد هارددیسک
  • ضربه خوردن هارد یا افتادن از ارتفاع: از آنجا که هارد ها قابل حمل و نقل هستند ممکن است گاها دچار ضربه فیزیکی شوند که بسیار برای هارد خطرناک است و ممکن است باعث بروز صدا در آن شود.
  • نوسانات برق: زمانی که برق دچار نوسان می شود هد هارد توقف می کند و دوباره شروع به حرکت می کند. تکرار شدن این مساله باعث می شود به مرور زمان هد هارد دچار مشکل شود و صدای ریزی را ایجاد کند. همچنین نوسان برق ممکن است باعث شود برد هارد بسوزد. بنابراین توصیه می شود نوسان برق را از طریق یک رابط استاندارد کنترل نمایید.
 
 
 

رفع مشکل عدم تشخیص هارد توسط DVR

1-دستگاه دی وی آر را خاموش کنید و آن را باز کنید. اتصال سکوت و منبع تغذیه هارد را بررسی کنید تا مطمئن شوید وصل است.

2-در صورتی که هارد و منبع تغذیه متصل هستند، سوکت هارد را جدا کنید و هارد را از دستگاه خارج نمایید.

3-دستگاه dvr را روشن نمایید و گزینه ریست فکتوری را بزنید تا دستگاه ریست شود.

4-در مرحله بعدی دستگاه را خاموش کنید و هارد را به دستگاه وصل کنید.

5-در مرحله آخر دستگاه را روشن کنید و به بخش تنظیمات دی وی آر بروید و بررسی کنید که دستگاه هارد را تشخیص می دهد یا خیر.

در صورتی که دستگاه dvr همچنین هارد را تشخیص نداد، آداپتور با جریان بالاتر استفاده کنید. اگر باز هم همچنین مشکل دارید این احتمال وجود دارد که هارددیسک شما سوخته باشد.

در صورت باقی ماندن مشکل می توانید با شماره نمایندگی هایک ویژن 88500020  بخش فنی تماس گرفته و درخواست خود را ثبت کنید.

 
 
 

عوامل موثر بر از کارافتادگی هارد دوربین مداربسته

یکی از علت های از کار افتادن هارد dvr مشکل پاور منبع تغذیه است. پاورهای سیستم های نظارتی در مدل های مختلفی طراحی شده است. لذا در بعضی مواقع پاوری که برای دستگاه dvr استفاده می شود ضعیف است و قادر نیست بیش از یک هارد را پشتیبانی کند.

در این مورد متخصصان توصیه می کنند از منبع تغذیه با ولتاژ 3 آمپر استفاده کنید تا توان الکتریکی کافی و لازم برای هارد دیسک را فراهم کند. بعضی از دستگاه های dvr ارزان از پاورهای 2 آمپر استفاده می کنند که قادر به پشتیبانی از 3 هارددیسک نمی باشد. لذا باید در هنگام خرید سیستم نظارتی به این مساله توجه خاص داشته باشید.

دلیل دیگر از کارافتادگی هارد دوبین، افزایش الکتریسیته ساکن و یا زنگ زدگی دستگاه است. لذا توصیه می شود سالانه dvr را بازکنید و با فرچه گرد و غبارها را پاک نمایید تا سیستم خنک تر شود.

عموما دی وی ار های ارزان نمی توانند تصاویر با نرخ فریم های بالا را پشتیبانی کند. به همین دلیل با مشکل ضبط مواجه خواهیم شد.

 

  1. آداپتور صنعتی دوربین مدار بسته    دوربین مداربسته تیاندی  دوربین مدار بسته   نصب دوربین مدار بسته

آشنایی با محصولات و دوربین های مداربسته برند HILOOK

شاخه ای از محصولات شرکت هایک ویژن، تجهیزات برند HILOOK هستند. طراحی این دسته از محصولات به نحوی بوده است که با قیمتی مناسب و در عین حال با کیفیت بسیار بالا در اختیار مشتریان قرار گیرند. خرید محصولات برند های لوک بسیار مقرون به صرفه بوده زیرا در عین داشتن قیمت مناسب از کیفیت بسیار خوبی که مطابق با نیاز کاربران باشد نیز برخوردار اند. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات کافی را در رابطه با این محصولات در اختیار خوانندگان بگذاریم.

آشنایی با محصولات تحت شبکه HILOOK

دوربین های تحت شبکه برند HILOOK با وجود قیمت ارزان قادرند تا با استفاده از آخرین فناوری های به روز در خدمت کاربران باشند و تمامی نیازهای آنان را برطرف سازند. از جمله می توان به قابلیت فشرده سازی کدک H.265+ اشاره نمود که در تجهیزات نظارتی و مداربسته بسیار محبوب و رایج بوده و امروزه نیز برای رزولوشن های 4k و حتی بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این سیستم فشرده سازی به راحتی می توانید در مصرف فضای ذخیره سازی و پهنای باند صرفه جویی نمایید. همچنین ویژگی دیگر این محصولات وجود قابلیت WDR و EXIR در آنهاست  که به ترتیب برای مکان هایی با اختلاف سطح نور و تصویربرداری در شب مورد نیاز هستند. این دوربین ها قادرند تصاویری با کیفیت بسیار بالا و رزولوشن تصویر تا 4 مگاپیکسل ارائه دهند.

محصولات آنالوگ HILOOK

دوربین های سری آنالوگ HI-LOOK، از قابلیت فشرده سازی H.264+ به منظور فشرده سازی فایل های مربوط به تصاویر استفاده می کنند که به نوبه خود دارای کارایی مناسبی بوده و در نتیجه در مصرف بهینه پهنای باند و فضای ذخیره سازی نیز صرفه جویی می شود. این دوربین ها می توانند تصاویری با کیفیت بسیار بالا و رزولوشن تصویر تا 3 مگاپیکسل ارائه دهند. دوربین های آنالوگ های لوک نیز دارای نسخه 2.0 از قابلیت EXIR هستند به همین دلیل از جهت تصویربرداری در شب و یا شرایط نور کم دارای کارایی بالایی هستند.

با وجود دوربین های آنالوگ HiLook به راحتی قادر خواهید بود تا با صرف کمترین هزینه سیستم آنالوگ قدیمی خود را به یک سیستم مگاپیکسلی ارتقا دهید. همچنین دستگاه های ضبط DVR و NVR های لوک قابلیت پشتیبانی از دستگاه های HD-TVI، AHD، CVBS و IP را دارند. تمامی دستگاه های ضبط برند های-لوک از آخرین نسخه نرم افزار HiLook iVMS 4200 پشتیبانی می کنند و شما قادر خواهید تا به راحتی سیستم مداربسته خود را توسط آن مدیریت نمایید. این نرم افزار دارای ویژگی های متعددی از جمله قابلیت های پخش زنده، ضبط تصاویر، جستجو در تصاویر، پخش از راه دور، بک آپ فایل، مدیریت سیستم آلارم و … می باشد. از این نرم افزار اغلب در مدیریت پروژه های کوچک و متوسط استفاده می شود.

قیمت مناسب

محصولات برند های لوک دارای تنوع بسیار بالایی هستند و در حال حاضر نیز رنج وسیعی از آنها که شامل انواع دوربین مداربسته، دستگاه های ضبط NVR و DVR و… می شود، در اختیار کاربران قرار دارند. این محصولات مطابق با بالاترین و آخرین استانداردهای کیفیت و ایمنی طراحی و تولید شده اند. نسبت به قیمت آن این سیستم ها دارای کیفیت و کارکرد فوق العاده ای بوده و برای پروژه های کوچک و متوسط انتخاب مناسبی محسوب می گردند. با وجود این محصولات، دیگر بسیاری از محصولات ارزان ولی بی کیفیت از لیست خرید شما حذف خواهند شد.

موارد و قابلیت های زیادی در برد الکترونیکی این محصولات وجود دارد که به طور خلاص در زیر به آن اشاره می کنیم:

  • قابلیت WDR: بهبود کیفیت تصویر در مکان هایی با اختلاف سطح نوری زیاد
  • قابلیت 3D DNR: کاهنده نویز دیجیتالی تصویر
  • چند زبانه بودن نرم افزار: دارای منوی چند زبانه برای راحتی بیشتر کاربران در سرتاسر دنیا
  • خروجی/ ورودی صدای دو طرفه: قابلیتی که همزمان امکان ضبط و همچنین پخش صدا را فرآهم می کند(صحبت کردن از طریق دوربین)
  • پشتیبانی از کارت های حافظه: (امکان نصب SD کارت)
  • خروجی و ورودی های آلارم: (برای ایجاد هشدارهای لازم برای امنیت بیشتر)
  • نور مادون قرمز دید در شب IR: (برای تصویربرداری در شب)
  • تکنولوژی PIR: (سیستمی برای تشخیص ورود افراد)
  • و ..

H.265+ در HILOOK

H.265+ ورژن جدیدتری از فرمت قبلی آن یعنی H.265 است. با استفاده از فشرده سازی H.265+ نه تنها در مصرف پهنای باند صرفه جویی می گردد بلکه در بهینه سازی فضای ذخیره سازی نیز تاثیرگذار است و بطور کلی عملکرد و کارایی سیستم را تا 83 درصد افزایش می دهد. در مقایسه باH.265، کدک H.265+ می تواند زمان ضبط را تا دو برابر کاهش دهد و در مقایسه با H.264، می تواند تا چهار برابر تعداد دوربین های بیشتری را پشتیبانی کند.

“با Hi Look در زمان و منابع شما صرفه جویی می گردد”

WDR

همانطور که در مطالب قبلی به تفصیل صحبت کردیم دوربین های مداربسته در محیط های گوناگونی نصب می گردند. در این محیط ها اختلاف بین سطوح نوری که به دوربین می تابد وجود خواهد داشت . برای مثال اگر دوربین مدار بسته خود را در جلوی درب ورودی نصب کنید تابش اشعه نور خورشید به آن باعث سیاه و کدر شدن قسمت هایی از تصویر می گردد. اما با وجود قابلیت WDR روشنایی تصویر به خوبی تنظیم شده و این مشکل برطرف خواهد گردید. دوربین های مداربسته های لوک دارای 120db WDR هستند و به همین سبب تصاویری که به نمایش می گذارند بسیار واقعی و بدون هیچگونه تاری و روشنایی بیش از حد خواهد بود.

EXIR

دوربین مداربسته HILOOK بهترین گزینه برای تصویر برداری در شب است. زیرا از قابلیت EXIR نسخه 2.0 پشتیبانی می کنند. با وجود قابلیت اکسیر و با استفاده از تابش تقویت شده نور مادون قرمز کیفیت تصاویر در شب یا در نور کم بسیار  بهبود می یابد.

مکان یاب فارسی
مکان یاب آنلاین
مکان یاب گوگل
برنامه مکان یاب فارسی
نقشه مکان یاب
مکان یاب موبایل

 



:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

سرور بهتر است یا NVR معرفی بهترین سرورها

در سیستم های مداربسته وجود دستگاهی برای ذخیره سازی، مدیریت و پردازش اطلاعات ضروریست. در گذشته با طراحی دوربین های مداربسته تحت شبکه ذخیره تصاویر توسط سرورها انجام می شد. چندی بعد دستگاه NVR تولید و به بازار عرضه شد. یک ضبط کننده ویدیوی شبکه ای با کیفیت (NVR)  و سرور هر دو کارایی بسیار خوبی در سیستم های مداربسته دارند. اما برای یک پروژه خرید سرور بهتر است یا NVR؟ سوالی که سعی داریم در این مقاله به آن پاسخ دهیم. وجود مزایا و معایب برای هر دو، موجب شده است به راحتی نتوانیم یکی از آنها را به دیگری برتری دهیم.

 
 
 
 

تفاوت بین سرور و ضبط کننده ویدئو چیست؟

کارشناسان نظارت تصویری در این زمینه نظرسنجی های زیادی انجام دادند: سرور بهتر است یا NVR؟ با توجه به تحقیقات انجام شده، دیدگاه در مورد این موضوع منحصراً به نتیجه ای که هر شرکت یا کاربر از آن گرفته بود بستگی داشت. تا همین اواخر افراد در ارتباط با استفاده از یک سرور ویدیویی قدرتمند برای پروژه و یا اکتفا کردن به یک ضبط کننده NVR ابهامات زیادی داشتند.

 در واقع از دستگاه های سرور در نصب دوربین های مداربسته تحت شبکه به جای NVR استفاده می شود. تنها در مواقعی خاص مثلاً در پروژه های بزرگ که نیاز به قابلیت های قدرتمند و پیچیده است، استفاده از سرور توجیه اقتصادی و عملکردی دارد. پیشنهاد ما قبل از انتخاب و هر اقدامی جهت خرید، با کارشناسان این حوزه مشورت کنید. شرکت تارتن دژ با ارائه مشاوره های کارشناسی و حرفه ای که به صورت رایگان است همراه شما عزیزان خواهد بود.

