نوشته شده توسط : جعفر

 

تعریف کلمه اپلیکیشن چیست؟

کلمه ی Application به زبان فارسی، دقیقا “ابزار کاربردی” ترجمه میشود. یعنی اگر بخواهیم آن را ترجمه مستقیم بکنیم، باید همین کلمه ابزار کاربردی را بکار ببریم. اما در دنیای کامپیوتر و گوشی های هوشمند، به هر نرم افزاری که بتوان آن را روی گوشی موبایل، کامپیوتر، لپتاپ، تبلت یا هر وسیله ای که سیستم عامل داشته باشه نصب کرد، اپلیکیشن گفته میشود. البته از آنجایی که این نرم افزارها، دستیار هایی هستند که کارهای مختلفی را برای ما انجام میدهند، کلمه اپلیکیشن، انتخاب مناسبی است.

بنابراین application دقیقا یعنی برنامه یا نرم افزار. همه ی مواردی که بر روی گوشی اندرویدی خود نصب کرده اید و از امکانات آنها استفاده میکنید، نوعی از اپلیکیشن هستند. اپلیکیشن ها  بر اساس کارهایی که انجام میدهند، دسته بندی های مختلفی دارند. در ادامه تعدادی از این دسته ها را معرفی میکنیم.


انواع اپلیکیشن ها

اپلیکیشن ها برای پاسخ دادن به نیازهای ما و انجام دادن کارهایی که به آنها نیاز داریم ساخته میشوند. چون ما در زمینه های مختلف، نیازهای گوناگونی داریم، اپلیکیشن ها نیز به دسته های متفاوتی تقسیم میشوند. امروزه با پیشرفت بازار آنها، تقریبا در تمامی دسته ها چندین نمونه ی بسیار خوب و عالی وجود دارد.


آب و هوا

آب و هوا

اپلیکیشن های مربوط به وضعیت آب و هوا. این برنامه ها اطلاعات هواشناسی را از پایگاه های معتبر مانند Accuweather دریافت میکنند و طبق زمان بندی روی گوشی اندروید شما نشان میدهند. به عنوان مثال اگر قصد سفر رفتن دارید و باید از آب و هوای منطقه ای اطلاع پیدا کنید، یکی از این اپلیکیشن ها به درد شما میخورد. برنامه هایی هایی مانند دماسنج و زلزله نگار هم میتوانند در این دسته جای بگیرند.


آشپزی و رستوران

رستوران

بازار دستور های پخت و پز و معرفی رستوران ها همیشه پرطرفدار بوده است. در گذشته این آموزش ها از طریق کتاب های آموزشی انجام میشد. اما امروزه تعداد زیادی اپلیکیشن درباره ی نحوه ی پخت غذا، دسر، کیک و غیره وجود دارد.

ما در دوره ی ارائه خدمات آنلاین به سر میبریم. دیگر برای سفارش دادن غذاها لازم نیست تا رستوران مورد علاقه ی خود بروید و برگردید. میتوانید با استفاده از سرویس های مخصوص یکپارچه سازی رستوران ها، غذای مورد علاقه ی خود را به راحتی سفارش دهید. همچنین در زمینه ی معرفی غذاخوری ها و یا کافه های معروف، اپلیکیشن های زیادی معرفی شده است.


آموزش

آموزش

آموزش همیشه از اصلی ترین دغدغه های انسان به شمار میرفته است. با وجود اپلیکیشن های موبایل، آموزش و یادگیری هم آسان تر از همیشه شده است. همه ی برنامه های مربوط به یادگیری در این دسته قرار میگیرند. این نرم افزارها زمینه استفاده از روش های جدید و خلاقانه در آموزش را فراهم کرده اند.

آموزش کنکور، بانکداری، قانون، احکام دین، برنامه نویسی، زبان های مختلف، کودکان، خودرو ها و غیره، از اپلیکیشن هایی هستند که میتوانید در این دسته آنها را پیدا کنید.