سرورها بزرگ و گران قیمت، NVRها کوچک و ارزان قیمت تر از سرور هستند. این تنها تفاوت دو دستگاه نیست و تفاوت های مهم تری نیز بین این دو وجود دارد.

 
 
 

مشخصات سرور

تا چندی پیش زمانی که صحبت از یک مجموعه خاص متشکل از یک پلتفرم سخت افزاری و یک مجموعه نرم افزاری چند جزئی می شد، از اصطلاح “Video Server” استفاده می کردند. نرم افزار سرور به دو بخش تقسیم می شود: نرم افزار منحصر به دوربین و دوم سیستم عاملی که عملکرد کل مجموعه را تضمین می کند. سیستم عامل ویندوز به علت ضعف هایی که دارد چندان مورد پذیرش هر سیستمی نیست. این سیستم عامل همچنان در برابر حملات شبکه آسیب پذیر است. ضمن اینکه به قدرت سخت افزاری و منابع محاسباتی زیادی نیاز دارد. برای تامین نرم افزارها نیز نیاز به خرید مجوزها و لایسنس وجود دارد.

با این حال، سیستم‌ عامل‌های ارزان‌تر و ایمن‌تر مبتنی بر لینوکس اغلب به مشکلات دیگر مدیریت تبدیل می‌شوند. به عنوان مثال برای بهره‌برداری کارآمد از آن‌ها، یک شرکت به کارکنان بسیار ماهر با انتظارات حقوقی سنگین نیاز دارد.

سرور مانند یک کامپیوتر شخصی خوب می ماند که آن را با آنچه برای کار با دوربین های مداربسته لازم دارید پر می کنید. هر چه قطعات قدرتمندتر باشد گرمای بیشتری تولید می شود. به دلیل وجود فن های خنک کننده، سرور ویدئویی پرقدرت همیشه پر سر و صداست که باید در یک اتاق جداگانه نصب شود.

 
 
 

NVR ضبط کننده ویدئو

برای پاسخ بهتر به “سرور بهتر است یا NVR” بعد از آشنایی با سرور اشاره ای به NVR می کنیم. ضبط ویدئوی شبکه یا NVR گزینه ای ارزان و ساده برای کار با دوربین های امنیتی و مداربسته است. روی یک NVR (دستگاه ضبط) همیشه نرم افزار منحصربفرد مناسب برای یک سیستم دوربین مدار بسته خاص وجود دارد. NVR ها یک دستگاه محافظت شده و آماده استفاده هستند. معمولاً به هیچ هزینه اضافی مانند هزینه اشتراک نیازی ندارند.

دستگاه ان وی ار یک دستگاه جمع و جور است. اجزای آن به گونه ای انتخاب می شود که نیازی به خنک کننده اضافی نداشته باشند. بنابراین NVR سر و صدایی ندارد و در مکان هایی مانند زیر میز نگهبان نیز قابل نصب است.

 
 
 

مزیت نصب دوربین مداربسته IP با استفاده از سرور

سرورها برای مدیریت و دسترسی به تصاویر دوربین های IP از نرم افزار استفاده می کنند. نرم افزارهایی در بازار با قابلیت پردازش تصویر برای سرورها وجود دارند. با استفاده از یک دوربین IP معمولی می توانید به قابلیت های هوشمند مانند تشخیص چهره دسترسی داشته باشید. در حالی با NVR باید این ویژگی ها در دوربین مداربسته وجود داشته باشد. به عبارت بهتر با استفاده از NVR معمولاً دوربین هوشمند برای این نوع پردازش ها مورد نیاز است.

فضای ذخیره سازی بیشتر در سرورها از دیگر مزیت های استفاده از سرور است. اکثر سرورهای موجود در بازار از هارد بیشتری پشتیبانی می کنند و یا به NAS استوریج متصل می شوند. این امکان شرایط ضبط تصاویر در مدت زمان بسیار طولانی را ممکن می سازد.

سیستم Raid در سرورها کمک می کند تا ذخیره تصاویر با اطمینان بیشتری انجام شود. در این سیستم اطلاعات در چند هارد به طور همزمان ذخیره می شود. تقسیم بندی اطلاعات بین هاردها موضوع پیچیده ایست. اما این را بدانید که خرابی در یک یا چند هارد از کل هاردهای سیستم منجر به از دست دادن تصاویر نمی شود. این ویژگی موجب بالا رفتن اطمینان ذخیره سازی در سرورها می شود. (این قابلیت در NVR های پیشرفته در حال گسترش است.)

 
 
 

معایب سرور برای دوربین مداربسته

گران قیمت بودن و هزینه نگهداری بالای سرور یکی از معایب این دستگاه محسوب می شود. نرم افزارهای مورد استفاده در سرورها اغلب رایگان نیستند. به ازای تعداد کانال مورد نیاز سطح خاصی از نرم افزار باید خریداری شود. بیشتر سرورها تحت ویندوز هستند. همین امر مشکلاتی از جمله کندی نرم افزار، هنگ کردن و… را به مرور زمان بوجود می آورد. با پریدن یا خرابی ویندوز نیز نرم افزار شما ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

 
 
 

مزیت NVR برای دوربین مداربسته

دستگاه NVR ابعاد کوچکتری دارند منحصراً برای سیستم های مداربسته ساخته شده اند. از جهت قیمت مقرون به صرفه تر هستند. کمتر دچار خرابی می شوند و هنگ نمی کنند. دستگاهی پایدار برای ضبط و مدیریت تصاویر دوربین مداربسته هستند. در پروژه های کوچک و متوسط غالباً استفاده از NVR توصیه می شود. البته با پیشرفتی که در ان وی ارهای کنونی رخ داده امکان استفاده از آنها در پروژه های بزرگ نیز امکان پذیر است.

در گذشته ضبط توزیع شده جریان های ویدئویی در همه هاردهای نصب شده به طور همزمان (Raid) تنها از طریق سرورهای ویدئویی امکان پذیر بود. در حالی که امروزه بسیاری از NVR های با تعداد کانال بالا و پیشرفته از فناوری RAID استفاده می کنند. در نتیجه عملکرد سیستم را بهبود می دهد و قابلیت اطمینان از ذخیره سازی داده ها را بالا می برد. با این قابلیت بروز اشکال در چند هارد NVR به معنی از دست دادن تصاویر دوربین مداربسته نیست.

رویکرد تجزیه و تحلیل ویدئو نیز تغییر کرده است. پیش از این، تجزیه و تحلیل ویدئو تنها به سرورها مرتبط می شد. در حالی که تشخیص چهره یا تشخیص پلاک برای یک NVR به راحتی ممکن شده است. برخی از مدل های NVR قادر به استفاده همزمان از 20 ماژول هوشمند هستند.

 

 

  1. آداپتور صنعتی دوربین مدار بسته    دوربین مداربسته تیاندی  دوربین مدار بسته   نصب دوربین مدار بسته

 

آموزش ریختن فیلم دوربین مداربسته روی فلش

تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته بر روی هارد دستگاه ضبط کننده تصاویر DVR-NVR ذخیره می شود.برای نگهداری و آرشیو تصاویر از قبل ضبط شده نیاز به بک آپ گیری بر روی یک حافظه جانبی دارید. ریختن فیلم دوربین مداربسته روی فلش یکی از کاربردی ترین راهکارها در این زمینه است. اصلی ترین کاربرد آن برای ارائه مدرک برای پلیس، همسایه ها، آرشیو تصاویر و… است. در ادامه به آموزش ریختن فیلم دوربین مداربسته روی فلش می پردازیم. تصاویری که در این مقاله قرار داده ایم مربوط به دستگاه هایک ویژن است اما برندهای دیگر هم منوی مشابه با این برند دارند و تنها کافی است به دنبال گزینه های گفته شده باشید.


چگونه فیلم دوربین مداربسته را روی فلش بریزیم؟

برای آنکه بتوانید فیلم دوربین مداربسته را روی فلش بریزید باید دسترسی مدیریتی دستگاه ضبط کننده تصاویر را داشته باشید تا بتوانید از فیلم های دوربین مداربسته بک آپ بگیرید. اما چگونه فیلم دوربین مداربسته را روی فلش بریزیم؟ در ادامه به صورت گام به گام با قرار دادن تصویر توضیح داده ایم. در صورت بروز هرگونه مشکل می توانید در انتهای مقاله برایمان پیام بگذارید تا کارشناسان ما در کمتر از 48 ساعت پاسخ دهند.

آموزش ریختن فیلم دوربین مداربسته روی فلش

در قدم اول باید دسترسی به سیستم ضبط کننده تصاویر DVR-NVR داشته باشید. پس از آن حجم فیلمی که قصد ذخیره کردن آن بر روی فلش را دارید را تخمین بزنید و بسته به میزان حجم فیلم فلش تهیه نمایید. در ادامه سعی کردیم با قرار دادن تصاویر و توضیحات تکمیلی شما را در امر ریختن فیلم دوربین روی فلش یاری کنیم. توجه نمایید که تصاویر و توضیحات برای دستگاه DVR هایک ویژن است.

 

1.بر روی دستگاه DVR پورت USB قرار دارد که از طریق آن می توانید فلش، ماوس، کیبورد و… را به دستگاه متصل کنید. پورت UDB می تواند پشت دستگاه و یا جلوی دستگاه قرار بگیرد.

2.پسورد دستگاه ضبط کننده تصاویر را وارد کنید. بر روی صفحه کلیک راست نمایید تا لیستی از گزینه ها برایتان نمایان شود. گزینه Menu  را انتخاب کنید و سپس وارد تنظیمات Play Back و یاExport  شوید. ( این دو گزینه هر دو خروجی یکسانی می گیرند و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.)

 
ریختن فیلم دوربین مداربسته روی فلش
 

3.پنجره ایی باز می شود که لیست تمام دوربین های مداربسته را نمایش می دهد. به صورت پیش فرض تمامی دوبین ها در حالت انتخاب هستند و شما می توانید برخی را غیر فعال نمایید. در صورتی که تمایل به بک آپ گیری از تمام دوربین ها داشتید اطمینان حاصل کنید که حجم فیلم سیستم مداربسته با فضای خالی فلش هم خوانی داشته باشد.

 
آموزش ریختن فیلم دوربین مداربسته روی فلش
 

4.در پایین صفحه بخشی به نام start time و End time قرار دارد که می توانید با استفاده از start time زمان و تاریخ شروع و با استفاده از End time  زمان و تاریخ پایان فیلم را تعیین کنید.

5.با انتخاب گزینه Search در پایین صفحه رکورد ها نمایش داده خواهند شد.

 
آموزش گام به گام ریختن فیلم دوربین مداربسته روی فلش
 

6.در این مرحله تصاویر مورد نظرتان را بررسی کنید در صورت مغایرت با فیلم مورد نظرتان می توانید زمان و تاریخی را اطلاح کنید. در صورت صحت تصاویر دکمه export را انتخاب نمایید. اطلاعات فلش و یا هارد دیسک متصل به دستگاه در قسمت Device name نمایش داده می شود. می توانید در قسمت Save Type فرمت ذخیره سازی فایل را انتخاب نمایید.

 
ریختن فیلم دوربین مداربسته روی فلش
 

7.در آخرین مرحله با انتخاب گزینه Export اجازه دهید مراحل بک آپ گیری شروع شود. در انتهای کار پیغامی مطابق شکل نمایش داده می شود که باید بر روی گزینه Ok کلیک نمایید. (در برخی از برندهای دیگر ممکن است به جای گزینهExport  با گزینه Backup  مواجه شوید.)

 
مراحل ریختن فیلم دوربین مداربسته روی فلش
 

پسوند فیلم دوربین مداربسته

به صورت پیش فرض پسوند فایل های فیلم دوربین مداربستهDAV است. اجرای فایل DAV ممکن است کمی با مشکل رو به رو شود بهتر است فایل فیلم دوربین مداربسته را با پسوند AVI و MP4 ذخیره نمایید تا هنگام اجرای آن با مشکل مواجه نشوید. اگر مایل به ذخیره سازی فایل بر روی کامپیوتر هستید توجه داشته باشید که تنها فایلی با پسوند .Dav را کپی کنید و به اشتباه . Play.exe را کپی نکنید.