ابزار ها

ابزارها

میتوان گفت پر کاربرد ترین اپلیکیشن های ارائه شده برای دستگاه های موبایل در این دسته قرار میگیرند. اغلب نرم افزار های این دسته، میتوانند قابلیت های جدیدی را به گوشی شما اضافه کنند. اپلیکیشن های دسته ابزار از امکانات موجود در گوشی استفاده میکنند تا کارهای مورد نیاز ما را انجام بدهند.

ماشین حساب، چراغ قوه، تبدیل واحد، ضبط صدا، بارکد خوان، تقویم، قطب نما همگی از ابزار ها هستند.


ارتباطی

ارتباط

گوشی های هوشمند ابزار های ارتباطی هستند. یعنی در پایه ای ترین حالت میتوانیم با آنها تماس برقرار کنیم و یا در قالب های مختلف، پیام های تصویری و متنی برای دوستانمان بفرستیم. از این جهت اپلیکیشن های ارتباطی مثل پیام رسان ها و تماس گیرنده ها اهمیت بسیار زیادی در دنیای گوشی های هوشمند دارند.

بعضی از شبکه های اجتماعی که خدمات تماس و پیام را در بستر اینترنت هم ارائه میدهند نیز در این دسته قرار میگیرند.


اخبار و نشریات

اخبار و نشریات

زمانی که هر روز برای خرید روزنامه تا دکه ی روزنامه فروشی میرفتیم گذشته است. با استفاده از اپلیکیشن های قدرتمند خبری میتوانید در هر لحظه از همه ی اخبار مهم روز با خبر شوید. بعضی از این نرم افزار ها توانایی نشان دادن اخبار از چندین منبع مختلف را دارند

شهرنت شبکه اجتماعی خرید و فروش کالا و خدمات. شهرنت فروشگاهی به وسعت شهر شماست. در اپلیکیشن شهرنت شما می توانید با تولید محتوا و به ازای لایک و کامنت های دریافتی خود درآمد مستقیم ریالی داشته باشید.


شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

در شبکه های اجتماعی کاربران میتوانند با ساخت حساب کاربری، با بقیه ی مردم در ارتباط باشند. میتوانند پیام بفرستند و لحظات زندگی خود را به اشتراک بگذارند. شبکه های اجتماعی به شدت پرطرفدار هستند. از نمونه ی شبکه های اجتماعی که در ایران میشناسیم میتوان به تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک اشاره کرد.

شبکه های اجتماعی زیادی تا کنون ساخته شده که نحوه عملکرد آنها با یکدیگر متفاوت است. مثلا در اینستاگرام پست های تصویری به اشتراک گذاشته میشوند. بعضی از آنها هم مخصوص افراد خاصی هستند. برای نمونه، شبکه ی ۵۰۰PX مخصوص عکاسان حرفه ای است.


فیلم و عکس

عکاسی

تماشا و ثبت عکس و فیلم از سرگرمی های روزمره ی همه ی کاربران موبایل به شمار میروند. با قوی تر شدن دوربین گوشی های هوشمند و ارتقای سخت افزار آنها، اکنون میتوان انواع عکس و فیلم را بر روی گوشی ها تماشا کرد. حتی کاربران میتوانند محتوای چند رسانه ای خود را ویرایش کنند و به نتیجه ی دلخواه خود برسند.


موسیقی

موسیقی

گوشی های هوشمند امروزی در زمینه ی پخش موسیقی پیشرفت های قابل توجهی داشته اند. تا جایی که بعضی از مدل های موبایل ساب ووفر و توییتر داخلی دارند! پس نیاز به پخش کننده های قدرتمند و با کیفیت احساس میشود. در این دسته از اپلیکیشن ها میتوان پخش کننده ها و ویرایش کننده های موسیقی را پیدا نمود.

شهرنت شبکه اجتماعی خرید و فروش کالا و خدمات. شهرنت فروشگاهی به وسعت شهر شماست. در اپلیکیشن شهرنت شما می توانید با تولید محتوا و به ازای لایک و کامنت های دریافتی خود درآمد مستقیم ریالی داشته باشید.


ورزشی

ورزشی

تلفن هوشمند ما همیشه همراه ماست. از این جهت میتواند در بسیاری از موارد راهنمای ما باشد. یکی از این موقعیت ها ورزش کردن است. با نصب اپلیکیشن های ورزشی میتوانید یک مربی را در جیب خود داشته باشید. برنامه های ورزشی میتوانند همه ی فعالیت های شما را بررسی کنند و برای سلامت شما برنامه مناسبی ارائه دهند.

استفاده از برنامه های ورزشی، با ظهور گجت های پوشیدنی به تکامل بسیار بیشتری رسیده اند. میتوانید مقاله بررسی گجت های پوشیدنی را در برنامه چی بخوانید.



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

سازمان ها در طول سال 1399 تقریباً در هر بخش تجاری با چالش های پیش بینی نشده ای روبرو بوده اند – و این چالش ها همچنان در سال 1400 ادامه دارند. می توان چنین گفت که اکثر مشاغل در  طول همه گیری کرونا در حالت دفاعی قرار گرفتند و مجبور هستند که نسبت به تغییر نیروی کار و شرایط اقتصادی واکنش نشان دهند، با این حال ، COVID-19 می تواند یک کاتالیزور برای تسریع در برنامه های بلندمدت فناوری و دیجیتالی شدن سازمان ها به حساب می آید.

اکنون این امر به تصمیم گیرندگان این فرصت را می دهد تا برای کاهش خطرات موجود و پس از همه گیری، رویکردی فعال داشته باشند. این راه حل های بلند مدت فناوری می تواند برای دنیای جدید سیاست های فاصله اجتماعی و ماسک صورت مورد استفاده قرار گیرد و برای تمرکز فردا بر بهره وری و بهینه سازی کسب و کار به طور انعطاف پذیر استفاده شود.

برای بسیاری ، این تأکید بر بهینه سازی نه تنها با تأثیرات اقتصادی ناشی از همه گیری ، بلکه با رشد و ظرافت و بلوغ فن آوری هایی مانند هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML)  افزایش می یابد.  COVID-19 برای برخی منجر به تسریع برنامه های دیجیتال سازی سازمانی شده است و به همین منظور کویید 19 یک کاتالیزور در جهت حرکت به سمت فناوری های نوین به حساب می آید.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین همراه با قابلیت های پیشرفته بینایی رایانه امروزی، دوربین های هوشمندی را تولید کرده اند که سازمان ها را قادر ساخته است تا با سهولت بیشتری از الزامات ایمنی و بهداشتی مطابقت داشته باشند. دوربین های هوشمند مجهز به برنامه های تجزیه و تحلیل ویدیوی هوشمند مجهز به هوش مصنوعی همچنین می توانند در موارد مختلفی که برنامه های امنیتی سنتی را در نظر می گیرند و همچنین استفاده های بهینه سازی تجاری یا عملیاتی – همه روی یک دوربین ، مورد استفاده قرار گیرند.

بسیاری از کارشناسان حوزه امنیت معتقدند، همانطور که برنامه های کاربردی برای تجزیه و تحلیل ویدیو بیشتر و بیشتر جریان پیدا می کنند، سال 1400 یک سال برای کشف زمینه های جدید استفاده از دوربین های مجهز به هوش مصنوعی خواهد بود.

بهینه سازی گردش کار تولید و کیفیت محصول در کشاورزی

فن آوری های نظارتی  با ارائه یک راه حل مقرون به صرفه برای نظارت بر محصولات، دارایی های تجاری و بهینه سازی فرایندهای تولید، به صنایعی مانند کشاورزی کمک می کنند تا میزان بهره وری تولید خود را افزایش دهند. از آنجا که بسیاری از بخش های کشاورزی به دنبال یافتن فناوری های جدید برای کمک به کاهش مصرف انرژی و همچنین کاهش فشارهای زیست محیطی در کشاورزی مدرن هستند، نظارت هوشمند می تواند به عنوان یک کمک بسیار مفید در این بخش به کار گرفته شود. برخی از سازمان های کشاورزی خاص در حال حاضر راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی را برای نظارت بر محصولات برای اوج طراوت تولید به منظور کاهش ضایعات و افزایش کیفیت محصول به کار گرفته اند و از این طریق موفقیت هایی نیز در جهت افزایش میزان تولیدات و همچنین بهبود کیفیت زیست محیطی تولید کشاوری کسب کرده اند.