 
 

نحوه کپی فیلم دوربین مداربسته روی فلش

برای کپی کردن فیلم دوربین مداربسته روی فلش ابتدا نیاز است که یک فلش با فضای خالی معادل فیلمتان داشته باشید تا هنگام کپی کردن با مشکل مواجه نشید. سپس باید نوع کاربریتان را چک کنید که حتما دسترسی مدیریتی داشته باشید تا بتوانید به آرشیو تصاویر ضبط شده دسترسی داشته باشید. در آخرین مرحله مراحلی که در بالا خدمتتان عرض کردیم را به ترتیب انجام دهید. در صورت بروز هر گونه مشکل با مشاوران متخصص ما تماس حاصل نمایید.

 
 
 

 

چگونه فیلم های دوربین مداربسته را روی فلش بریزیم؟

چگونه فیلم های دوربین مداربسته را روی فلش بریزیم؟ سوالی است که بعضاً برای افرادی که با منوها و دسترسی دستگاه ضبط کننده تصاویر آشنایی ندارند به وجود می آید. برای انتقال فیلم دوربین مداربسته روی فلش باید طبق مراحلی که در ابتدای مقاله آموزش ریختن فیلم دوربین مداربسته روی فلش خدمتتان عرض کردیم عمل کنید. در صورتی که سیستم مداربسته شما از یک برند متفرقه باشد و مراحلی مشابه مراحل گفته شده نداشته باشد بهتر است با واحد پشتیبانی شرکت فروشنده تماس بگیرید.

آیا می توانیم فیلم دوربین مداربسته را ذخیره کنیم؟

برای ذخیره سازی فیلم دوربین مداربسته مشکلی وجود ندارد و تنها کافی است یک حافظه جانبی به دستگاه ضبط کننده تصاویر وصل کنید.

می تونیم هارد اکسترنال را به DVR وصل کنم؟

برای افزایش فضای ضبط ، می توانید چندین هارد اکسترنال را به یک DVR متصل کنید. تنها مشکلی که وجود دارد این است که اگر هارد اکسترنال قطع شود، برنامه های ذخیره شده در آن تا اتصال مجدد به همان DVR قابل دسترس نخواهند بود.

چقدر می توانیم فیلم دوربین مداربسته را نگه داریم؟

در صورتی که قصد دارید فیلمی را جهت شکایت، بازنگری و… نگه دارید بهتر است قبل از 30 روز آن را ذخیره کنید زیرا به طور معمول فیلم های دوربین مداربسته 30 الی 90 روز در حافظه نگهداری می شود. مدت زمان نگهداری تصاویر ضبط شده به مواردی چون تعداد دوربین، وضوح تصویر دوربین ها و موارد دیگر بستگی دارد.

دستگاه ضبط کننده تصاویر دوربین مداربسیته (DVR,NVR) تا چند روز تصاویر ضبط شده را نگه می دارد؟

تعداد روزهای نگهداری تصاویر ضبط شده بستگی به موارد زیر دارد:

  • فضایذخیره سازی هارد دیسک چقدر است.
  • از کدام روش فشرده سازی ویدئو (MPEG، MJPEG، موجک،264و…) برای ذخیره تصاویر استفاده می شود.
  • نرخ فشرده سازی ویدئو – Kbps چقدر است.
  • پارامتر فریم در ثانیه را روی چه عددی تنظیم کرده اید.
  • رزولوشن فریم های ضبط شده (۹۶۰*۱۰۸۰ ، ۹۶۰*۷۲۰ و ….)چقدر  می باشد.
  • آیا ویدئو به صورت تمام وقت ضبط شده و یا تنها در زمان تشخیص حرکت ضبط کرده است.
  • چه تعداد دوربین در سیستم مداربسته در حالب ضبط تصاویر هستند.

روش پشتیبان گیری یا بکاپ گرفتن دوربین مداربسته به چه صورت است؟

بکاپ گرفتن از دوربین مداربسته بسیار آسان است و خودتان می توانید آن را انجام دهید. تنها کافی است که یک فلش به دستگاه متصل کنید و سپس وارد منوی دستگاه شوید و روی پشتیبان گیری (Backup) کلیک نمایید. کانال های مورد نظر، تاریخ و ساعت را انتخاب کنید. در قسمت Format  نیز نوع فایل را انتخاب کنید و در پایان روی شروع پشتیبان گیری (Start Backup) کلیک کنید.

حذف فوری فیلم از دوربین مداربسته ؟

در ابتدا باید بدانید که حذف قسمتی از فیلم دوربین مداربسته عملا غیر ممکن خواهد بود. اما در صورتی که مجبور به حذف فیلم دوربین مداربسته به هر دلیلی هستید باید تمامی فیلم ذخیره شده بر روی هارد دیسک و کارت حافظه را پاک کنید. برای فرمت فیلم دوربین مداربسته دو روش وجود دارد که می توانید از طریق آنها اقدام به پاک کردن فیلم دوربین مداربسته نمایید:

  1. حذف گام به گام فیلم دوربین مداربسته از طریق DVR و NVR
  2. حذف فوری فیلم دوربین مداربسته از طریق کامپیوتر
  1. سیستم امنیتی یکپارچه    خانه های هوشمند    فروشگاه اسمارت سکیوریتی   نمونه های شهر هوشمند

 

 



:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

اشتباهات رایج در خرید دوربین مداربسته

با پدید آمدن فناوری دوربین های مداربسته کاربران آن را به عنوان یکی از راهکارهای امنیتی اماکن خود مورد استفاده قرار دادند. این تجهیزات کمک می کند تا به جای خرید قفل های بیشتر و هزینه بالاتر برای نگهبان و… به راحتی بتوانید امنیت مکان خود را بالا ببرید. اما مهمترین نکته ای که باید مورد توجه قرار داد این است که چگونه اقدام به خرید دوربین مداربسته کنیم و اشتباهات رایج در خرید دوربین مداربسته شامل چه مواردی می شود. تماس با شرکت های نصب دوربین مداربسته و گفتگو با مشاورین می تواند بسیار ثمر بخش باشد. اما پیشنهاد ما این است قبل از این کار این مقاله را تا انتها بخوانید.

 
 
 
 

8 اشتباهی که هنگام خرید دوربین مداربسته باید از آنها اجتناب کنید

دیده شدن دوربین نصب شده معمولاً برای ترساندن سارقان احتمالی کافی است. به این ترتیب آنها را مجبور می‌کند تا از ملک شما دور شوند و از اقدام خود صرف نظر کنند. در ادامه 8 مورد از اشتباهات رایج در خرید دوربین مداربسته را بررسی می کنیم:

 

1. خرید ارزان ترین دوربین مداربسته موجود در بازار

معمولاً برای خرید هر کالایی  مقدار بودجه ای معین را در نظر می گیریم. زمانی که خرید نهایی می شود و از بودجه ما مبلغی باقی میماند قطعاً خوشحال می شویم. اما عمر این خوشحالی چقدر است یا به عبارت بهتر این که آیا تا مدت زمان طولانی از خرید خود راضی خواهیم بود. عملکرد و کارایی آن محصول مورد تایید ما هست یا خیر. در ارتباط با خرید دوربین مداربسته نیز چنین سناریویی حاکم است. اگر می خواهید دوربین مداربسته با کیفیت و کارایی بالا تهیه کنید، نباید به دنبال ارزان ترین ها باشید.

در اغلب موارد بعد از مدت کوتاهی این گروه از دوربین های مداربسته دچار مشکل و خرابی می شوند. در چنین شرایطی آرزو می کنید ای کاش در زمان خرید کمی بیشتر برای گزینه‌ای با کیفیت‌تر هزینه می‌کردید.

 
 
 

2. خرید گران ترین دوربین مداربسته موجود در بازار

به همان اندازه که خرید دوربین مداربسته ارزان قیمت توصیه نمی شود و از رایج ترین اشتباهات در خرید دوربین مداربسته است. خرید دوربین مداربسته گران قیمت نیز توصیه نمی شود. علت این اجتناب چیست؟ دوربین های مداربسته ارزان قیمت عمر و کارایی کافی ندارند و در بیشتر مواقع دچار خرابی و اختلال می شوند. در مقابل معمولاً دوربین های گران قیمت با کیفیت و دوام بیشتری هستند. دلیل اصلی برای پرهیز از خرید دوربین های گران قیمت عدم تناسب قیمت دوربین با نیازهای کاربران و کاربری هاست.

قطعاً برای یک اتاق در منزل یا محل کار و یا مکان هایی نظیر آن یک دوربین هوشمند با قابلیت های حرفه ای نیاز نیست. یک دوربین مداربسته دام ثابت با لنز 2.8 می تواند بهترین انتخاب باشد. البته انتخاب های دیگری نیز وجود دارد که براساس نیاز تعیین می شوند و تماماً قیمتی مناسب تر از دوربین هوشمند خواهند داشت. همچنین دوربین از برندهای گران قیمت از کیفیت خوبی برخوردار هستند اما برندهای معتبر با قیمت مناسب تر که همان کیفیت و عملکرد را ارائه می دهند نیز وجود دارد. به عنوان مثال برندهای اکسیس، سونی، اویژیلون از برندهای گران قیمت هستند و برندهای هایک ویژن، داهوا، یونی ویو، تیاندی از برندهای رنج قیمتی متوسط محسوب می شوند.

شما به راحتی می توانید با توجه به نیاز و کاربری که موردنظر شماست دوربینی با کیفیت بالا و قیمتی پایین تر از برندهای رنج متوسط انتخاب کنید. حتی در هر برند نیز باز هم قیمت را معیار قرار ندهید.  به طور مثال قیمت دوربین مداربسته هایک ویژن نمی تواند معیار مناسبی برای انتخاب و خرید دوربین از این برند باشد. در برند هایک ویژن نیز مانند سایر برندهای معتبر جهان انواع دوربین های مداربسته مناسب با انواع کاربری ها و پروژه ها تولید می شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان فروش حرفه ای با ما تماس بگیرید.

 
 

3. نادیده گرفتن برند دوربین های مداربسته

به موازات اشتباهات خرید دوربین های مداربسته ارزان و گران قیمت، اشتباه عدم آشنایی با برند دوربین وجود دارد. در خرید هر کالایی مانند لپ تاپ، تلویزیون، یخچال و… باید از برندهای موجود و معتبر بازار آگاه بود. تعریف برند در کالاهای الکترونیکی معنایی فراتر از لاکچری بودن محصول را در بر می گیرد. کیفیت و دوام محصول، سازگاری قطعات به کار رفته، در دسترس بودن نرم افزارهای اصلی، خدمات پشتیبانی و طرف پاسخگو همه از محاسن برندهای اصلی و معتبر است.

اگر از برندهای دوربین مداربسته اطلاعی ندارید پیشنهاد می کنیم مقاله 10 برند برتر دوربین مداربسته را مطالعه کنید. با کسب آگاهی از برندهای معتبر می توانید در میان انواع محصولات آنها مطابق با انتظارات خود و مکان مورد نظر دوربین مناسبی را انتخاب کنید.

 
 
 

4. دوربین مداربسته فاقد دید در شب

در مکان هایی که شما نیاز به تصویربرداری در شب و یا شرایط کم نور دارید لازم است دوربین به دید در شب مجهز باشد. از آنجایی که بیشتر سرقت ها در زمان تاریکی رخ می دهد؛ بنابراین دید در شب یک ضرورت برای دوربین های مداربسته است. استفاده از دوربین های معمولی برای ثبت تصاویر شب، موجب ارائه تصاویر دانه دانه می شود. این تصویر عملاً کاربردی ندارد بنابراین اگر نظارت بر مکان مورد نظر در شب برای شما مهم است دید در شب را فراموش نکنید.

 
 
 

5. خرید دوربین گردان برای محیط های وسیع

گردان بودن دوربین های مداربسته اسپیددام گزینه خوبی برای نظارت بر محیط های وسیع هستند اما نه به تنهایی. یکی از اشتباهات رایج در خرید دوربین مداربسته این است که مشتریان به اطلاع دقیقی از عملکرد دوربین ندارند. فریب چرخش 360 درجه افقی یا 90-180 درجه عمودی دوربین های PTZ یا گردان را نخورید. این قابلیت کمک می کند تا تمام محیط را نظارت کنید اما نه در یک لحظه. در واقع زمانی که دوربین در یک جهت باشد جهت دیگر از دید دوربین خارج شده است. هر اتفاقی که در ان محدوده انجام شود توسط دوربین مداربسته ثبت نمی شود تا زمانی که دوربین به آن سمت بچرخد.

بنابراین برای پوشش گسترده، اگر اتاق یا محیط های کوچک باشد دوربین با لنز واید مناسب است. اگر محیط وسیع باشد از دوربین های مداربسته دیگری به عنوان پشتیبان استفاده خواهند کرد. برای اطلاعات دقیق تر می توانید با از کارشناسان این حوزه مشورت کنید.

 

 
 
 

6. خرید دوربین مداربسته قبل از تحقیق

یکی از رایج ترین اشتباهات در خرید دوربین مداربسته این است که مشتریان بعد از خرید، در مورد دوربین مداربسته شان تحقیق می کنند. تحقیق و کسب آگاهی در مورد کالایی که خریداری کرده اید کار شایسته ایست اما اگر بخشی از این تحقیقات قبل از خرید باشد بسیار مثمر ثمرتر خواهد بود. به این ترتیب قبل از این که کار از کار بگذرد تغییرات لازم در انتخاب خود خواهید داد.

برخی از نیاز به نگهداری تصاویر دوربین مداربسته تا مدت طولانی دارند بنابراین در ویژگی های دوربین و سیستم این موضوع باید لحاظ شده باشد. وجود فرمت های فشرده سازی قدرتمند یکی از این مشخصه هاست.

 
 
 

7. ویژگی های غیر ضروری دوربین مداربسته

برخی از مشتریان به قابلیت های زیاد دوربین مداربسته علاقمندند. این افراد تصور می کنند دوربین هر چه قابلیت بیشتر و جدیدتری داشته باشد بهتر است. از اشتباهات رایج در خرید دوربین مداربسته بر گایه این تفکر رخ می دهد. از حق نگذریم جذابیت فناوری های جدید در دوربین مداربسته بسیار زیاد است.

اگر فقط براساس آن بخواهید دوربین مدار بسته را انتخاب کنید به این ترتیب باید دائماً در حال خرید دوربین مداربسته باشید. زیرا  هر بار یک شرکت از تولید کنندگان سیستم های نظارتی- حفاظتی، فناوری جدیدی را معرفی می کند. برای پیروزی در میدان رقابت نیز هر فناوری قابلیت جذابی را به دوربین مداربسته می افزاید. پیشنهاد می کنیم اصول اولیه خرید دوربین را رعایت کنید تا کار برای شما آسان شود.

 
 
 

8. خرید از شرکت یا فروشنده نامعتبر

انتخاب شرکت و فروشنده معتبر بسیار حائز اهمیت است. اگر فروشنده قابل اعتماد نباشد به طور حتم به کالاهایی که عرضه می کند نیز نمی توان اعتماد داشت. یکی از رایج ترین اشتباهات در خرید دوربین مداربسته سهل انگاری در انتخاب فروشنده و شرکت عامل است. یک شرکت معتبر دوربین های مداربسته باید بتواند بهترین قیمت ها را در کنار بهترین دوربین های موجود به شما ارائه دهد. همچنین اطمینانی واقعی برای مشتریان ایجاد کند یعنی متعهد باشد. اگر از آنها خرید می کنید اهداف نظارتی و حفاظتی شما به درستی برطرف می شود. به سوالات فنی و غیر فنی شما به درستی پاسخ دهند. بعد از خرید نیز باید پشتیبانی و ارائه خدمات داشته باشند.

 

  1. سیستم های امنیتی   هوشمند سازی خانه     اسمارت سکیوریتی     شهر هوشمند

 

شاتر در دوربین مداربسته

اصطلاح سرعت شاتر یا Shutter Time از دوربین عکاسی به وجود آمده است. شاتر یک پرده متحرک است که در مقابل لنز قرار می گیرید و مانع از رسیدن نور و تشکیل تصویر می شود. برای تصویر برداری به واسطه ی دوربین مداربسته باید برای شاتر در دوربین مداربسته یک بازه زمانی مشخص تعیین کنید. بازه زمانی شاتر در دوربین مداربسته به میزان کیفیت دوربین بستگی دارد. این زمان نشان می دهد که سرعت شاتر دوربین چقدر است. سرعت شاتر را با واحد زمان (ثانیه) نشان می دهند. سرعت شاتر معمولا کسری از ثانیه است و زمان لازم برای تشکیل یک تصویر در دوربین را نشان میدهد (مثلا 1/25 ثانیه).

 

سرعت شاتر چیست؟

 

سرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر دوربین مداربسته باز است و نور روی سنسور می تابد و تصویر تشکیل می شود. مدت زمانی که دوربین مداربسته برای گرفتن عکس صرف می کند سرعت شاتر نام دارد.

در صورتی که از سرعت شاتر طولانی استفاده کنید حسگر برای مدت زمان طولانی در معرض دید قرار می گیرد و تصاویر به صورت تار به ثبت می رسند. ( اصطلاحا به سرعت شاتر طولانی، سرعت شاتر SLOW نیز گفته می شود.) از سرعت شاتر پایین برای تصویر برداری در شب و یا محیط های کم نور استفاده می شود. اگر شاتر شما سریع باشد سوژه های متحرک در عکس تار و در حال حرکت دیده می شوند. از سرعت شاتر سریع برای ثبت تصاویر تبلیغاتی ماشین و موتور استفاده می شود زیرا باعث می شود سوژه سریع و در حال حرکت به نظر برسد.

 

 

نحوه تنظیم سرعت شاتر

 

سرعت شاتر در دوربین مداربسته به دو صورت دتس و خودکالر قابل تنظیم است. در صورتی که این پارامتر روی حالت خودکار قرار بگیرد دوربین مداربسته با توجه به شرایط محیط مقدار آن را تعیین می کند به صورت پیش فرض این حالت فعال است. اگر به صورت دستی آن را تنظیم کنید و نور محیط تغییر کند ممکن است تصاویر خیلی روش و یا تاریک ثبت شوند.

با تنظیم دوربین روی حالت Shutter Priority سرعت شاتر را انتخاب می کنید و دوربین به طور خودکار دیافراگم را انتخاب می کند. با تنظیم دوربین روی حالت “دستی” ، سرعت شاتر و دیافراگم را باید به صورت دستی انتخاب کنید. در هر دو حالت می توانید پارامتر ISO را به صورت دستی یا خودکار تنظیم کنید. بهتر است به دوربین اجازه دهید سرعت شاتر مناسب را برای شما انتخاب نماید.

 

 

نحوه عملکرد شاتر در دوربین مداربسته

 

دوربین های مداربسته شاتر فیزیکی ندارند. هر فیلم متحرکی از چند تصویر ثابت تشکیل شده است که در بازه زمانی مشخصی پشت سر هم نمایش داده می شوند. در چنین شرایطی ما می توانیم تصاویر را به صورت متحرک ببین که به تصویر حس زنده بودن می دهد. هر یک از این تصاویر به یک زمان مشخص برای تشکیل نیاز دارند که به آن زمان شاتر می گویند.

 

 

سرعت شاتر چگونه اندازه گیری می شود

 

سرعت شاتر در دوربین مداربسته زیر یک ثانیه است. یه عنوان مثال وقتی سرعت شاتر 4/1 باشد به معنی یک چهارم ثانیه است. اگر 1/250 باشد به معنای چهار میلی ثانیه و یا یک دویست و پنجاهمین ثانیه است.

 

 

سرعت و نوردهی شاتر در دوربین مداربسته

 

یکی از تاثیرهای مهم سرعت شاتر در دوربین مداربسته بر نور تصویر است. اگر از شاتر طولانی استفاده کنید سنسور دوربین مداربسته شما نور زیادی را جمع می کند و عکس حاصل از آن کاملاً روشن خواهد بود. در مقابل اگر از شاتر سریع استفاده کنید سنسور دوربین مداربسته نور کمی را دریافت می کند و در نهایت عکس تاریک خواهد بود.

توجه داشته باشید که سرعت شاتر تنها عامل موثر بر روشنایی تصویر نیست و عواملی چون نور محیط، ISO و دیافراگم نیز بر روشنایی تصویر موثر هستند. در نتیجه برای انتخاب بهترین سرعت برای شاتر در دوربین مداربسته بهتر این عوامل را در نظر بگیرید تا تصاویر واضح و قابل قبول ثبت شوند.

 

 

سرعت های متفاوت شاتر در دوربین مداربسته

 

 

1.سرعت شاتر سریع

اگر شاتر شما سریع باشد سوژه های متحرک در عکس تار دیده می شوند. از سرعت شاتر سریع برای ثبت تصاویر تبلیغاتی ماشین و موتور استفاده می شود زیرا باعث می شود سوژه سریع و در حال حرکت به نظر برسد.

 

2.سرعت شاتر طولانی

در صورتی که از سرعت شاتر طولانی استفاده کنید حسگر برای مدت زمان طولانی در معرض دید قرار می گیرد و تصاویر به صورت تار به ثبت می رسند. ( اصطلاحا به سرعت شاتر طولانی، سرعت شاتر SLOW نیز گفته می شود.) از سرعت شاتر پایین برای تصویر برداری در شب و یا محیط های کم نور استفاده می شود.

 

 

سرعت شاتر در دوربین مداربسته چه زمانی اهمیت پیدا می‌کند؟

 

به طور کلی صورت شاتر از اهمیت بالایی برخوردار است اما زمانی که می خواهید از یک جسم متحرک فیلم برداری کنید اهمیت آن دو چندان خواهد شد. به عنوان مثال اگر سرعث شاتر 5 ثانیه باشد در طول این 5 ثانیه اگر شئ در تصویر حرکت کند به صورت تار ثبت خواهد شد. در نتیجه سرعت شاتر باید به صورتی تنظیم شود که اجسام متحرک در تصویر به صورت تار ثبت نشوند تا بتوان از فیلم دوربین مداربسته در مواقع لازم برای استناد استفاده کرد.

سرعت شاتر دوربین های مداربسته موجود در بازار به صورت پیش فرض روی کسری از ثانیه تنظیم شده اند. هر چقدر این عدد بزرگ تر باشد سرعت عمل شات بیشتر می شود. سرعت شاتر دوربین مداربسته برای ثبت وقایع در اتوبان ها، پارکینگ های عمومی، بیمارستان ها و…. که رفت و آمد در آن ها زیاد است از اهمیت زیادی بر خوردار است و باید روی حالت خودکار و یا سرعت شاتر سریع تنظیم بشود تا تصاویر تار ثبت نشوند.

 

 

بیشتر بخوانید:   دوربین مداربسته   دوربین مداربسته تی وی تی          تی وی تی   نصب دوربین مداربسته

   پکیج دوربین مداربسته

 

 

تاثیر سرعت شاتر بر کیفیت تصویر دوربین مداربسته

 

با افزایش سرعت شاتر در دوربین مداربسته زمان برخورد نور به سنسور کاهش پیدا می کند و تصاویر تاریک خواهند شد. بعضا ممکن افزایش سرعت شاتر موجب برفکی و کرکره ایی شدن تصویر شود. برای مقابله با مشکلات این چنینی باید نور محیط را افزایش بدهید.

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

وقایع زندگی افرادی به دلیل حساسیت و موقعیت شغلی و خانوادگی ممکن است برای دیگران  جذاب باشد. اما در این میان هستند کسانی که می خواهند با آگاهای از این وقایع در مسیر نادرستی بهره گیرند. به عبارت دیگر سوء استفاده کنند. این موضوع تنها شامل اشخاص مشهور، سیاستمدار، مدیران ارشد یا سلبریتی ها نمی شود. حتی ممکن است من و شما نیز سوژه شنود این گروه از افراد باشیم. این افراد برای رسیدن به مقاصد شوم خود از نصب دوربین مخفی مانند دوربین مداربسته مینیاتوری و میکروفن بهره می کیرند. اما در محل کار چگونه بفهمیم صدایمان ضبط می شود. در منزل و محل زندگی از کجا بفهمیم صدامون شنود میشه اینها سوالاتیست که در این مطلب به پاسخ آنها می پردازیم.

 
 
 
 

در چه مکان هایی صدامون شنود میشه

اولین موضوعی که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که در چه محل و مکان هایی ممکن است صدایمان ضبط شود. به طور کلی می توان گفت در اماکنی که چندان عمومیت ندارد و صحبت های خصوصی در آن رد و بدل می شود. به عنوان مثال دفتر یک مدیر می تواند محل مناسبی برای شنود گفتگوهای مدیر و طرف قراردادهایش باشد. محل زندگی از اماکنی که حریم خصوصی افراد محسوب می شود و می تواند برای نصب دستگاه شنود در منزل گزینه مناسبی باشد. خودرو نیز از دیگر فضاهاییست که برای نصب میکروفن مخفی می تواند کاندید باشد.