برای کاربرانی که با تهدیدات محیطی مانند کپک ، انگل یا حشرات دیگر روبرو هستند، نظارت هوشمندانه می تواند در شناسایی سریع این آفات کمک کرده و قبل از وقوع آسیب به پرسنل اطلاع دهد. آنها همچنین می توانند مقدار زیادی از دام ها را در مزارع رصد کنند تا از ایمنی آنها در مقابل حیوانات درنده ها اطمینان حاصل کنند یا اینکه در مواقع اضطراری حیوانات آسیب دیده را نجات دهند.

استفاده از نظارت تصویری در محیط در حال رشد و همچنین در امتداد زنجیره تامین نیز می تواند برای تولیدات کشاورزی در مقیاس بزرگ ارزشمند باشد. برنامه های کاربردی می توانند موجودی را در زمان واقعی ردیابی و مدیریت کنند، دانش در مورد اقلام با تقاضای بالا را بهبود بخشند و امکان برنامه ریزی بهتر برای زنجیره تأمین را فراهم کنند و در نهایت از این طریق باعث کاهش بیشتر فساد احتمالی شود.

نظارت کارآمد در ساخت و تدارکات

در یک سال اخیر و با فراگیر شدن بیماری کوویید 19 چالش های جدیدی در صنعت حمل و نقل و تدارکات بوجود آمده است و در اثر نیاز شدید به حمل و نقل کالا، این صنعت رشد جهانی را تجربه کرده است. در حالی که الزامات امنیتی و عملیاتی در حال تغییر هستند، نظارت هوشمند روشی کاملاً جدید برای نظارت و کنترل جنبه فیزیکی تدارکات ارائه می دهد.

برای مثال تجزیه و تحلیل ویدئویی می تواند به ارائه دهندگان خدمات لجستیک در ارائه موفقیت آمیز محصول صحیح به مکان مناسب و مشتری خود کمک کند. همه ما می دانیم که به طور معمول زنجیره تأمین نیاز به امنیت و کارآیی بالایی دارد. آخرین فناوری دوربین و الگوریتم های نرم افزاری هوشمند می توانند تصاویر را مستقیماً روی دوربین تجزیه و تحلیل کنند – تشخیص بسته آسیب دیده در حوض بارگیری قبل از اینکه روی کامیون برای تحویل بارگیری شود.

هنگامی که محموله ها وارد می شوند ، دوربین های هوشمند همچنین می توانند درایورهای خالی بارگیری را که برای تخلیه در دسترس است به رانندگان هشدار دهند یا از کارکنان تاسیسات در مورد انسداد احتمالی یا خطرات احتمالی برای وسایل نقلیه ورودی و خروجی که می توانند برنامه های تحویل برنامه ریزی شده را به لحظه ای به تعویق اندازند ، آگاه کنند.

برای نظارت و تشخیص وسایل نقلیه خاص ، بینایی رایانه ای همراه با تجزیه و تحلیل ویدئو ، دوربین های امنیتی را قادر می سازد اقدامات کنترل دسترسی را با تشخیص پلاک ساده کنند. دوربین های هوشمند مجهز به این فناوری می توانند کامیون های ورودی و خروجی را شناسایی کنند – اطمینان حاصل شود که فقط وسایل نقلیه مجاز به نقاط انتقال یا انبارها دسترسی دارند.