بعد از مشخص شدن مکان های کلی برای نصب دستگاه شنود باید نقاط را مشخص کنیم. بیایید مانند افراد سودجو فکر کنیم، اگر ما می خواستیم میکروفن مخفی در منزلمان نصب کنیم کجا جای مناسبی بود. در منازل وجود مجسمه ها، تابلوها، شلف و طبقات دکور فضای مناسبی را برای نصب میکروفن مخفی در منزل ایجاد می کنند. برخی دیوارها و سقف دارای گچ بری هستند که خود لایه های پنهانی را برای مخفی کردن دستگاه شنود دارند. در حفره های پشت پریز و کلیدها و محل نصب لامپ، اشیائی که معمولاً جای ثابتی دارند و بندرت جابجا می شوند.

 
 
 

چگونه بفهمیم صدایمان ضبط می شود

بررسی تمام نقاطی که در بالا گفته شد و بسیاری از مناطق دیگر، کار زمان بری است. از کجا بفهمیم که صدامون شنود میشه تا این نقاط را جستجو کنیم. بررسی کلی محل کار، زندگی و خودرو این موضوع را تا حدی برای ما روشن می کند. بهم ریختگی، جابجایی وسایل از نشانه های ورود اشخاص به محل مورد نظر است. خواه این اشخاص مجاز و یا غیر مجاز باشند. در هر صورت آن را یک هشدار بدانید اگر سوژه خوبی برای شنود شدن هستید. شنیدن خش خش در صدای تلفن نشانه ای از وجود دستگاهیست که ایجاد نویز کرده است. این دستگاه ممکن است دستگاه شنود باشد. اطلاع برخی از اطرافیان از صحبت های محرمانه شما یک نشانه دیگر است. چگونگی اطلاع آنها می تواند به نصب دستگاه شنود در منزل شما ختم شود. دستگاه شنود را چگونه پیدا کنیم؟

یکی از راه های ساده و در دسترس برای شنود استفاده از تلفن همراه است. به راحتی با نصب بدافزارها می توان از طریق تلفن همراه شرایط شنود و جاسوسی را فراهم آورد. بنابراین برنامه های موبایل خود را از سایت ها و فروشگاه های معتبر تهیه کنید. چرا که نصب بدافزارها به صورت نامحسوس از طریق نصب نرم افزار دیگری انجام می شود. فروشگاه های معتبر معمولاً نرم افزارهای خود را برای ایمنی اسکن خواهند کرد و بعد در دسترس شما قرار می دهند.

 
 
 

از کجا بفهمیم صدامون از تلفن همراه شنود میشه

اگر در هنگام صحبت با تلفن همراه خود متوجه صداهای غیر معمول شدید و این صداها را مرتباً می شنوید. این احتمال وجود دارد که صدای شما شنود می شود. وجود آیکن یا آیکن های ناشناس در پنل نوتیفیکیشن های موبایل نیز می تواند نشانه ای از شنود شدن باشد. منشاً آن را بیابید چون ممکن است به علت وجود بدافزار در موبالتان باشد. خالی شدن زود به زود باتری، اجرای خودکار برنامه ها، فعال بودن برنامه های در پس زمینه، دریافت پیام یا نوتیفیکیشن عجیب و ناشناس، تغییر زبان به خودی خود، هنگ کردن کوشی به محض اتصال به اینترنت، تغییر تنظیمات موبایل و… همگی نشانه وجود یک یا چند مشکل در تلفن همراه است. یکی از مشکلات ممکن است شنود شدن صدای شما باشد.

برای بررسی بیشتر در منوی تنظیمات گوشی خود بروید. سپس در بخش مدیریت برنامه ها نرم افزارهای خود را بررسی کنید. مدیریت برنامه در موبایل های مختلف عناوین گوناگونی از جمله Apps  یا Manage Apps دارد. وارد قسمت Permission شوید. در این قسمت دسترسی های مختلف برنامه ها به امکانات تلفن شما دیده می شود. دسترسی برنامه ها را در این قسمت می توانید محدود کنید. انتخاب گزینه Deny روی امکان موردنظر دسترسی را مسدود می کند.

نرم افزار و برنامه های مشکوک را حذف کنید. اگر برنامه در موبایل شما نصب است که صدا و تصویر در آن قابل اشتراک گذاری نیست. به عبارت دیگر ارتباط صوتی و تصویری با آن ممکن نیست اما آن برنامه به میکروفن یا دوربین دسترسی دارد. این برنامه عملکرد روشنی ندارد و باید دسترسی آن را از میکروفن و دوربین مسدود کنید. روش بهتر و مطمئن تر این است که نرم افزار را حذف کنید و از نرم افزار های مشابه و از منبع معتبر استفاده کنید.

 
 
 

پیشگیری از شنود تلفن همراه

برخی از نرم افزارهای برای جلوگیری از شنود تلفن همراه طراحی شده اند. از این گروه نرم افزارها می توان به Micro Guard اشاره کرد. یک اپ برای جلوگیری از جاسوسی و شنود احتمالی موبایل است. این اپ با شناسایی و مسدود کردن اپ هایی که از میکروفن استفاده می کنند مانع از شنود شدن خواهند شد. سعی کنید از وای فای رایگان در مراکز تفریحی و تجاری استفاده نکنید. این شرایط می تواند برای تروجان و بدافزارهای امکان نصب روی تلفن شما را فراهم کند.

 
 
 

قانون شنود تلفن همراه دیگران

براساس قانون اساسی اصل 25 : بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی، تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آن‌ها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است. مگر به حکم قانون.” در نتیجه هر گونه شنود حتی شنود و ردیابی تلفن همراه همسر بدون کسب اجازه و مجوز غیر قانونی و ممنوع است. برای آگاهی از قوانین نصب دوربین مداربسته می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

 

  1. دوربین مداربسته تیاندی  دوربین مدار بسته   نصب دوربین مدار بسته  hikvision  هایک ویژن

 

 

زوم اپتیکال چیست؟

زوم به معنای ساده بزرگ دیدن سوژه در یک قاب است. زوم در دو نوع زوم اپتیکال و زوم دیجیتال وجود دارد که هر یک برای کاربری های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. بزرگنمایی لنز یا همان zoom تابعی از فاصله کانونی و میدان دید حاصل از آن است. هرچه فاصله کانونی طولانی تر باشد میدان دید کوچکتر است. در هر دو نوع ZOOM فاصله کانونی از اهمیت ویژه ایی برخوردار است اما هنگام خرید اکثر کاربران به آن توجه نمی کنند.

در ادامه می خوانید:

  1. زوم اپتیکال چیست
  2. کاربرد زوم اپتیکال چیست؟
  3. زوم دیجیتال چیست
  4. کاربرد زوم دیجیتال چیست؟
  5. تفاوت زوم اپتیکال و دیجیتال
  6. زوم با استفاده از فواصل کانونی مختلف
  7. نحوه محاسبه زوم اپتیکال
 

زوم اپتیکال چیست؟

زوم اپتیکال زمانی اتفاق می افتد که اجسام دورتر را بدون کاهش کیفیت بزرگنمایی می کند. در Optical zoom عناصر داخل لنز حرکت می کنند تا فاصله کانونی را کاهش و افزایش دهند. با کاهش فاصله کانونی میدان دید وسیع تر خواهد شد و جزئیات درون تصویر کمتر دیده می شوند. تنها دوربین هایی با لنز متغیر می توانند از Optical zoom پشتیبانی کنند. در کاتالوگ دوربین مداربسته این زوم را با ضریب X نمایش می دهند. به عنوان مثال 20X به معنی این است که دوربین می تواند تا 20 برابر بر روی سوژه زوم کند. زمانی که از Optical zoom استفاده می کنید دیدتان محدود می شود اما جزئیات بیشتری را بدون افت کیفیت می بینید.

به عنوان مثال تلسکوب مبتنی بر زوم اپتیکال عمل می کند. در صورتی که با کمک تلسکوب به ماه نگاه کنید آن را در اندازه بزرگتری می بینید. با استفاده از زوم اپتیکال بدون کاهش کیفیت اجسام را بزرگتر و با وضوحی قابل قبول می بینید.

 

مزایا و معایب زوم اپتیکال چیست؟

  • مزایا : جزئیات را با وضوح بالا نمایش می دهد.
  • معایب : بعد از ثبت تصویر امکان زوم اپتیکال وجود نخواهد داشت. زاویه دید در Optical zoom محدود خواهد بود.

کاربرد زوم اپتیکال چیست؟

رایج ترین کاربرد زوم اپتیکال برای دوربین های مداربسته جاده ها است. اگر دوربین مداربسته جاده به زوم اپتیکال مجهز باشد می تواند به سادگی پلاک خودرو را با وضوح قابل قبولی در حرکت ثبت کند.زوم اپتیکال برای کارخانه ها، مترو، خیبان های پر رفت و آمد و… مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند با زوم بر روی سوژه های مختلف تصاویر شفاف و واضحی را ثبت کند.

 
 
 

زوم دیجیتال چیست

در زوم دیجیتال قسمتی از تصویر که قصد بزرگنمایی آن را دارید بریده می شود و سپس با اضافه کردن پیکسل عکس را بزرگ می کند. زوم دیجیتال کیفیت تصویر را به شدت کاهش می دهد و جزئیات در آن به وضوح قابل مشاهده نیست. ZOOM دیجیتال تصاویر را بزرگ می کند بدون آنکه اطلاعات بیشتری در تصویر ثبت شود. در صورتی که جزئیات از اهمیت ویژه ایی برای شما برخوردارند زوم دیجیتال گزینه مناسبی نخواهد بود.

کاربرد زوم دیجیتال چیست؟

پیشنهاد می کنیم اگر مجبور به استفاده از زوم دیجیتال شدید هم از زوم دیجیتال دوربین مداربسته استفاده نکنید زیرا به شدت کیفیت تصویر را پایین میارد. می توانید از نرم افزارهای موجود برای بزرگنمایی تصویر استفاده کنید که به مراتب کم تر از زوم دیجیتال دوربین تصویر را تار و بی کیفیت می کنند.

 
 
 

تفاوت زوم اپتیکال و دیجیتال

اگر جزئیات تصویر برای شما مهم است بهتر است از زوم دیجیتال استفاده نکنید و به دنبال زوم اپتیکال باشید. زوم اپتیکال برای تصاویر Live مورد استفاده قرار می گیرد و می توانید به صورت لحظه ای بر روی تصاویر زوم کنید اما زوم دیجیتال مخصوص تصاویری است که از پیش ثبت شده اند. اگر می خواهید به صورت دقیق بر روی سوژه های درون تصویر زوم کنید بهتر است به سراغ زوم اپتیکال بروید تا بتوانید بدون افت کیفیت بر روی سوژه زوم کنید.

زوم اپتیکال شکل واقعی زوم است و زوم دیجیتال به نوبه ایی تصویر را برش می دهد و سپس بزرگنمایی می کند. در Optical zoom با انجام بزرگنمایی کیفیت و رزولوشن تصویر تقریباً بدون تغیر باقی خواهد ماند و اما در زوم دیجیتال گویی تصویر کشیده شده است و در واقع هرچقدر بیشتر بزرگنمایی داشته باشید رزولوشن تصویر کمتر است. نتایج به دست آمده از زوم دیجیتال اصلاً قابل قبول نیست و بهتر است حد الامکان از Optical zoom استفاده کنید.

به عنوان مثال برای دیدن ماه از تلسکوب استفاده می شود که تلسکوب نیز به نوعی زوم اپتیکال مجهز است. برای بزرگنمایی تصویر در برنامه فتوشاپ از زوم دیجیتال استفاده می شود.

زوم با استفاده از فواصل کانونی مختلف

یکی از ویژگی های مهم برای زوم دوربین مداربسته، فاصله کانونی آن است. فاصله کانونی لنز تعیین کننده عمق تصویر است. فاصله کانونی برحسب میلی متر بیان می شود. هرچه عدد فاصله کانونی بر حسب میلی متر بیشتر باشد عمق تصویر نیز بیشتر خواهد بود و امکان زوم بیشتری نیز فراهم است. در هنگام انتخاب دوربین باید به فاصله کانونی آن توجه کنید و با توجه به نوع کاربری و نیازتان دوربینی با لنز مناسب را انتخاب کنید تا بتوانید در صورت نیاز از زوم اپتیکال و زوم دیجیتال استفاده کنید. در برخی از انواع دوربین های مداربسته مانند دوربین های باکس امکان تعویض لنز وجود دارد و می توانید لنزهای متفاوتی را برای آن به صورت جداگانه خریداری کنید.

لنز ثابت

لنز ثابت دارای فاصله کانونی ثابت است. در لنز ثابت امکان زوم اپتیکال و دیجیتال وجود ندارد. این لنزها بیشتر برای کاربری های معمولی مورد استفاده قرار می گیرد.