 

بازارهای جدید دوربین مداربسته هوشمند   بیشتر بخوانید:  پشتیبانی هایک ویژن    نصب دوربین مداربسته     دوربین مداربسته تی وی تی   خرید دوربین مداربسته

بهبود اقدامات ایمنی نظارتی در محیط های صنعتی

برای اطمینان از انطباق با اقدامات ایمنی سازمانی یا نظارتی در محیط های صنعتی می توان از نظارت هوشمند و برنامه های مجهز به هوش مصنوعی استفاده کرد. برنامه های تشخیص اشیا می توانند تشخیص دهند که کارمندان از تجهیزات ایمنی مناسب مانند پوشش صورت، کلاه های سخت یا کمربندهای محافظت در مقابل سقوط در حین انجام کار استفاده می کنند یا خیر. دوربین های مجهز به تشخیص رفتار، همانند جلوگیری از سرقت می توانند به تشخیص خودکار حوادث غیر مترقبه در مراحل اولیه کمک کنند. به عنوان مثال، اگر کارگری به زمین بیفتد یا در اثر سقوط جسمی مورد اصابت قرار گیرد، سیستم این عمل را غیرعادی تشخیص داده و بلافاصله گزارش می دهد.

همچنین توانایی استفاده از این فناوری برای نگهداری پیشگیرانه حیاتی در ماشین آلات و سازه ها نیز وجود دارد. یک دوربین مداربسته مجهز به هوش مصنوعی می تواند خطرات احتمالی ایمنی را شناسایی کند. برای مثال دوربین ها و سیستم های نظارتی هوشمند می توانند کابل شل شده و خطرات احتمالی سیم کشی یا حتی نقص در مواد اولیه را تشخیص دهند. سایر تغییرات ظریف تر، مانند تغییرات ساختاری تدریجی / ترک یا افزایش ارتعاشات – تغییراتی که کشف آنها برای چشم انسان ماه ها یا سالها به طول می انجامد – توسط دوربین های هوشمند آموزش دیده برای شناسایی اولین علائم خرابی مکانیکی که به طور بالقوه می تواند یک جسم باشد، قابل تشخیص است.

شناسایی زود هنگام آتش و دود یکی دیگر از موارد استفاده از دوربین های مداربسته مجهز به هوش مصنوعی است که تصمیم گیرندگان صنعتی می توانند ارزش پیدا کنند. نصب دزدگیرهای متداول معمولاً در ساختمانها یا فضاهای بیرونی دشوار است و به نگهداری زیادی نیاز دارند. دوربین های امنیتی هوشمند می توانند در مناطق دشوار یا صعب العبور مستقر شوند. هنگامی که به برنامه های کاربردی تشخیص آتش مجهز باشند، می توانند خیلی زودتر از یک زنگ هشدار آتش سوزی هشدار دهنده را تحریک کنند – و همچنین با تمایز بین دود ، مه یا سایر اشیا که باعث هشدارهای کاذب می شوند ، هشدارهای دروغین را کاهش می دهند.

با دیجیتالی کردن محیط های آنالوگ (چه یک ردیاب دود و چه یک فشار سنج آنالوگ) تصمیم گیرندگان به انبوهی از داده ها برای تجزیه و تحلیل دسترسی خواهند داشت که به آنها امکان می دهد فرآیندهای بسیار فنی را در مراحل مختلف تولید بهینه کنند  و همچنین اطمینان از ایمنی کارکنان و امنیت دارایی ها و منابع صنعتی را تضمین می کنند.

منتظر آینده نظارت هوشمندانه هستیم

با ظهور اتوماسیون در بازارهای مختلف، از سیستم های قفسه بندی هوشمند در انبارها گرفته تا کامیون های خودران ، تشخیص اشیا برای تهدیدهای امنیتی و استفاده از هوش مصنوعی در نظارت بر محصولات کشاورزی و دام ، تقاضای کلی برای دید کامپیوتر و تجزیه و تحلیل ویدئویی به رشد خود ادامه خواهد داد. به همین دلیل اکنون بهترین زمان تصمیم گیری در تعدادی از صنایع برای بررسی زیرساخت های فعلی آنها و تعیین اینکه آیا آنها آماده سرمایه گذاری در یک راه حل پایدار، چند منظوره و بلند مدت برای امنیت و بهینه سازی تجارت هستند یا خیر.



:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

در فرهنگ لغت اپلیکیشن به معنای نرم افزار کاربردی هست که برای گوشی‌های تلفن همراه کاربرد داره.