لنز متغیر

لنزهای متغیر دارای دو فاصله کانونی هستند و زاویه دید آن ها بین دو بازه متغیر خواهد بود. در این نوع لنز ها امکان زوم وجود دارد و می توان از دور بر روی سوژه های مختلف زوم کرد که در دو نوع وریفوکال و موتورایز در بازار موجود هستند. در لنزهای وریفوکال باید به صورت دستی بر روی سوژه زوم کنید اما در لنزهای موتورایز زوم به صورت خودکار انجام می شود.

 

نکته

  • هرچه فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته بیشتر باشد میزان بزرگنمایی آن بیشتر است.
  • اگر کیفیت تصاویر برای شما ضروری است تنها روی Optical zoom تمرکز کنید.
 
 

نحوه محاسبه زوم اپتیکال

بهتر است هنگام خرید دوربین مداربسته علاوه بر سایر ویژگی های دوربین و نوع کاربریتان به میزان زوم لنز دوربین توجه کنید. تنها کافی است عدد لنز آن را تقسیم کنید. عدد بزرگتر تقسیم بر عدد کوچکتر که میزان بزرگنمایی لنز را به راحتی به دست بیاورید. به عنوان مثال اگر لنز دوربین مداربسته شما 55-18 باشد باید 55 را تقسیم بر 18 کنید که به صورت تقریبی این دوربین بزرگنمایی سه برابری خواهد داشت. یکی دیگر از روش هایی که  می توانید میزان بزرگنمایی لنز دوربین را تشخیص دهید استفاده از دیتا شیت دوربین مداربسته است. پارامتر X در دیتا شیت میزان بزرگنمایی دوربین مداربسته را نمایش می دهد.



 



:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 


پهنای باند در دوربین مداربسته

پهنای باند دوربین مداربسته : یکی از بحث های هزینه زا در هنگام نصب دوربین های مداربسته پهنای باند است که به شکل مستقیم می تواند هزینه های پروژه شما را به شدت افزایش دهد. Bandwidth در لغت به معنای حجم اطلاعاتی است که از یک نقطه به نقطه ای دیگر منتقل می شود و در نگاه اول کاملا مشخص است که افزایش یا کاهش پهنای باند بر سرعت انتقال اطلاعات به شدت تاثیر گذار است. پهنای باند در بسیار از سیستم ها کاربرد دارد و در دوربین های مداربسته در هنگام ارسال اطلاعات از دوربین مدار بسته به دستگاه ضبط کننده تصاویر مطرح می شود.

 

توجه به استاندارد های پهنای باند در پروژه های مداربسته باعث کاهش هزینه های نهایی نصب دوربین مداربسته می شود. این موضوع اگرچه در پروژه های کوچک با چند دوربین خیلی قابل توجه نیست اما در پروژه های بزرگ که تعداد قابل توجهی دوربین مدرابسته برای نظارت تصویری متمرکز در یک محیط نصب می شود، عدم توجه به استاندارد سازی پهنای باند باعث می شود که هزینه های نهایی شما به شدت افزایش یابد و عملا توجیه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین برای اجرای پروژه های نصب دوربین مدار بسته نیاز است که هم عوامل تاثیر گذار بر پهنای باند را بشناسیم و هم نحوه محاسبه پهنای باند مورد نیاز را بدانیم.

 

عوامل تاثیر گذار بر مصرف پهنای باند

در یک سیستم مداربسته، عوامل  متعددی بر مصرف پهنای باند موثر اند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

۱) فرمت فشرده سازی

یکی اولین عامل تاثیر گذار بر مصرف پهنای باند حجم تصاویر و کیفیت آنهاست. بر اساس یک اصل بنیادی هر چه تصاویر از کیفیت بیشتر برخوردار باشند حجم بیشتری نیز دارند و در نتیجه انتقال این تصاویر پهنای باند بیشتری را مصرف می کند. بنابراین برای کاهش مصرف پهنای باند از فرمت های فشرده سازی تصاویر قبل از ارسال استفاده می شود.

 

 فرمت های فشرده سازی در دوربین مداربسته :

  • MPEG4: یک فرمت قدیمی است که در حال حاضرذ نیز در برخی از دوربین های مداربسته یا دستگاه های ضبط مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  • فرمت H.264: تا پیش از آمدن ورژن های جدیدتر مانند H.265 رایجترین فرمت فشرده سازی در تصاویر دوربین مداربسته بود.

 

  • فرمت H.265: فرمت H.265 دارای دوبرابر نرخ فشرده سازی نسبت به H.264 با حفظ کیفیت تصاویر می باشد.

 

  • فرمت H.265+: این کدک ساخت شرکت هایک ویژن است بهترین نوع کدگذاری در دوربین های مدار بسته برای فشرده سازی تصاویر ویدئویی محسوب می گردد.

 

پهنای باند در دوربین مداربسته

 

۲) فریم ریت

بگذارید مفهوم فریم ریت را با مثال تصاویر نمایش داده شده در فیلم ها بررسی کنیم. در نمایش فیلم ها آن چیزی که باعث می شود ما بی هیچ وقفه ای تصاویر را پشت سر هم مشاهده کنیم، سرعت نمایش تصاویر نمایش داده شده در یک ثانیه است. هر چه سرعت نمایش و تعداد تصاویری که در یک ثانیه به ما نمایش داده می شود بیشتر باشد قاعدتا حرکات فیلم ما پیوسته تر و دقیق تر است. برای مثال تصاویری که با فرمت ۳۰ FPS به نمایش در می آید به این معنی است که در یک ثانیه سی تصویر به انسان نمایش داده می شود و این فرمت نسبت به ۱۰ FPS  دقیق تر و پیوسته تر خواهد بود.

 

حال بیایید نسبت مفهوم فریم ریت را با پهنای باند  بررسی کنیم، تا اینجا فهمیدیم که هر چه فریم ریت بیشتر باشد تعداد تصاویر نمایش داده شده در ثانیه بیشتر می شود. این افزایش تصاویر به معنای انتقال اطلاعات تصویری و دیتای بیشتر است و در نتیجه برای انتقال این اطلاعات نیاز به پهنای باند بیشتری خواهیم داشت. استاندارد نرخ فریم برای چشم انسان 25 تا 30 فریم در ثانیه است و البته شما می توانید این اعداد را در دستگاه های مختلف بسته به نیاز پروژه خود تغییر دهید و مصرف پهنای باند خود را بهینه کنید.

 

۳) تعداد دوربین های نصب شده

همانطور که در قسمت های قبل نیز توضیح دادیم تعداد دوربین های مورد استفاده در شبکه نیز بر روی میزان پهنای باند مصرفی تاثیر گذار است. هر چه تعداد دوربین های شما افزایش یابد، میزان اطلاعاتی که در کل شبکه منتقل می شود افزایش پیدا می کند و در نتیجه به پهنای باند بیشتری نیاز خواهد بود. نکته مهم در این خصوص این است که هر شبکه پهنای باند محدود دارد و در نتیجه باید بین پهنای باند و تعداد دوربین ها تعادل برقرار کنید.

 

۴) حالت های مختلف ضبط

عامل بعدی که می تواند بر روی میزان مصرف پهنای باند شبکه تاثیر بگذارد، حالت های مختلف ضبط در دستگاه ضبط کننده تصاویر است. برای مثال حالت های مختلفی مانند روز و شب، ضبط تصاویر با حالت حرکت Motion Detection و دیگر موارد. انتخاب هر یک از این حالت ها تصاویر با کیفیت های مختلفی ایجاد می کند و در نتیجه تاثیر مستقیم بر پهنای باند مصرفی دارد. در برند های معروف تولید کننده دوربین مداربسته و تجهیزات ذخیره ساز مانند هایک ویژن حالت های مختلفی برای ضبط تصاویر وجود دارد که می توانید با توجه به نیاز پروژه این حالت ها را انتخاب کنید.

 

۵) رزولوشن دوربین و نسبت تصویر (Aspect Ratio)

آخرین عامل تعیین کننده میزان مصرف پهنای باند در سیستم های مداربسته به رزولوشن دوربین مداربسته مربوط می شود. همه ما می دانیم هرچه رزولوشن دوربین افزایش پیدا کند کیفیت و وضوح تصاویر نیز افزایش خواهد داشت و به همین ترتیب حجم تصویری که به دستگاه ضبط کننده ارسال می شود نیز افزایش می یابد. این موضوع باعث می شود که برای انتقال تصویر به پهنای باند بیشتری نیاز باشد. برای مثال تصاویر ضبط شده توسط یک دوربین 8 مگا پیکسلی نسبت به دوربین 5 مگا پیکسلی نیاز به پهنای باند بیشتری دارد.

 

همچنین فاکتور تاثیرگذار دیگر نسبت تصویر یا (Aspect Ratio) است.منظور از نسبت تصویر نسبت پهنا به ارتفاع یک فریم است. این نسبت را با اعداد ۴:۳، ۱۶:۹ و … نشان می دهند. با توجه به اینکه نسبت تصویر ۱۶:۹ تصویر بزرگتری را ارائه می دهد بنابراین پهنای باند بیشتری را نیز اشغال می کند.

 

واحد اندازه گیری پهنای باند

اصطلاحاتی مانند Kbps 500 ، ۱ Mbps و غیره در هنگام تبادل اطلاعات میان دستگاه های مدار بسته بسیار استفاده می شود. این اعداد بیانگر میزان اطلاعاتی است که در هر ثانیه بین دستگاه ها جابجا می شود.
برای مثال  وقتی می گوییم پهنای باند دوربین مداربسته، ۵۰۰ Kbps است ، به این معنی است که ۵۰۰،۰۰۰ بیت در هر ثانیه منتقل می شود (K بیانگر ۱۰۰۰ است و بیت هم واحد اطلاعات). نکته مهم دیگر این است که هر مدل از دوربین های مداربسته پهنای باند مشخصی را بر اساس نوع تکنولوژی خود اشغال می کند. این اعداد بر روی مشخصات دوربین های مدار بسته ذکر می شود.

 

 

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

فناوری SenseUp در دوربین مداربسته

سرعت شاتر در دوربین مداربسته

نحوه محاسبه یو پی اس برای دوربین مدار بسته

نصب دوربین مداربسته در رستوران ها

قیمت دوربین خودرو

دستگاه DVR هیبرید

دوربین پلاک خوان



:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 


۱۰ تکنولوژی جدید در دوربین های مداربسته

تکنولوژی های جدید در دوربین مداربسته : سرعت تغییرات زندگی بشر به حدی زیاد شده است که عملا شناخت تمام فناوری ها و تکنولوژی های مختلف برای ما امری غیر ممکن شده است. تنها در طول دو دهه گذشته می توان هزاران فناوری جدید در حوزه ها و صنایع مختلف نام برد که زندگی امروز بشر را دستخوش تحولات بزرگ کرده است. از ورود اینترنت به زندگی روزمره انسان تا گسترش گوشی های هوشمند و حرکت به سمت هوشمند سازی خانه ها و شهرها تا خلاقیت های تخصصی در صنایعی مانند نظارت تصویری از جمله تحولاتی است که تنها در دو دهه گذشته توسعه یافته است. در این مطلب می خواهیم با ده مورد از فناوری های درخشان صنعت امنیت بیشتر آشنا شویم که هر کدام به شکلی مجزا می تواند امنیت بیشتری به ما هدیه کند.

 

تکنولوژی شمارش افراد (People Counting)

همانطور که از نام این فناوری مشخص است، عملیات شمارش افراد محیط توسط این دوربین انجام می شود. در این تکنولوژی شما این امکان را دارید که با مشخص کردن یک ناحیه در تصویر دوربین مدار بسته تعداد افرادی که وارد یا خارج می شوند را در یک گزارش مجزا به شما ارائه دهد. این ویژگی محدود به شمارش افراد و انسان ها نیست و برای مثال می توانید برای شمارش وسایل نقلیه نیز از این تکنولوژی استفاده کنید.

تکنولوژی تشخیص چهره ( Face Detection )

فناوری تشخیص چهره یکی از جنجالی ترین تکنولوژی های توسعه یافته در دوربین های مداربسته به حساب می آید که هم طرفداران و هم منتقدان بسیاری در سراسر جهان دارد. از یک طرف این فناوری می تواند به بالا بردن امنیت شهرها و نظارت سازمان ها کمک کند و از طرف دیگر می تواند تهدیدی علیه آزادی های مدنی و آزادی های اجتماعی توسط دولت ها به حساب آید. از نظر عملکردی این فناوری می تواند چهره اشخاص را به وسیله هوش مصنوعی آنالیز کند و در صورت داشتن یک دیتا بیس قوی می تواند هویت افراد را در کمترین زمان ممکن تشخیص دهد. این موضوع در مکان های امنیتی مانند فردگاه ها و مبادی ورودی و خروجی کشورها بسیار مهم است.

 

 

Face Detection

 

 

تکنولوژی  اشیاء جامانده و یا گم شده( Left Objects )

فناوری بعدی که می خواهیم توضیح دهیم به تکنولوژی اشیا گم شده یا Left Object مشهور است. این فناوری به این شکل عمل می کند که در یک ناحیه از پیش تعریف شده تمام اشیا را بررسی می کند و در صورت حذف شدن یک شی از آن ناحیه یا اضافه شدن شی جدید به آن شروع به زدن آلارم می کند. از این فناوری در ساختمان های اداری، فروشگاه ها و در مکان های عمومی حساس مانند فرودگاه ها و ترمینال ها می توان استفاده کرد. برای مثال در شرایط احتمال بروز خطرار تروریستی و بمب گذاری ها این دوربین ها می توانند به مسئولان امنیتی ساختمان های عمومی و دولتی کمک زیادی کنند.

 

 

Left Objects Left Objects

 تکنولوژی WDR و D-WDR

این تکنولوژی به دوربین امکان می دهد که در شرایطی که نور محیط تغییر می کند تصاویر کیفیت بالاتری داشته باشند. برای مثال هنگامی که شما دوربین را در ورودی یک ساختمان یا مجموعه قرار می دهید و افراد از محیط پر نور به داخل مجموعه بروند و یا برعکس ، چهره افراد در دوربین به بالاترین کیفیت ممکن نمایش داده شود. در حالی که در یک دوربین معمولی چهره افراد در این شرایط بصورت تیره و نا واضح نشان داده می شود.

در کل تکنولوژی WDR و D-WDR یکی میباشد. با این تفاوت که عملکرد D-WDR به مراتب بهتر از WDR میباشد. از این تکنولوژی در محیط های که دوربین روبروی پنجره یا ورودی اماکن های که نور زیادی دارند استفاده میشود. این تکنولوژی در دوربین ها یک آیتم بسیار مهم محسوب میشود. یک آیتم ضروری برای تشخیص چهره و حتی تشخیص پلاک به شمار میرود.

 

 

تکنولوژی WDR

 تکنولوژی BLC

فناوری BLC هم به مانند فناوری WDR به نوعی نور پس زمینه محیط رو تنظیم می کند تا از این طریق بتوانیم تصاویر واضح تری داشته باشیم. تفاوتی که این فناوری با WDR دارد این است که بجای ایجاد تعادل نوری بین نقاط کم نور و پرنور، اقدام به محو کردن نقاط پر نور تصویر می کند. از نظر فنی این فناوری را مکمل تکنولوژی WDR می باشد و بیشتر برای محیط هایی که سایه روشن دارند استفاده می گردد.  یکی از شرکت های پیشرو در زمینه توسعه فناوری های نوین حفاظت تصویری شرکت هایک ویژن است و در صورت نیاز به شمار توصیه می کنیم از این برند برای تامین تجهیزات امنیتی استفاده کنید.

 

 

تکنولوژی BLC

 

تکنولوژی ضبط قسمتی از تصویر با کیفیت بالا (ROl)

این قابلیت به شما امکان ضبط قسمتی از تصاویر با کیفیت بالا و ما بقی تصویر باکیفیت پایین تر را می دهد، از این ویژگی دوربین های مدار بسته می توان در زمان کمبود میزان ظرفیت هارد دیسک شما و همچنین توجه بیشتر به منطقه مورد نظر استفاده کرد.

تنظیمات Ristricted Area  ( ورود و خروج به محدوده ) در این فناوری کاربردهای بسیار بالایی دارد. با استفاده از این تنظیمات  شما می توانید یک منطقه ای را به عنوان محدوده غیر قابل ورود یا منطقه حساس مشخص کنید و زمانی که افراد یا سوژه ای وارد این محدوده شود، به شما اعلام شده و یا زنگ خطر به صدا در آید.

 

 تکنولوژی HLC

این فناوری برای تکمیل فناوری پلاک خوان توسعه یافته است و در دوربین های دید در شب و پلاک خوان اهمیت فراوانی دارد. نحوه عملکرد این فناوری به این شکل است که نور شدید محیط  که ناشی از منبع قوی نوری است را حذف کرده و تصاویر با کیفیت بیشتری ایجاد می کند. برای مثال هنگامی که دوربین پلاک خوان اقدام به ثبت پلاک اتوموبیل ها در تاریکی می کند به دلیل نور شدید چراغ اتوموبیل این تصاویر با اخلال روبرو می شود. این فناوری نور شدید چراغ اتوموبیل را کاهش می دهد تا پلاک اتوموبیل به صورت واضح و خوانا ثبت شود.

 

 

تکنولوژی HLC

 

تکنولوژی EIS

این تکنولوژی در دوربین مدار بسته برای از بین بردن نویز و تاری تصویر استفاده میشود، در واقع این تکنولوژی به عنوان یک تثبیت کننده تصویری میباشد. عموما از دوربین هایی با این تکنولوژی در پارکینگ ها، جاده ها و مکانهای پرتردد استفاده میشود.

 

 

تکنولوژی EIS

تکنولوژی Auto Iris و P Iris

Auto Iris یک لنز موتوردار با قابلیت تنظیم خودکار Iris است که برای ضبط تصویر با کیفیت با نور مناسب، در شرایط محیطیای که میزان نور محیط متغیراست مناسب است . در مقایسه با لنز های با Iris ثابت ذستی، لنزهای Auto Iris از تکنولوژی پیشرفتهتری بهره میبرند. دوربین های مداربسته دارای تکنولوژی Auto Iris معمولا گرانتر هستند.

لنز P Iris مختص دوربین های مداربسته نظارتی توسعه داده شده و امکان تنظیم آیریس و میزان نور ورودی را بدون تغییر در میدان دید و فوکوس دوربین مداربسته، فراهم می سازد . بدین ترتیب همیشه تصویری دقیق و واضح از تمام قسمت های تصویر با مناسب ترین میزان نوردهی، خواهیم داشت.

 

تکنولوژی عبور از خط تعیین شده( Line Crossing )

دهمین مورد از ۱۰ تکنولوژی جدید در دوربین های مداربسته مربوط می شود به تکنولوژی عبور از خط تعیین شده. این فناوری به شما این امکان را می دهد تا بر روی تصویر دریافتی، خطی مشخص کنید و در زمانی که سوژه نزدیک به این خط شود آژیر خطر به صدا در آید از این تکنولوژی می توان در حفاظت پیرامونی یک کارخانه و یا زندانها و … استفاده کرد.

 

مقالات بیشتر برای مطالعه:

فناوری SenseUp در دوربین مداربسته

سرعت شاتر در دوربین مداربسته

نحوه محاسبه یو پی اس برای دوربین مدار بسته

نصب دوربین مداربسته در رستوران ها

قیمت دوربین خودرو

دستگاه DVR هیبرید

دوربین پلاک خوان

 



:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

یکی از قسمت های مهم در یک سیستم مداربسته تحت شبکه ضبط تصاویری است که توسط دوربین گرفته شده، حال بسته به سیستمی که راه اندازی شده روش های ضبط تصاویر متفاوت خواهند بود. این سیستم ها به دو گروه زیر تقسیم بندی می گردند:

  • سیستم هایی که از دستگاه ضبط ان وی آر (NVR) برای ضبط تصاویر استفاده می کنند.
  • سیستم های مبتنی بر PC Server که از سرورهای کامپیوتری برای ضبط تصاویر استفاده می کنند.

همانطور که گفته شد با توجه به بسترسازی صورت گرفته در سیستم مداربسته روش های ضبط تصاویر می توانند متفاوت باشند زیرا تکنولوژی بکار رفته در هر کدام از دستگاه های فوق برای مدیریت، ضبط و ذخیره سازی تصاویر، پخش زنده، بازپخش و سایر قابلیت های موجود متفاوت است. با توجه به اینکه کاربران اغلب با نحوه کارکرد دستگاه ضبط NVR در یک سیستم مداربسته آشنا هستند در ادامه ابتدا به معرفی سایر روش ها و دستگاه های مورد استفاده در سیستم های مبتنی بر سرورهای کامپیوتری و مقایسه و سپس ذکر تفاوت های آنها با نحوه ضبط در دستگاه NVR می پردازیم:

NAS یا Network attached storage یک روش ذخیره سازی برای دیتاهای کامپیوتری است که قابلیت اتصال به شبکه های کامپیوتری را دارد. روش ذخیره سازی به صورت NAS می تواند شامل سخت افزار، نرم افزار و یا به طور کلی پیکربندی آن باشد. ولی اغلب به عنوان یک کامپیوتر تخصصی هدفمند در نظر گرفته می شود.  ساده ترین تعریف NAS عبارت است از: “هر سروری که فایل های ذخیره شده خود را با دیگران در شبکه به اشتراک بگذارد .

اما در سیستم های مداربسته، منظور از NAS در واقع سرورهای کوچکی هستند که عمل ضبط و مدیریت تصاویر را در شبکه به عهده دارند. در واقع زمانی که شرایط طوری باشد که مجبور به استفاده از سیستم های کامپیوتری به جای دستگاه ضبط NVR باشید می توانید از سرورهای NAS استفاده کنید.

نکات مهم در انتخاب سرور NAS

  • پشتیبانی از قابلیت RAID

یکی از قابلیت های سیستم NAS پشتیبانی از سیستم RAID در ذخیره سازی تصاویر است. همانطور که قبلا نیز در مورد این سیستم ذخیره سازی توضیح دادیم وجود سیستم RAID باعث می شود تا در صورت خراب شدن یک هارد اطلاعات حیاتی بر روی هارد دیگر بک آپ گیری شوند و از دست نروند. توصیه می شود در هنگام انتخاب سرور NAS نوعی از آن را انتخاب کنید که از سیستم RAID پشتیبانی می کند.

  • امنیت

در صورت استفاده از سرور NAS برای ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته بهتر است که سروری را انتخاب نمائید که اتصال سرور به مرورگر در آن امن باشد.

ضبط به صورت NAS

  • بزرگی پروژه

یکی از موراد بسیار مهم در هنگام انتخاب سرور NAS این است که این نکته را در نظر بگیرید که آیا در آینده قصد توسعه تعداد دوربین های مداربسته را دارید یا خیر. زیرا چنانچه قصد توسعه سیستم خود را داشته باشید باید از یک  NAS قوی تر(برای مثال با ظرفیت RAM هارد بالاتر) استفاده کنید که بتواند تعداد بیشتری دوربین را ساپورت کند.

  • رابط گرافیکی

در هنگام انتخاب NAS Storage خود به رابط گرافیکی Graphic User Interface آن نیز توجه نمائید. زیرا این رابط کاربری گرافیکی رابطه مستقیم با نحوه مدیریت، کیفیت ضبط و پخش تصاویر دارد.

  • کیفیت هارد دیسک  ها

در سیستم ضبط NAS با توجه به موارد گفته شده بهتر است از هارد دیسک مخصوص دوربین مداربسته با کیفیت بالا استفاده کنید تا در صورت عملکرد شبانه روزی سیستم مشکلی برای ذخیره تصاویر پیش نیاید.

  • پورت شبکه

ظرفیت پهنای باند پورت شبکه سرور NAS نیز از جمله موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود زیرا تعیین کننده سرعت انتقال اطلاعات بر روی شبکه است. برای مثال  پهنای باند ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ بسیار مناسب است. برخی از سرور های قدرتمند تر نیز دارای دور پورت شبکه برای انتقال تصاویر هستند.

تفاوت سرور NAS و NVR

امنیت

یکی از تفاوت های موجود میان این دو امنیت بالاتر دستگاه NVR است زیرا دستگاه NVR دستگاهی تخصصی است که تنها برای ضبط و مدیریت تصاویر دوربین های مداربسته طراحی شده و فاقد آپشن های نرم افزاری اضافه دیگری است که در یک سرور کامپیوتری وجود دارد به همین دلیل به هنگام اتصال به شبکه به صورت LAN یا WAN در مقابل خطر نفوذ ویروس های کامپیوتری مقاوم تر اند.

هزینه

از لحاظ هزینه ای که بابت هر کدام از این دو روش می کنید روش NAS روش پرهزینه تری است زیرا در نهایت با آن می توانید تا حداکثر 2 الی 4 دوربین IP را ساپورت کنید و برای هر دوربین اضافه تری باید هزینه بپردازید اما در NVR چنین محدودیتی وجود ندارد.