"اپلیکیشن" یا به اختصار App بیشتر از لغت "نرم افزار" جا افتاده و این لغت دقیقاً همان معنی "نرم افزار کاربردی" رو میده.

معمولا اکثر نرم افزارهایی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم اپلیکیشن محسوب می‌شن. سیستم عامل‌های مختلف جز این دسته بندی نیستند.

اپلیکیشن‌ها یک رسالت اساسی دارند و آن آسان کردن هرچه تمام تر زندگی روزمره است. شما با یک تاچ ساده می‌تونید عملیات بانکی خودتون رو انجام بدید و بدون هیچ دغدغه‌ای به دیگر کارهای خود برسید. معمولا درصد خطا در اپلیکیشن‌ها پایین است و هر خطای احتمالی به راحتی در نسخه های بعدی یک اپلیکیشن اصلاح میشه.

شهرنت شبکه اجتماعی خرید و فروش کالا و خدمات. شهرنت فروشگاهی به وسعت شهر شماست. در اپلیکیشن شهرنت شما می توانید با تولید محتوا و به ازای لایک و کامنت های دریافتی خود درآمد مستقیم ریالی داشته باشید.

هر اپلیکیشن با هدف خاص خودش طراحی میشه و انواع زیادی دارن. میشه گفت تقریبا برای هر نیاز انسان میشه یه اپلیکیشن طراحی کرد.



:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

در کتاب عصر عدم قطعیت، که در سال 1977 منتشر شده است، نویسنده جان کنت گالبرایت می نویسد: “همه رهبران بزرگ تاریخ یک ویژگی مشترک داشته اند: تمایل به مقابله بدون چون و چرا با اضطراب اصلی مردم در زمان های مشخص. این اصل ، و نه چیزهای دیگر ، جوهره رهبری است. ”

چهار دهه از تاریخ انتشار این کتاب می گذرد و ما امروز با هیچ اطمینان دیگری روبرو نیستیم؛ سطح اضطراب زیاد است و اخبار جعلی بخشی از فرهنگ رسانه های جمعی و خوراک روزانه ما شده است. با توجه به این نکته سوال اصلی این است که رهبران امنیت و فناوری برای رفع ترس، محافظت و اطمینان بخشی به مردم چه کاری می توانند انجام دهند؟ نقش مردم برای تغییر مسیر آینده تحولات تکنولوژیک در جهت منافع جمعی چیست؟

همه گیر COVID-19 بزرگترین شتاب دهنده تحول دیجیتال است که من تاکنون دیده ام. ما مجبور شده ایم در دنیایی زنده بمانیم که تنها گزینه برای ادامه حیات توسعه فضای دیجیتال بود. راه حل های دیجیتال ما را به یکدیگر متصل کرده است، ما را قادر به کار می کند فعالیت های خود را ادامه دهیم و خیابان ها و خانواده های ما را ایمن نگه می دارد. حتی این فضا به دانشمندان کمک می کند تا یک واکسن موثر برای مقابله با این بیماری در یک بازه زمانی بی سابقه تولید کنند. اکنون وقتی به سمت بعدی جدید می نگریم، در حال ورود به دوره ای جدید برای تفکر خلاق و ​​مدل های نوآورانه کسب و کار هستیم. با این حال ، اولین و مهمترین فکر جمعی ما در این زمینه باید بر فناوری ها و مسئولیت های متقابل با این فناوری های جدید متمرکز باشد. این فناوری های می تواند همزمان که پیشرفت در جوامع ما ایجاد می کند، از سوی دیگر ما را به برده های شرکت های غول تکنولوژی نیز تبدیل کند!