 

استاندارد IP و IK در دوربین مداربسته

فناوری EIS و OIS در دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته جایگاه سوخت

 دوربین مدار بسته ضد نور چیست؟

دوربین مدار بسته پلاک خوان

دستگاه  دی وی ار هیبرید

 مقایسه دوربین مدار بسته وارم لایت و استار لایت

خدمات نصب دوربین مداربسته برای رستوران ها

 یو پی اس برای دوربین مدار بسته



:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

دوربین های مدار بسته با قابلیت رم SD، از جمله دوربین های IP (تحت شبکه) بوده که مجهز به یک اسلات و یا درگاه کارت حافظه است. این نوع دوربین ها، بدون نیاز به دستگاه های NVR و یا سرور، امکان ضبط تصاویر را فراهم می کند. عبارت Built-in Micro SD در مشخصات دوربین های مدار بسته، به معنی پشتیبانی از رم SD کارت است. این قابلیت، بسته به نوع دوربین ها، می تواند تا ظرفیت 128 گیگابایت باشد و با کیفیت های ضبط مختلف، امکان ثبت تصاویر را تا حداکثر یک هفته فراهم می کند.

با استفاده از این قابلیت، می توان دوربین ها را به نحوی تنظیم نمود که در صورت قطع اتصال دوربین از NVR و یا سرور، بتوان تصاویر در کارت حافظه (SD Card) ذخیره کرد. (البته در این حالت، دیگر امکان مشاهده ی تصاویر وجود ندارد.)

مشکلات دوربین حافظه دار

از مشکلات این دوربین، ظرفیت کم کارت های حافظه است. حجم این SD کارت ها در مدت زمان های کوتاه پُر می شود. در نتیجه بهتر است از این قابلیت برای ثبت تنها حرکت ها(Motion detection) استفاده گردد. از لحاظ امنیتی، ثبت و ذخیره ی ویدئو در کارت های حافظه، توصیه نمی شود. چراکه در صورتی که دوربین ها آسیب ببینند و یا به سرقت روند، امکان مشاهده ی تصاویر پیش از وقوع حادثه، نیست.

https://tiamcctv.com/product-tag/گارانتی-مهر-تجارت/19.9

https://tiamcctv.com/product/td-9443e3d-az-pe-ar5/6.8

https://tiamcctv.com/product/td-3532b8-a2-2/7.9

https://tiamcctv.com/product-tag/ds-2cd2163g0-is/72.8

https://tiamcctv.com/product/td-9423e3d-az-pe-ar5/5.9

https://tiamcctv.com/product/thc-b220/5.9

https://tiamcctv.com/فناوری-ویدئوآنالیتیک/6.9

https://tiamcctv.com/avs-warranty/12

https://tiamcctv.com/product/td-9543e3d-az-pe-ar3/7.2



:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

در دوربین ها و سیستم های مداربسته همانند بسیاری از سایر محصولات الکترونیکی استانداردهایی در نظر گرفته می شود که این محصولات می بایست از آن پیروی کنند. در مورد دوربین های مداربسته این استاندارد ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند استانداردهای مربوط به مقاومت ساختاری آنها در برابر عوامل بیرونی و استانداردهای دیگر مرتبط با ویژگی های نرم افزاری(مانند ONVIF که به طور کامل در مقاله ای جداگانه توضیح داده ایم). در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد می پردازیم.

استاندارد IP

حتما تا بحال اصطلاح ضد آب یا واتر پروف به گوشتان خورده است. بسیاری از لوازمی که می خرید مانند دوربین های عکسبرداری، ساعت مچی، گوشی همراه و … ممکن است در حین حمل از دستتان افتاده و در آب(استخر، دریا و…) فرو رود. به همین دلیل شرکت های سازنده برای ارتقا کیفیت و ماندگاری محصولات خود آنها را بر طبق استاندارد هایی خاص می سازند. در مورد دوربین مداربسته چون وسیله قابل حملی نیست و در یک جای ثابت نصب می گردد مطابق با استانداردی با نام IP و NEMA درجه بندی می گردد.

IP  از روی عبارت Product Ingress Protection یا “مقاومت در برابر نفوذ” مشتق شده و می توانید آن را به صورت ورژن های مختلفی همچون IP55 ،IP67 و IP69K در کاتالوگ دوربین های مداربسته یا تجهیزات دیگر مشاهده نمائید. این ورژن ها هر کدام درجه بندی از استاندارد IP هستند که توسط سازمان بین المللی استاندارد EN 60529 برای تعیین میزان مقاومت محصولات در برابر نفوذ آب با در نظر گرفتن شرایط مختلفی نظیر  عمق، فشار، پاشش و …در دماهای مختلف تعیین شده است.

تشریح کد IP دوربین مدار بسته

همانطور که می بینید استاندارد IP شامل دو حرف یا دو بخش است که بنابر آنچه که موسسه استاندارد بین المللی تعریف نموده است این دو بخش شامل :

  • بخش اول که به مقاومت وسیله در برابر نفوذ جامدات مانند خاک، گرد و غبار و … اشاره داشته و با اعدادی شامل 0 تا 6 نمایش داده می شود.
  • عدد دوم به مقاومت وسیله در برابر  نفوذ مایعات اشاره دارد و با اعدادی در محدوده 0 تا 9 نمایش داده می شود.

حال به تشریح معنی هر کدام از اعداد بالا می پردازیم:

  • اعداد بخش اول:

رقم اول نشان دهنده سطح حفاظتی است که محفظه دستگاه در برابر نفوذ عوامل جامد خارجی به قطعات حساس (به عنوان مثال، قطعات رسانا و قطعات متحرک) فراهم می کند.

0   به معنی عدم مقاومت
1   مقاومت در برابر نفوذ ذرات جامد یا سطح دست انسان  تا 50 میلیمتر
2   عدم امکان نفوذ برای انگشت انسان یا سایر اجسام با ابعاد مشابه تا 12.5 میلیمتر
3   مقاوم به نفوذ سیم و سایر ابزارها از 2.5 میلیمتر به بالا
4   مقاوم به نفوذ انواع سیم، پیچگشتی، حشرات بزرگ از 1 میلیمتر به بالا
5   مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار اما نه به طور کامل و امکان نفوذ غبار تا حدی که به عملکرد صحیح دستگاه اختلال وارد نشود وجود دارد
6   مقاومت کامل در برابر نفوذ گرد و غبار
  • اعداد بخش دوم:

رقم دوم نشان دهنده سطح حفاظتی است که محفظه در مقابل نفوذ صدمه زننده آب فرآهم  می کند.

1   عدم مقاومت
2   مقاوم در برابر نفوذ آب قطره ای (قطره ای که عمودی چکیده می شود)
3   مقاوم در برابر نفوذ آب هنگامی که سطح مورد نظر زاویه 15 درجه ای  نسبت به موقعیت نرمال خود دارد
4   مقاوم در برابر پاشش آب از هر زاویه ای
5   مقاوم در برابر نفوذ آب که با قدرت دستگاه واترجت از تمام زوایا پاشیده می شود
6   مقاوم در برابر نفوذ آب که با قدرت بسیار زیاد دستگاه واترجت از تمام زوایا پاشیده می شود
6k   مقاوم در برابر نفوذ آب که با قدرت بسیار زیاد دستگاه واترجت با فشار اضافه از تمام زوایا پاشیده می شود
7   مقاوم در برابر نفوذ آبی تا عمق  1 متر
8   مقاوم در برابر نفوذ آبی به عمق 1 متر یا بیشتر(معمولا تا 3 متر)
9   مقاوم در برابر نفوذ آب با فشار و دمای بالا

مطابق با این استاندارد پس از کد IP حروفی می آید که در زیر اشاره می کنیم:

F   مقاومت در برابر نفوذ روغن
H   مقاوم در برابر دمای بالا
M   برای تست تجهیزات متحرک
S   برای تجهیزات ثابت و ایستا در تست مقاوت
W   شاخص آب و هوایی

 استاندارد IP66 و  IP67

از جمله آخرین ورژن های استاندارد IP در سیستم های مداربسته هستند. همانطور که گفتیم رقم اول نشان دهنده مقاومت نسبت به ذرات جامد مانند گرد و غبار و … و رقم دوم مقاومت نسب به نفوذ آب را نشان می دهد بنابر این در استاندارد IP66 نشان دهنده این است که دوربین مداربسته دارای مقاومت کامل در برابر نفوذ گرد و غبار و در برابر نفوذ آبی است که با قدرت بسیار زیاد در حد دستگاه واترجت از تمام زوایا پاشیده می شود. همچنین استاندارد IP67 نیز نشان دهنده این است که مطابق با عدد اول آن 6 دستگاه در برابر نفوذ گرد و غبار و خاک کاملا مقاوم بوده و مطابق با عدد دوم یعنی 7 دستگاه می تواند در عمق حداکثر 1 متر نیز در برابر نفوذ آب مقاوم است.

استاندارد NEMA

NEMA مخفف عبارت National Electrical Manufacturers Association است که برای انواع مختلف ضمائم الکتریکی که معمولا در امور صنعتی کاربرد دارند استفاده می شود. این استاندارد نیز دارای ورژن های مختلفی اعم از 1، 2، 3R، 3S، 3X، 4X، 6P و …است. وجود استاندارد NEMA در یک محصول نشانگر مقاومت کامل آن در برابر غرق شدن کامل در مایعات مختلف (آب و روغن و …) است. برای مثال در نمای 3X، X نشان دهنده مقاومت در برابر خوردگی یا زنگ زدگی که معمولا در مجاورت آب نمک دار رخ می دهد است. و یا نمای 6 نشان دهنده مقاومت در غرق شدگی در مدت زمان اندک و 6P نشان دهنده مقاومت در مدت زمان طولانی تر است.

استاندارد IK

رتبه بندی استاندارد IK نیز به صورت IKXX تعریف می شود، که “XX” می تواند اعدادی از 00 تا 10 باشد. این اعداد نشان دهنده میزان مقاومت محفظه های الکتریکی در برابر اثرات مکانیکی خارجی یا ضربات سخت است. در زیر ورژن های مختلف آن تشریح شده اند:

IK00    بدون مقاومت در برابر ضربه
IK01    مقاومت در برابر 0.14 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 0.25 کیلوگرمی از فاصله 56 میلی متری است
IK02    مقاومت در برابر 0.2 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 0.25 کیلوگرمی از فاصله 80 میلی متری است
IK03    مقاومت در برابر 0.35 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 0.2 کیلوگرمی از فاصله 140 میلی متری است
IK04    مقاومت در برابر 0.5 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 0.25 کیلوگرمی از فاصله 200 میلی متری است
IK05    مقاومت در برابر  0.7 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 0.25 کیلوگرمی از فاصله 280 میلی متری است
IK06    مقاومت در برابر 1 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 0.25 کیلوگرمی از فاصله 400 میلی متری است
IK07    مقاومت در برابر 2 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 0. 5 کیلوگرمی از فاصله 400 میلی متری است
IK08    مقاومت در برابر 5 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 1.7 کیلوگرمی از فاصله 300 میلی متری است
IK09    مقاومت در برابر 10 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 5 کیلوگرمی از فاصله 200 میلی متری است
IK10    مقاومت در برابر 20 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 5 کیلوگرمی از فاصله 400 میلی متری است
IK10+    مقاومت در برابر 40 ژول انرژی که برابر با سقوط یک جسم 10 کیلوگرمی از فاصله 400 میلی متری است

 

  1. https://hiktejarat.com/product/دوربین-مداربسته-تحت-شبکه-کیوب-هایک-ویژ-4/
  2. https://hiktejarat.com/product/دستگاه-ضبط-تصاویر-دیجیتال-تی-وی-تی-td-2104ts-hp/
  3. https://hiktejarat.com/product/دستگاه-ضبط-تصاویر-تحت-شبکه-تی-وی-تی-td-3104b1h/
  4. https://hiktejarat.com/نرم-افزار-دوربین-مداربسته/
  5. https://hiktejarat.com/product/nx-hd2530-i2/
  6. https://hiktejarat.com/product/دوربین-مداربسته-تحت-شبکه-دام-هایک-ویژ-30/
  7. https://hiktejarat.com/product/دوربین-مداربسته-تحت-شبکه-دام-هایک-ویژ-28/
  8. https://hiktejarat.com/product/ds-2cd2663g0-izs/
  9. https://hiktejarat.com/product/nx-dvr108-t1/
  10. https://hiktejarat.com/product/دستگاه-ذخیره-سازی-تصاویر-ویدئویی-16-کانا/
  11. https://hiktejarat.com/دوربین-مداربسته-مخفی/
  12. https://hiktejarat.com/hikvisionvsavigilon/
  13. https://hiktejarat.com/product-category/brand/next/
  14. https://hiktejarat.com/product/ds-2ce16h1t-it3ze/
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()