کاهش اعتماد عمومی

اشتباه نکنید، دنیای امروز اگر چه مملو از تکنولوژی های جدید شده است اما این به معنای پیشرفت جامعه بشری نیست. مردم کل جهان عمیقا از چشم انداز آینده جهان ناامید شده و اعتماد در میان جوامع ما در کمترین حد خود قرار گرفته است. در سال 2020، تحقیقات مختلف نشان می دهد که کاهش قابل توجهی در اعتماد عمومی به بخش فناوری ایجاد شده است. از هر پنج نفر در جهان امروز ما سه نفر معتقدند که تغییرات تکنولوژیکی خیلی سریع اتفاق می افتد و در نتیجه چنین سرعت تغییراتی میزانی از عدم اطمینان را نیز در میان مردم ترویج می کند. بنابراین کاملا واضح است که اعتماد به فن آوری به میزان قابل توجهی در میان مردم عام کاهش یافته است. بسیاری از این موارد مربوط به سوظن های ایجاد شده توسط فضای مجازی و تکنولوژی های گسترش اخبار متناقض است که نه تنها در مورد اندازه تغییرات تکنولوژیکی بلکه در مورد داده ها و حریم خصوصی نیز صادق است.

استفاده مسئولانه از فناوری

استفاده مسئولانه از فناوری اعتماد نسبت به فناوری های نوین را دوباره در زمانی ایجاد می کند که زندگی ما با آن فناوری ها بتواند ارتباط ذاتی برقرار کند.  اولویت بندی به سازمان ها این فرصت را می دهد تا اعتماد مشتریان و کارمندان را جلب کنند. این موضوعی بسیار فراتر از انطباق و انعطاف پذیری سازمان ها نسب به پذیرش فناوری های جدید  یا روابط عمومی است.

کارمندان شرکت های با اعتماد بالا گزارش می دهند که آنها انرژی بیشتری در محل کار خود دارند ، 50٪ بهره وری بیشتر و مشاغل بیشتری دارند. همچنین اعتماد دومین عامل مهم خرید در برندها است.به هر حال ما در حال حاضر به دلیل عدم مدیریت درست مسیر فناوری های ایجاد شده در 30 سال گذشته به حدی عدم اطمینان را در جامعه ترویج کرده ایم که هیچ کس به دیگری نمی تواند اعتماد کامل داشته باشد. این موضوع سطح اضطراب عمومی جامعه را افزایش می دهد و به دنبال آن شاهد افزایش بیماری های مختلف در جامعه هم هستیم.

سواستفاده شرکت های تکنولوژیک

بیشتر بخوانید:   هایک ویژن    نصب دوربین مداربسته     تی وی تی   قیمت دوربین مداربسته

بنابراین کاملا واضح است که دولت ها و شرکت های مختلف باید به شکلی موثر مدیریت فناوری ها را به سمت بهبود سلامت جامعه سوق دهند و از سو استفاده شرکت ها از این فضا جلوگیری سریع باید صورت بگیرد.

قانون گذاری و همچنین نظارت بر نحوه استفاده از اطلاعات جمع آوری شده در شرکت های بزرگ یک موضوع بسیار مهم است و در نتیجه اگر چنین خواست هایی که در میان مردم فراگیر شده است را نتوانیم برآورده کنیم در آینده نزدیک شاهد افزایش نارضایتی ها در کل جوامع دنیا خواهیم بود. این چشم انداز زیاد جذاب نیست و البته ممکن است از دل چنین نارضایتی هایی هیولایی به نام جنگ جهانی سوم را نیز شاهد باشیم.

وجود چنین چارچوب هایی در دسترس بسیار حیاتی است، زیرا فضای دیجیتال در زندگی ما همه گیر شده است و طی سالهای آینده نیز شاهد افزایش این موج های پی در پی تکنولوژی های دیجیتال خواهیم بود.

ما عادت کرده ایم از کنفرانس ویدیویی برای برگزاری جلسات ، ANPR (تشخیص خودکار شماره پلاک) برای ردیابی استفاده از وسایل نقلیه در شهرهایمان و نقض نقاط ضعف اقدامات ویروس کرونا ، و شمارنده های اشغال برای کمک به فاصله اجتماعی استفاده کنیم. به ویژه رشد نظارت تصویری و تجزیه و تحلیل ، نگرانی های مربوط به نقض حریم خصوصی و امنیت داده های ویدیویی را برجسته می کند.

اولین راهکاربرای مقابله با سواستفاده شرکت ها از تکنولوژی بر علیه عموم مردم، توصیه های اخلاقی به رهبران و تولیدکنندگان و توسعه دهندگان این تکنولوژی هاست تا آنها را مجاب کنیم در جهت ارتقای جامعه جهانی این فناوری ها را توسعه دهند نه آنکه از این فناوری های برای منافع گروهی خاص سواستفاده کنند. اما آیا تنها به تذکرات اخلاقی می توانیم اکتفا کنیم؟

همزمان با انقلاب تکنولوژی نیاز به یک انقلاب اجتماعی داریم

تجربیات ما در مقابل غول های تکنولوژی دنیا مانند فیسبوک، آمازون و گوگل و … نشان می دهند که این شرکت ها می توانند در امور سیاسی کشورها مداخله گری و تخریب گسترده ای ایجاد کنند. دولت های قدرتمند نیز در جهت منافع خود از این شرکت ها در جهت رسیدن به منافع اقتصادی خود در دیگر کشورها سواستفاده می کنند. این موضوع در جریان انتخابات سال 2016 آمریکا به شدت برجسته شد و همه دنیا شاهد یک رسوایی در سو استفاده از دیتاهای دیجیتال مردم آمریکا توسط شرکت فیسبوک در جهت منافع سیاسی طیفی خاص بودند. از آن زمان تا امروز نزدیک به 4 سال می گذرد و گزارشات سواستفاده از تکنولوژی از سوی شرکت ها و دولت ها در حال گسترش است.

بنابراین صرف تاکید کردن به امر اخلاقیات نمی تواند مانعی در مقابل شرکت ها و رهبران تکنولوژی دنیا برای عدم سواستفاده از قدرت آنها در دنیای دیجیتال شود. ما نیاز به یک نظارت جمعی و ایجاد پلتفرم های جایگزین داریم که بجای آنکه در دستان اشخاص و دولت ها متمرکز شده باشد، مدیریت آن توسط مردم کل دنیا انجام شود. تکنولوژی هایی مانند بلاک چین اولین تلاش ها در این راستا است و انتظار می رود که در دهه سوم قرن 21 شاهد گسترش چنین تکنولوژی هایی بیش از گذشته باشیم.

توسعه همکاری ها برای توزیع برابر فناوری های جدید

همچنین در صنعت گسترده تر ، با دولت و به طور کلی جامعه ، همکاری بیشتری لازم است. تا زمانی که همه شهروندان به ابزار انعکاس و بازخورد استفاده از دیجیتال (و داده های آنها) مجهز نباشند ، قدرت به سمت خودکامگی بسیار نزدیک خواهد شد. استفاده از فناوری توسط شرکت های چند ملیتی تعیین می شود که در نتیجه بیشترین سود را خواهند برد. عدم تعادل جهانی بیشتر گسترش خواهد یافت و این موضوع می تواند به تخریب کل تمدن بشری نیز منتهی شود.

ما باید بیاموزیم که تکنولوژی را در جهت منافع کل جامعه جهانی به کار گیریم در غیر این صورت بار دیگر شاهد شکست تمدن بشری به مانند تمدن های شکست خورده مانند تمدن مصر، ماوراالنهر و یونان در هزاران سال قبل خواهیم بود.

پیام من به همه رهبران امروز این است: همانطور که به دهه آینده نگاه می کنید و تحول دیجیتال شما سرعت بیشتری پیدا می کند ، مطمئن شوید که هر تصمیم شما در جهت منافع جمعی قرار گیرد.  سعی کنید این مسیر را به تنهایی طی نکنید، مشاغل ، دولت و دیگران باید با هم همکاری کنند تا از فناوری برابر در جامعه استفاده شود تا به نفع همه باشد.

اما از آنجا که مطمئن هستم که رهبران این شرکت ها در جهت منافع جمعی حرکت نخواهند کرد، پیام خود را به مردم عادی باید ارائه کرد. آماده تحولات اجتماعی برای نظارت بیشتر بر عملکرد شرکت ها و دولت های خود شوید در غیر این صورت به برده های آینده سیستم های دیجیتال تبدیل خواهید شد!



:: بازدید از این مطلب : 260
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()